Ta över sommarstuga eller inte

Hej Forumet,

Jag har ett dilemma kring mina föräldrars sommarstuga som jag hoppas att få lite hjälp med av er här, ni kompetenta och visa människor i detta forum.

Jag är ganska nybliven småbarnsmamma boendes i Stockholm. Jag och min sambo köpte nyligen ett hus i en villaförort. Vi köpte huset med god marginal när det gäller kostnad per månad i relation till våra inkomster, bla kan vi klara oss på en av våra inkomster. Vi har några miljoner i sammanlagt kapital, men också ganska mycket lån givet att vi köpt hus i just Stockholm😀

Min föräldrar som har ett sommarställe i Skåne har nu frågat mig och mina tre syskon om vi vill ta över stugan givet att de börjar bli äldre. Stället värderat till ca 4 msek och det finns ca 1 msek i lån på den. Vi tre syskon är alla i olika faser i livet, har olika ekonomiska förutsättningar och bor geografiskt på väldigt olika avstånd från stugan. Därav har inte samtliga tre intresse/möjlighet att ta över och ha kvar stugan.

Jag och min min man har vistats i stugan ganska mycket och har blivit ganska fästa vid den och dess omgivning. Vi skulle kunna köpare ut min syskon från stugan, men det hade ju inneburit att vi hade lagt mycket av vårt kapital på det och eventuellt låna än mer. Det hade också inneburit ökade kostnader, tid samt energi vi behöver lägga på detta ställe som ligger minst 7 h bort.

Hur hade ni tänkt? Sålt stugan, fått lite pengar, eller köpt den, lagt in allt ni har i en stuga som ni har något slags emotionellt band till?

1 gillning

Jag tänker spontant att boende ska man köpa/behålla som just ett boende, dvs inte i första hand se som en investering (även om det också är det naturligtvis). Låter som ett underbart upplägg tänker jag med hus i Skåne (det hade jag själv velat ha), särskilt med barn som ni har och att det är något som ni vet att ni gillar. Och har ni ekonomiska musklerna till det, vilket verkar vara fallet, så kör på. Kanske kan ni hyra ut delar av året/sommaren då ni inte är där.

3 gillningar

Vi som skänkte bort ett lantställe till en nära släkting för 3 år sedan, tänker så här: villa+småbarn+stuga flera timmar bort = slitningar i familjen som kan sluta i skilsmässa. En stuga är bara en stuga enligt mig, men alla är vi ju olika. Hoppas ni hittar en lösning som passar er. Om jag får gissa, så kommer övriga inblandade att komma till er stuga och koppla av, medans ni som äger stugan får ta hand om allt praktiska/ekonomiska och inte kan koppla av.

3 gillningar

Är stugan ett tillfälle att köpa något speciellt (läge, tomt mm) som kan vara svårt att komma över på annat vis skulle jag nog köpa. Ni kan ju alltid sälja senare om ni ångrar er.

Är stugan “utbytbar” skulle jag nog avstå. Likaså om det blir en ekonomisk belastning som begränsar er på andra plan.

6 gillningar

4 mille för en sommarstuga sju timmar bort… nej tack.

Köp ett hus i södra Norrland istället, där finns det fortfarande till humana priser med trevliga omgivningar och människor kanske ~4 timmar bort. Varma, ljusa somrar och kalla vintrar. Gillar ni vintersporter är det dessutom helt överlägset Skåne.

Våren kommer senare och hösten tidigare, men det är ju inget man störs av när man inte bor där permanent :grin:

3 gillningar

Jag bor visserligen i skåne, men jag skulle säga sälj den. Jag stod faktiskt inför valet att ta över en sommarstuga, men i mitt fall låg den för nära, eftersom jag bosatt mig i samma ort.

Det skulle kunna bli en skattemässig fördel att ta över stugan. Låt säga att den säljs för 4 mijoner, och era föräldrar haft den länge och den köptes för 1.5 miljon, och det finns 1 miljon i lån. När den säljs, får ni 3 miljoner i handen, men sedan måste reavinsten betalas. Det är väl runt 20%., dvs runt 500k kr försvinner.

När man tar över en fastighet som ett arv. Då betalas ingen reavinst (men den måste betalas om du säljer den). Man behöver inte heller betala någon ny lagfart, när man övertar via arv. Kanske en liten avgift men inte den stora som annars gäller. Du kan ju få den som arv/gåva och lösa ut dina syskon (men räkna bort reavinst skatten först, för ifall du säljer måste den betalas). Denna manöver hade jag själv kanske gjort om priserna var temporärt låga och jag ser den som en investering.

Jag tror du måste fråga dig själv varför du vill äga huset.
Om ni köper huset, så binder ni upp er att spendera sommaren i skåne, även kanske någon vinter. Låt säga att du är beredd att lägga 30000kr för att hyra boende per sommar. Ni kan åka vart som helst i Sverige. Till Norrland, Gotland, Skåne, Västkusten, eller varför inte en charterresa utomlands. För 30000 kommer man långt.

Äger man huset så känner man att man bör utnyttja det. Det kostar väl också någon tusenlapp i fasta kostnader. Försäkring, El. gräsklippning. Mina föräldrar hade en sommarstuga 1h från sin bostad. Jäkla drygt att åka dit och klippagräset, och riva bort snö från taket. Han hittade ett tag en i gatan som klipptegräset åt honom. Låt inte heller det emotionella bandet bli ett ok som hänger över dig. “Tänk om föräldrarna sett hur illa man tar hand om huset”. En annan nedsida är att kanske syskonen räknar med att bo gratis där.

