Vi är ett par som har varit tillsammans i 10 år, har vår första bebis på G och som länge drömt om att köpa hus. Personligen har husdrömmen varit mitt sparmål i 10 år, alltså en långvarig dröm. Nu har ett riktigt bra hus dykt upp, men värdsläget, lågkonjuktur, att AI kan ta våra jobb och en eventuell bostadsbubbla gör oss väldigt nervösa. Samtidigt känner vi att man inte kan tänka allt för katastrofmässigt, vi lever ju här och nu. Vi är oerhört veliga om vi bör genomföra köpet och skulle vara väldigt tacksamma med lite synpunkter, åsikter och tankar från er. Ju mer input från andra desto bättre grund har vi för vårat beslut, så - vi är väldigt tacksamma för all typ av input vi kan få.
Här kommer lite siffror och kontext:
Huset:
Pris - vi vill betala högst 3.9 miljoner, där lagfart och pantbrev är inräknat i priset. Vi vill renovera ett badrum, men i övrigt är huset i bra skick.
Driftkostnad - ca 3000kr
Kontantinssts - vi resonerar att 15% kontantinsats är lämpligt, dvs strax under 600’000kr. Då har vi kapital över till buffert och sparande. En större kontantinsats i dagens ränteläge påverkar, som vi uppfattar det, inte månadskostnaden särskilt mycket.
Om oss och vår ekonomi:
Jag:
Ålder - 30
Yrke - mjukvaruutvecklare (civilingenjör)
Lön - 41000kr innan skatt
Sparat kapital - 700’000kr (har privat pensionssparande utöver detta)
Studielån: 1400kr/månaden
Min sambo:
Ålder - 33
Yrke - byggnadsingenjör
Lön - 44000kr innan skatt
Sparat kapital - 700’000kr (har också privat pensionssparande utöver detta)
Studielån: 800kr/månaden
Övriga utgifter vi delar på:
Bil - 5500kr / månaden
Mat och övriga utgifter - ca 6000 kr i månaden
Klart ni ska köpa hus, ni ska ha barn och vill bo i hus, finns inget bättre tillfälle än nu!
3,3 mkr i lån och 800 tkr på banken för att finansiera en badrumsrenovering låter inte orimligt. När det gäller badrumsrenoveringen kan ni fundera på om det ska göras nu eller inte - är det av estetiska skäl eller är det problem med badrummet? att det är “omodernt” är förstås inte ett problem.
Sen är det ett relativt lågt pris för mig som stockholmare och ni är två akademiker, hur är arbetsmarknaden i den ort där huset ligger och hur är husets pris relativt andra ni tittat på?
Det låter som att det där ska gå bra med de siffrorna och att ni verkar ha tänkt till. Mitt enda men rör detta:
Det där skulle jag ta med minst en deciliter salt om det inte är ett väldigt nybyggt hus. Bara kostnaden för VA, sophämtning, värme och liknande brukar kunna äta upp det där. Sedan ska ju kåken underhållas också. Bara så att ni tar höjd för det, tänker jag. För hus kostar ofta mer än man tror, när det väl kommer till kritan.
Exakt! Bejaka det. Nu ska ni bli föräldrar och livet händer. Ni har dessutom bra med sparkapital om skiten skulle träffa fläkten. Men att oroa sig över bostadsbubbla kvitta ju faktiskt så länge ni bor kvar, klarar räkningarna och trivs. Det är först när man säljer som marknaden har egentlig betydelse.
Badrummet är väldigt omodernt, men inget fel på vad vi vet ännu innan besiktning. Så det har du rätt i, det är ingen brådska egentligen. Tack för bra svar, det är en bra insikt du ger att det inte finns något bättre tillfälle än nu. Det gör att jag känner lite mer trygghet i beslutet! Det kanske inte är värt att vänta med det liv vi vill leva bara för att man är orolig över världsläget och en eventuell krasch som kan komma nu, om 10 år eller aldrig
Jättebra tips, vi ska ta och granska den påstådda driftkostnaden mycket mer noggrant!
Det har du rätt i - så länge vi har råd att bo kvar så förlorar man ju inget förrän man säljer, och vi kommer nog vilja bo länge i detta hus Räknade vad kostnaden blir om följande två katastrofer sker samtidigt - att en förlorar jobbet och räntan stiger till 8%. Då får vi nog sälja huset, troligen till stor förlust, men dessa scenarior känns också gansksa osannolika. Peppar peppar
Er samlade årsinkomst vid heltid x 4,5 är 4,6 milj och ni vill låna 3,3 milj, så bra marginal där. Håller med ovan skribent om att 3.000 kr i månaden på att drifta huset låter som en glädjekalkyl, så dubbelkolla detta. Bo in er först ordentligt innan ni river badrummet. Det kan visa sig att det går att leva med ett antal år till om allt håller tätt.
Köp! Sen som redan nämnts så kan det vara bra att kolla upp, eller åtminstone räkna på en något högre driftskostnad och lägg till renoveringar i den pengen också. Hur mycket beror givetvis på skick men går ju att räkna lite baklänges på det man känner att man vill/behöver göra inom några år.
En annan sak som kan vara bra att tänka på (någon får rätta mig om jag har fel), men lagfart och pantbrev tror jag att man betalar kontant? Dessa kostnader blir alltså utöver dom 15% som går till kontantinsats.
Med det sagt så känns det ju som att ni till och med skulle kunna ratta runt hushållet på en lön som det ser ut idag så rent ekonomiskt är det ju inget snack. Ska man ta höjd för att båda kan tappa jobbet samtidigt, att världsekonomin totalkraschar osv kommer det ju aldrig bli något hus. Kör bara!