Sälja villa för hyreslägenhet

Hej, behöver lite feedback och någon att “bolla idén med”.

Som rubriken lyder, så har tankarna gått om att flytta från villa till en större hyreslägenhet lite närmare stan, i ett bra familjeområde.

Bakgrundsfakta: jag (35m) fru,2 barn på 3år och 5år. Bott i huset 10år, fick muntlig värdering på ca 2,5mkr då det finns renoveringsbehov. Vi har idag ca 45%belåning och bor billigt med fasta utgifter på ca 13tkr/mån och lägger idag undan 10tkr på ISK (LYSA) för framtida underhåll på huset. Trädgård är inte riktigt våran grej, renoveringar som vi vill göra för att trivas bättre kommer hamna på ca 1mkr, då kommer vi ta lån för detta och ökar kostnaden från 13tkr till 19tkr. Vi lägger undan ca 8tkr på sparkonto idag till resor eller villhöver saker som gör livet roligare.

Flera hus här i området säljs för mellan 2,9-3,5mkr men då är dom lite mindre men oftast bättre skick

Vi har kollat på en etagevåning på 190kvm för 21,5tkr/månaden med vatten&värme. Vilket blir en ungefärlig kostnad likt huset idag. Vi räknar med att sälja huset för runt 2-2,5mkr då kan vi få in ca 800tkr av dom på isk kontot.

Vi har pratat om 3 olika alternativ

1.Sälja huset och lägga in pengarna på isk vilket skulle ge oss ca 1,2mkr på isk och behålla bufferten vi har idag på ca 150tkr, detta minskar vårat “problem konto”.

2.Belåna huset med 800tkr till för att renovera, då får vi ett betydligt mindre isk konto och behöva minska sparandet till isk, detta skulle nog skapa en orolighet för mig personligen och känna att jag lever månad för månad​:grimacing:.

3.Belåna huset och använda det som hävstång för isk, för att få ut kapital från bostaden, då skulle vi inom 5-15 år få en bättre ekonomisk möjlighet att renovera på avkastningen som blivit av pengarna. Men detta förutsätter att man får anpassa renoveringen efter börsen. Jag vet om riskerna men känner mig ganska trygg ekonomiskt då vi har en okej buffert, och låga utgifter. Vi har inget akut behov av att flytta, mer än att slippa alla måsten och renoveringar och det som tar energi från att spendera tiden med familjen.

1 gillning

Några spontana tankar. :slight_smile:

• Vad skulle gör ert liv rikare? Min upplevelse är att du resonerar mycket från “hjärna” och inte lika mycket “hjärta”. Just boendet (och vardagen) spelar ju en ganska stor roll för upplevelsen av lycka. Jag brukar ju säga att det enda man egentligen behöver spara till är ett boende, så om man har ett bra boende är man ju egentligen klar.

• Du tänker mycket med siffrorna, men jag upplever att du underskattar boendet som en tillgång med hävstång. Det är svårt att i en hyresrätt - över lång tid - uppleva samma tillgångstillväxt som med ett belånat boende (eftersom du inte kommer upp i samma hävstång).

Så jag personligen skulle antingen 1) renovera boendet genom belåning eller 2) leta efter ett annat ägt boende.

7 gillningar

Sista meningen säger mycket vilken riktning du önskar, att kunna spendera tiden med familjen istället för att lägga det på renoveringar.

Etagevåningen kostar en slant i månaden dock. Kan ju dock vara värt det och beroende på var ni bor kan ni kanske byta kontraktet.

Skulle det kunna vara aktuellt att köpa en BR till en avsevärt lägre månadskostnad? Ingen trädgård, begränsat med renoveringar.

2 gillningar

Är det här saker som är ett problem, eller har ni så att säga “skapat” problemet genom att drömma och önska? Kan ligga mycket bakom så som normer, era egna förväntningar (som kan ifrågasättas!), eller en vilja att vara duktiga/ambitiösa.

Ett alternativ skulle kunna vara att ni helt enkelt bestämmer er för att inte renovera. Exempelvis: Oavsett om ni bor kvar om 10 år eller ej, så kommer det inte vara en pinal renoverad. Bara underhåll och ytlig uppfräschning - om det känns kul. Handskakning.

