Vi har hittat vårt drömhus – men vågar vi?

Vi har hittat vårt drömhus. Bra placering, fint område och till och med en liten glimt av havet från fönstret.

Problemet är att jag planerar att börja plugga nästa år och min man börjar nu få kalla fötter. Huset kostar 6,5 miljoner, alltså nästan dubbelt så mycket som vårt nuvarande hus, och dessutom finns det en del renoveringar att göra. Samtidigt ligger det i ett väldigt eftertraktat område och känns verkligen som the Hus med stort H.

Min man är orolig för hur vi ska klara oss på en inkomst i ungefär tre år. Jag har högre lön än honom – ungefär 10 000 kr brutto mer i månaden – så det blir ändå en ganska märkbar skillnad när min lön försvinner.

Jag har räknat på ekonomin och utifrån våra nuvarande utgifter borde vi kunna klara oss på hans lön + CSN, eventuellt med CSN-lån eller genom att använda en del av sparandet. Men det kommer definitivt att bli tuffare under de tre åren jag pluggar. Samtidigt börjar utbildningen först om ett år, och planen var redan från början att köpa hus i år. Det är bara det att vi nu har hittat Huset och då blir det plötsligt mycket svårare att tänka rationellt.

Hur hade ni resonerat i vår situation? Hade ni vågat köpa och acceptera att ekonomin blir ganska tight under några år, eller hade ni valt ett billigare hus och väntat?

Och vilka kostnader, utöver själva husköpet (lagfart, pantbrev, eventuellt mäklararvode osv.) och de vanliga löpande kostnaderna, hade ni räknat med? Finns det några kostnader eller ekonomiska risker som är lätta att missa när man gör kalkylen?

Lite mer om oss:

• Jag är 37 och min man strax över 40.
  • Vi har två yngre barn.
  • Jag planerar att studera i cirka 3 år.
  • Huset kostar 6,5 miljoner och behöver en del renovering.
  • Vi har redan räknat på ekonomin under studieåren och på pappret bör det gå ihop, men marginalerna blir betydligt mindre.
  • Amorteringen kommer in i bilden då vi kommer att låna 5 miljoner (kanske 4,5 om vi lyckas sälja vårt hus dyrt)