Behålla barndomshemmet som stuga

Tjena! Jag pluggar just nu till civilekonom och bor hemma i en liten by. Jobbar lite vid sidan av också. Planen är att flytta till Stockholm med min partner efter examen om nåt år. Då kommer min mamma bli ensam kvar i huset, vilket inte känns långsiktigt hållbart.

Huset är där vi växte upp, så det finns känslomässigt värde. Det är dessutom billigt att äga och värderat till ca 1,1 miljoner. Mamma har ca 570k kvar i lån. Hon har inte världens bästa ekonomi och skulle behöva hitta något nytt att bo i när jag flyttar. Jag hade helst velat behålla huset som sommarstuga i framtiden, men vill samtidigt inte sätta henne i kläm.

Totalt har jag och min partner ca 400k i sparkapital, tänkta för kontantinsats när vi väl köper radhus i Stockholm. Vi är öppna för att hyra ett tag först.

Problemet: Vi har inte råd att både köpa en bostad i Stockholm och ta över ”stugan” såvida vi inte hyr boende i Sthlm och lånar till stugan. Men det känns inte superstabilt långsiktigt.

Min fråga till er:
Finns det några kreativa/lösningsorienterade sätt att få detta att gå ihop? Har någon varit i liknande sits? Är det helt dumt att försöka behålla huset om man ändå inte kommer använda det regelbundet inom de närmsta åren?

Alla perspektiv och tankar uppskattas!

Kan din mamma inte bo kvar själv i huset pga praktiska eller ekonomiska skäl?

1 gillning

Praktiska skäl. Stor gräsmatta och stort hus. Huset är egentligen billigare än om hon skulle flytta mindre och ligger 15 min bil till jobbet. Så det är inte helt omöjligt för henne att stanna kvar i kanske några år till om jag kommer då och då.

Köp en robot åt henne om gräsklippning är ett problem?

1 gillning

En robot fixar gräsmattan men det finns mycket annat som behöver fixas med hus. Säkringar som går, avlopp som proppar igen, vatten som strular etc. Kan behövas någon i närheten som kan lösa sådant när du inte längre är hemma och mamman är gammal.

2 gillningar