Hallå!
Jag, sambo och två barn är på jakt efter nytt boende, där vi bor nu (mindre by i västsverige) har planerats att växa med ca 200% iom ett nybyggnadsprojekt intill.
Vi flyttade hit för att vi ville starta familjelivet, vilket vi ju lyckades med, men vi har börjat störa oss på vissa saker både med boendet och med omgivningen.
Vi är därför på jakt efter ny bostad, men det är svårt utan att göra livet “för obekvämt” så jag söker lite input.
Vår nuvarande bostad är belånad till ca 3,2M vilket innebär en belåningsgrad på ~80%.
Säljer vi den frigör vi ca 900k i kapital (Minus lite mäklararvoden etc) och det är ju en betydande summa pengar att stoppa in i nästa boende.
Min sambo har ca 300k i sparat kapital, jag har betydligt mer men ogillar tanken av att pumpa in allt för stora pengar i bostaden i nuläget, och min sambo vill heller inte “stå i skuld” till mig om jag skulle stoppat in mer kapital än henne vilket jag förstår.
Vi har alltså ~1,6M att använda i nästkommande boende.
Vi har kollat på ett hus, värderat enl. både Booli och ChatGPT (Och banken) till ca 1,5M, huset ligger ute till försäljning för 2M och nuvarande bud ligger på 2,2M.
Huset är i behov av en totalrenovering, dvs tak, ytskikt, nytt/nya badrum, det enda som hade behållts är i princip en oisolerad platta på mark från 70’ och stommen av trä.
Kalkylen håller att vi köper båda bostäderna både enl. våra beräkningar och bankens, samt att vi behåller dessa två bostäderna under ett eventuellt renoveringsår.
Däremot anser banken att en topprenoverad bostad på ca 150 kvm är värd 3,3M i området.
Denna bostaden är ~120 kvm (Före en eventuell utbyggnad) och kommer alltså inte kunna belånas med de summorna.
Banken tycker att det är en högriskinvestering och ser inte en utbyggnad som ett alternativ då de räknar med 40k/kvm för detta.
Vi KAN såklart gå in med mer pengar i form av lån av t.ex föräldrar eller av mig, men det är ju ett ovisst lån för banken kommer aldrig se att bostaden är värd mer än 3,3M baserat på tidigare försäljningar i området. Man stoppar alltså in pengarna i ett svart hål enl. dem.
Men hur gör folk som vill bo på landet? Eller man tar smällen och först frigör kapital, bosätter sig i en husvagn på tomten och härdar ut byggprocessen, och sen lever med tanken att man antagligen aldrig kommer få tillbaka de pengar man stoppat in? ![]()
Frustrationen är stor, för vi vill inte direkt sälja och sätta oss i en hyresrätt (som för övrigt är svår att få tag på här) i väntan på att eventuellt hitta ett nytt boende.
Vi har börjat fundera på om det är vi som krånglar till hela processen, är för bekväma eller för snåla? Vi kan renovera en del, men med två barn under 5 år inser vi också att tiden vi har är dyrbar och varken hon eller jag kommer vilja stå kväll efter kväll och spackla och slipa väggar eller knacka ihop IKEA stommar.