Hej Forumet,
Jag har ett dilemma kring mina föräldrars sommarstuga som jag hoppas att få lite hjälp med av er här, ni kompetenta och visa människor i detta forum.
Jag är ganska nybliven småbarnsmamma boendes i Stockholm. Jag och min sambo köpte nyligen ett hus i en villaförort. Vi köpte huset med god marginal när det gäller kostnad per månad i relation till våra inkomster, bla kan vi klara oss på en av våra inkomster. Vi har några miljoner i sammanlagt kapital, men också ganska mycket lån givet att vi köpt hus i just Stockholm😀
Min föräldrar som har ett sommarställe i Skåne har nu frågat mig och mina tre syskon om vi vill ta över stugan givet att de börjar bli äldre. Stället värderat till ca 4 msek och det finns ca 1 msek i lån på den. Vi tre syskon är alla i olika faser i livet, har olika ekonomiska förutsättningar och bor geografiskt på väldigt olika avstånd från stugan. Därav har inte samtliga tre intresse/möjlighet att ta över och ha kvar stugan.
Jag och min min man har vistats i stugan ganska mycket och har blivit ganska fästa vid den och dess omgivning. Vi skulle kunna köpare ut min syskon från stugan, men det hade ju inneburit att vi hade lagt mycket av vårt kapital på det och eventuellt låna än mer. Det hade också inneburit ökade kostnader, tid samt energi vi behöver lägga på detta ställe som ligger minst 7 h bort.
Hur hade ni tänkt? Sålt stugan, fått lite pengar, eller köpt den, lagt in allt ni har i en stuga som ni har något slags emotionellt band till?