Rimligt att flytta?

Allt det här är ju subjektivt och i slutändan upp till mig att avgöra. Men det är ändå intressant med input.

Nuvarande boende:
Villa 163km, byggd 2011. Lån på 3 075 000. Pratade med märklaren tidigt i våras och då pratade vi om att lägga ut för runt 6 000 000 eller strax därunder. Fick nu en uppdaterad rekommenderad utgång på 5 275 000. (:worried:)
Det skulle innebära en vinst på runt 1 860 000 efter vinstskatt och märklarutgifter.

Potentiellt boende:
Bostadsrätt på 88kvm, 200m bort (vill bo i samma område så de har nära till kompisar och till sin mamma).
Utgångspris 1 875 000, månadsavgift 4637 (inkl parkering och tillgång till inomhuspool).

Just nu är lånet bundet och uppdelat i två delar, en går ut 2023-03-31 och en 2025-03-31, ränta på 1.65% resp. 1.69%. Så just nu ligger räntekostnader på ca 4281kr + ca 3000kr drift. Vilket såklart är oförskämt billigt. Lånen togs innan amorteringskrav så ingen amortering i dagsläget.

Räknar man på en ränta på 4% efter lånen går ut så är vi på 10 250kr i ränta och 13 250 totalt.

Förväntar man sig att lägenheten går för utgångspris och man lägger in 50% för att slippa amortering, så blir det vid 2% ränta 1094kr i ränta + 4637 avgift + 1100 drift = 6831kr, kör vi samma räntekalkyl som för huset så blir räntan istället 2188 och totalt 7925kr.

Så bostadsrätten skulle kosta ungefär likamycket som huset gör idag, oavsett om det är 2 eller 4% ränta iom att det då är så låga lån.

Lägenheten har också fördelen att man frigör ett kapital på 922 500, som man då kan trycka in på börsen eller tex köpa en bil för för att slippa billån. (Leasar idag).

Nackdelen med lägenheten är ju dock betydligt mindre yta (men billigare underhåll och drift), väldigt liten trädgård (dock bottenplan så uteplats) samt ingen elbilsladdning (kan jag dock skaffa abbonemang på jobbet). Fördelen är ju en tredjedel så stort lån, lägre avgift och investeringsmöjlighet för pengarna.

Värdeminskningen på huset är ju dock väldigt tråkig, men rider man ut stormen så kanske det återhämtar sig. Samtidigt kommer det bli dyrt att bo här vid 4-5%, men hanterbart. Man får dra ner på annat bara.

I bostadsrätten så kan dessa 922k investeras, och räknar man då på 7% årlig avkastning och 10 år så har man dubblat de pengarna.

Hopplöst svårt som ni kan förstå. Försöker tänka på det utan att blanda in för mkt känslor dessutom.

Uppfattar inte det här som en ekonomisk fråga. Borde handla om personlig preferens i första hand.

1 gillning

Att ha lån på 1mkr jämfört med 3mkr är väl väldigt mycket en ekonomisk fråga när räntorna sticker iväg.
Att ha ett högt värderat hus är väldigt mycket en ekonomisk fråga när huspriserna dyker.
Att ha en potentiell möjlighet att investa 1mkr på en marknad som dykt nästan 30% under året är väldigt mycket en ekonomisk fråga.

Kombinationen av ovanstående och risk i förhållande till avkastning är väl en ekonomisk fråga?

Eller?

Jag skulle själv aldrig tänka på bostäder i ekonomiska termer på det här sättet. Bor gör man för att man trivs på en viss plats. Om man nu inte trivs kan man förstås försöka åtgärda det.

Att aktiemarknaden gått ner X procent och bostadsmarknaden med Y procent är svåra variabler att kalkylera med. Det kan se ut så just nu men det betyder inte att det förhållandet är stabilt över tid. Den “fördel” du trott dig kunna räkna hem kan mycket väl försvinna under de månader det tar att först sälja huset och få in pengarna på kontot.

Om du ändå tänkt flytta så är det väl lika ok att göra nu som vid en annan tidpunkt men att tänka att tajmingen skulle gå att “optimera” utifrån att kunna köpa aktier billigt är jag tveksam till.

2 gillningar

Jag håller med. Dock är det ju lite skillnad på att byta bostad av ekonomiska skäl jämfört med att stuva om i en portfölj, det påverkar inte din vardag om du har Investor eller Tesla i portföljen.

Jag upplever att det är ganska många som går i samma tankar just nu, vilket gör att det kan bli ganska trångt i utgången. Har en kompis som nyss sålde ett hus för 1,9 miljoner, köptes 2016 för 1,7… det är en CAGR på 1,87%. Ännu mindre om man räknar bort reavinstskatt (som jag tror han kommer undan iof, men då har han lagt pengar på huset samtidigt…) och mäklararvode.

1 gillning

Jag håller med i grunden. Däremot kommer jag ihåg @dhanjel s tidigare trådar på ämnet och jag förstår tankegångarna ur det perspektivet! Byta ned sig i "bostads-karriären"? Tips och råd önskas!

Om du inte landat i att du vill hyra ut sympatiserar jag verkligen med att inte driva runt ett 200 kvadratmeters hus själv på 3 MSEK i lån! Men eftersom du ritat och låtit bygga huset tycker jag ju ändå det är lite sorgligt. Det känns fortfarande som att det är en strikt ekonomisk fråga? @dhanjel

Ett alternativ jag funderar lite på är möjligheten att kanske hyra ut hela huset och flytta till en hyresrätt om inte annat? Så har du verkligen ditt hus kvar och kan flytta in på relativt kort varsel när/om tiden är rätt? Bara en spontan tanke :slight_smile:

1 gillning

Ja självklart vill jag bo kvar, om man bara baserar det på känslor. Men även om det är ett relativt nytt hus så är det ändå mkt som behöver göras, bara trädgård på sommarhalvåret tar mkt tid. Men samtidigt mycket frihet, jag kan ha hemmakontor osv.

Men det ekonomiska tynger, inte idag. Men hur det ser ut om kanske 2-3 år med risk för att man är än mer låst och med utgifter som gör att man inte kan göra roliga saker med barnen.

Hyresrätter ligger på ca 12-13k här för en 4:a, så det känns inte så aktuellt att hyra ut huset, och jag kommer fortfarande inte ifrån den ekonomiska risken.

På sikt skulle jag kunna tänka mig att bo i lägenhet/bostadsrätt (så länge man har uteplats) och komplettera med sommarstuga alt. lägenhet utomlands. Men det är kanske ett steg om 2-3 år isåfall när man kunnat spara upp till en del av kostnaden