Nej det är inte helt korkat. Allt beror förstås på hur du har investerat dina pengar (hur hög riskjusterad avkastning har du på dina 1.2 MSEK på börsen) och vad bolåneräntorna ligger på. De sistnämnda måste du betala med din nettoinkomst varje månad, vilket minskar din sparkvot. Detta är inte ett trivialt optimeringsproblem att räkna på scenarior. Det går, absolut.
Jag tolkar det som att du har 1 m i lån nu och 1.2 m på börsen. Grattis till ett stort “nest egg”!
Det är en stor hävstång det… och därmed högre risk. Förstås stiger huset även i värde lite trots att det ligger i “en håla”. 
Att ha hävstång ökar risken och därmed avkastningen, vilket du är ute efter. Jag har samma situation sen många år, men med lägre lån och belåningsgrad och betydligt högre värde på bostaden. Så jag förstår din fundering. För mig kompliceras det av att min bostad inte ska säljas under överskådlig tid enligt plan.
OBS att man kan alltid amortera på sitt lån närhelst det behövs om nåt händer, en privatperson i Sverige har alltid rätt att få amortera på sitt bostadslån så banken kan aldrig neka dig det oavsett var pengarna kommer från. De kommer ställa frågor enligt sina KYC regler (Penningtvättslagen), dock som du tålmodigt får svara på.
Vidare: det finns många trovärdiga aktörer nu som spår hur boräntorna kommer vara fler år framåt i tiden. Den informationen är allmänt tillgänglig för allt och alla. Du har så hög lön att du kan betala både ISK skatt och boränta hur lätt som helst med hög säkerhet, tolkar jag det som. Det går alltså att räkna på hur din ekonomi kommer se ut efter manövern du beskriver med rätt hög precision.
Belåningsgrad på ett hus värt >>3 MSEK bör väl inte överstiga 50% enligt min mening med din inkomstnivå, men isf kanske det inte är så jättestor ide med din plan du beskriver… I.o.m. att min syn är att belåningsgraden du har idag är för hög. Men det är jag det, jag är mycket äldre än du och mer riskavert av flera skäl.
Vad som är “lagom” belåningsgrad i en sits där man skulle kunna bli skuldfri på bostaden men inte vill (= betraktar det som en hävstång på sparandet), än en svår fråga. Till syvende och sist måste du komma fram till en optimal nivå själv och det kan ha mycket att göra med hur säker du är på ditt jobb, din AG och din lön/karriär.
Det här däremot:
…är inget jag skulle råda någon att göra som inte redan har förutsättningar sen tidigare att syssla med sådant. Och/eller har tid, t.ex. jobbar max 50% i övrigt.
Det är som du säger en hel del arbete och potentiellt strul – hyresgäster har mycket stora och långtgående rättigheter i Sverige. Det är en stenhårt reglerad marknad och även om du köper ett hus (en villa för att hyra ut långtid t.ex.) för att s.a.s. kapitalisera på din lön, så är det stor risk att det inte är värt det när du nu jobbar heltid och har en karriär med hög lön där redan.