Då frigörs energi och tid för familjen.

2 gillningar

Det kan ju vara ett alternativ att avvakta med detta helt, och göra ytlig uppfräschning av huset. Men saker är ganska eftersatta redan innan vi flyttade in. Så mycket är väl snarare att förhindra problem som kan uppstå. Tex dränering av huset skedde 65, det luktar inte fukt i källaren så ön funkar det. Men kan gå ganska fort om de börjar tränga in fukt. Badrummet har en felgjuten golvvrun och visa fogar har tagit skada, så har tidigare löst det genom att torka med fläkt och fogat igen. Fuktmätningar idag är inom gränsvärdet än. Vi saknar jordfelsbrytare och jord i flertalet rum, det är väl ju med inget måste så länge man inte renoverar, finns det inget krav. Men är ju att rekommendera.

Köket är fungerande än så länge, och delar som har gått sönder har jag löst genom att tillverka delar själv och anpassa saker då vi har SIS-standard. Detta gör att det är ett projekt att byta ut något som går sönder idag.

Men absolut något man ska fundera en extra gång på då man ständigt påverkas av samhället och normer utan att man tänker på det.

2 gillningar

Jo det skulle kunna vara ett alternativ, har dock inte hittat någon direkt bostadsrätt i något av områdena vi vill bo där månadskostnaden med lån och förseningsavgift blir så mycket lägre än att hyra. Inköp är mellan 3-4mkr beroende på ytskiktet och ålder på kök/badrum sen en föreningsavgift mellan 8-14tkr.

Det blir ju lite lägre än att hyra.

Jag förstår, och vissa saker kan man ju öppna upp/mäta och hålla bra koll på, för att känna sig trygg. Men jord i alla rum är verkligen inget att vara orolig över. Tror de allra flesta husägare brottas med de här känslorna kring att man “borde”.

1 gillning

Tack för infallsvinklarna.

Du har rätt i att jag tänker mer och använder hjärnan än hjärtat där. Och kanske tänker mer än vad som egentligen behövs. Men nu har vi haft tur med boenden och “tajmat” marknaden trotts våran ungaålder och att det inte var syftet från första början.

Jag tar det kanske ur sin kontext men gillade citatet du nämnde att en amerikansk phykolog( lifecoachkanske de va). “just move, you ain’t a f*cking tree” tänker att jag står och är tveksam här, om vi investerar en miljon och säljer i framtiden kommer vi med största sannolikhet inte gå minus på affären, men vi kommer nog inte göra lika mycket i vinst då marknadsvärdet inte är så mycket högreför området.

Skulle flytta till hyreslägenhet inom snar framtid så kan man ju alltid kolla på olika BR eller andra hyreslägenheter och flytta inom 3-4månader om känner att man vill in på marknaden igen. Och trivs man kan pengarna vara på isk övertiden så kan man nyttja dom till kontantinsats för ett boende i framtiden om man inte vill bo i lägenhet. FOMO är väl en del av att inte vara i bostadsmarknaden, men man är ju inte låst till hyreslägenhet i allframtid utan det är ju trotts allt ett väldigt flexibelt boende.

Tack än en gång för svaren. Blir nog mer tänkande här hemma och diskussion

1 gillning

Så är det absolut. Är som du säger man “borde” och blir en sak som hänger över en. Ska man renovera ett rum idag utan jord och ta bort el/ändra så gäller det ju att byta och då tillkommer den kostnaden om man inte bara tar bort tapeten och målar eller tapetserar om och är nöjd med det.

Sen ska jag väl vara ärlig att våran planlösning inte riktigt är för oss, vi tänkte att man vänjer sig och man har ju accepterat den men är inte jätte nöjd. Så länge vi inte gör något åt den och renoverar massor så är det ju ett billigt boende.

2 gillningar

Fattar. Man ska inte underskatta friheten i att hyra sitt boende och låta pengarna jobba på börsen. Flyttar ni väljer ni inte mellan ett bra (äga boende) och ett dåligt (dyr hyresrätt), för ett boende är så mycket mer än optimerad avkastning på sista raden om 40 år.

Pengarna på börsen, njut av att slippa renoveringar, friheten att vara obelånad. Det är inte fy skam!

2 gillningar