Att köpa huset med lån kommer kosta er flera tusen i månaden,
dessutom får ni lägga på fasta kostnader som underhållsvärme, elabonnemang, försäkring, 7h bensin fram och tillbaka, samt att ni väljer bort er frihet att se andra platser i vårt fina land. Lån och andra kostander kanske kostar er 5000kr i månaden. 12x5000 = 60000.
Om ni bara tänker på semester så är detta dyrt.
Ni får mycket charter för 60000.

Om man ser det som en investering, så tror jag nästan att en index fond kan prestera likvärdigt, och då har ni kvar era valmöjligheter att åka vart ni vill. Kanske hyra en stuga i skåne, och åka skidor i fjällen nästa år (eller samma år).

4 Miljoner lät förresten mycket för en sommarstuga.
Är det i Båstad?

8 gillningar

Hej, spontant låter 4 miljoner för en sommarstuga i Skåne rätt dyrt, men det kanske är bra läge och året runt vatten/avlopp?

När avståndet är 7 timmar enkel väg blir det inte direkt att ni kan åka dit över dagen, eller ens över helgen. På det stora hela blir det väl bara under semestern som ni kan nyttja stugan och då står den tom under majoriteten av året. Räkna på hur många dagar per år som ni kan nyttja stugan och vad totala årskostnaden förväntas hamna på, så får du en bra siffra att jämföra mot hyresstugor.

Precis som @epostaren tog upp kan det vara så att syskon och föräldrar (och släktingar?) förväntar sig att ha fri tillgång till stugan gratis, då är det enda som hänt med köpet att ni fått ett extra lån, och det vore ju en tråkig affär.

Om det inte är så att ni är väldigt förtjusta i just den stugan eller just Skåne skulle jag sälja direkt och börja titta efter en sommarstuga som går att besöka över helgen. Värmdö, Nynäshamn och Norrtälje har många fina stugor knappt en timme från Stockholm :+1:

1 gillning

Sälj huset i Stockholm och flytta till Skåne och bo billigt och jobba mindre.

4 gillningar

Jag undrar lite över det emotionella bandet. Har ni släkt och vänner och kanske dina föräldrar i Skåne/närheten? Har du många barndomsminnen därifrån? Är det typ ett hus som ”farfar och hans bror byggde”?

Om det ”bara” är ett härligt ställe utan personlig koppling skulle jag skippa. Detta eftersom härliga ställen tenderar att vara särskilt härliga när nån annan sköter om dem och man själv inte behöver tänka på färgen som flagnar på södersidan och sånt. Det är en lite annan sak när man ska sköta allt själv. Då är det bättre att hitta nåt som passar era behov just nu. Det är framför allt resan jag skulle dra mig för, sjukt jobbig bilresa med småbarn. Men allt går ju, ev kan man köra på natten.

Man kan räkna på vad man tycker att det är värt att ha ett sommarhus per år och månad. Vårt kostar totalt 40 000 om året inkl drift och resor. Det känns väldigt rimligt, som en utlandsresa en vecka för en familj. Skulle inte vilja lägga typ 8 000+ per månad för att kunna vara några veckor på landet på sommaren, då skulle det kännas som om man utnyttjade den för lite i förhållande till kostnaden. Så att räkna på det (inkl drift och resor!) kan kanske hjälpa er i valet.

Men om ni väljer att köpa så kan man ju alltid styra upp så att det går att hyra ut och på så sätt dra in pengar.

1 gillning

Att kunna hyra ut det är absolut ett alternativ för att kunna finansiera det.

Tack för din input! Kul och intressant att få olika syn på samma dilemma beroende på allas olika erfarenheter.

Ja, det ligger nog mkt i det du skriver om både skilsmässa o svårigheter att njuta av stället :grinning:

Sant! Den är inte utbytbar, bra poäng! Många minnen, men de finns ju kvar ändå!

Haha! Nog är Norrland fint och har helt klart sina fördelar, men för mig slår Skåne lite högre😀. Ska tilläggas att jag har bott i Skåne tidigare, så har mkt vänner där.

Tack för detta! Jag fick mig en tankeställare när jag läste ditt svar; jag inser att jag delvis vill behålla stugan för att jag tänker att det är där jag och mina syskon kommer att umgås och våra barn kommer att lära känna sina kusiner. Kommer på mig själv ta ansvar för att jag och mina syskon ska kunna ses, om du förstår vad jag menar? Förutom att det inte bara ska ligga på mig att ses, så blir det precis som du beskriver dyrt, krångligt och ganska jobbigt😀.

1 gillning

Och ja, den ligger i Båstad!

1 gillning

Tack för klok input!

Stugan är vinterbonad och vi har varit där mycket året om. Med det va innan två barn, du lär det knappast bli så ofta😅

Vi har faktiskt diskuterat det😀.

Tack för din tankar! Det emotionella bandet, inser jag nu, ligger mest i att det har varit en samlingspunkt för oss utspridda syskon i många år. Men, vi får helt enkelt se till att ses ändå😀

Har kompisar där han i familjen har flera syskon, som ärvde en del pengar efter sina föräldrar. Dom bor utspridda i landet och bestämde följande: efter att ha fått sin del av arvet investerade dom lite pengar tillsammans, där överskottet går en gång om året till gemensam resa tillsammans med respektive familjer. Fem syskon var det och var femte år fick ett av syskonet bestämma vart man skulle resa och sedan fick denne ordna allt med boende, resa m.m. I fyra år var det bara att koppla av och åka med och femte året var det ens egen tur att ordna allt. En kul idé för att samla familjen, tycker jag.

5 gillningar

Vilket fantastiskt upplägg och idé! Låt ju så bra. Gillar att man ”tvingas” se resmål som man själv inte hade valt. Och alltid kul att uppleva nya platser tillsammans, minnen för livet!