Köpa in sig i hus

Hej

Min morfar gick bort hastigt i våras. Nu funderar jag på att köpa ut min ena morbror ur huset, medan min mamma och moster vill stå kvar och låta mig bo där då de inte vill sälja när priserna är rätt låga mem även hjälpa min bostadssituation. Jag behöver inte ta några lån men kommer kanske ha max 60000 kvar. Kommer behöva sälja fonder för att lägga 1/3 av marknadspriset. Ja eller nej? Bollar gärna dett. Skall sägas att jag är i den sitsen att jag kommer bli uppsagd från min lägenhet jag hyr i andrahand om 2 månader så det är antingen detta eller leta ny lägenhet. Hjälp vad gör jag? Har sjukpenning just nu och kan inte söka alla lägenheter…

Det låter sjukt kladdigt. Du ska alltså äga en tredjedel av ett hus tillsammans med din mor och moster?
Har du syskon? Vad händer om din mor går bort?
Har din moster barn? Vad händer om mostern trillar av pinn?
Vem ska bekosta renoveringar? Underhåll?
Nja…

Gör en värdering och erbjud dem att köpa ut dem. Kan ni inte förhandla fram något, så kan du erbjuda dig att hyra bostaden.

Alternativt så köper du en annan bostad under tiden. När deras hus (och din bostad) har stigit så låter de dig köpa huset, och du kan göra en vinst på bostaden du har ägt under tiden.

Är det ett hus du vill ha som hem eller bara en nödlösning?
Är det bara som nödlösning skulle jag låtit bli.

Jag vill gärna ha huset som hem men får inte lån pga min inkomst och kan i nu läget bara köpa ut en av dem. De erbjuder mig att köpa ut en i taget senare. Nej min moster har knga barn mrn jag har 1 syskon.

Min moster vill inte sträcka sig tkll att lägga pengar på renovering eftersom hon erbjudit sig att.vänta med sin del. Min mor och sambo tar 1/2 av renoveringsbehov.

Att köpa ett eget boende är alltså inte möjligt. Huset är värderat till 1.2 ungefär

Ni rekommenderar att hyra av dem istället alltså?

Är det du eller din mor som har sambo?

Min mor har en sambo sen flera år.

Ser du att din inkomst kommer öka framåt? Annars låter det tyvärr inte som att du har en ekonomi som klarar husägande. Du behöver alltså få ihop 800 kSEK för att köpa ut de andra? Plus att husägande kostar i underhåll varje år.

Men visst, ibland hamnar man i situationer i livet där man måste chansa lite. Om du får ekonomisk stöttning från din mor och ditt syskon får motsvarande så skulle du ju kunna blunda för allt potentielllt strul och hoppas på det bästa. Du har ju inte så många andra alternativ om du verkligen vill bo i hus.

Vill du ha det som hem och det känns någorlunda tryggt att dina släktingar äger 2/3 tycker jag du ska göra det.

Ja det är därför jag tvekar. Ja, jag planerar ju att arbeta igen och men just nu har jag svårt att få antingen ett förstahandskontrakt pånen lägenhet pga ingen lön alt. köpa huset helt. Mina fonder räcker till tredjedelen för morbror och sedan 60000 kvar som buffert. Jag har räknat på att vatten el osv blir billigate än en eventuell hyra (minst 7000kr). Huset kostar mig kanske 5000 i månaden… men visst går allt i huset sönder samtidigt… inte kul. Å andra sidan -säljs huset till annan köpare är ju den chansen borta för evigt. Svårt val!

Vill du bo i huset så skulle jag ta möjligheten som din mor/moster ger dig. Det värsta ur den synpunkten är ju att du tvingas sälja din del senare om du inte kan köpa ut någon annan om de vill sälja, och så är du tillbaka på ruta ett liksom. Men var också beredd på att det nog kommer kosta mer än du tror att bo i huset, du har ju ett helt annat ansvar för underhåll och reparationer jmf. hyresrätt.

Ja att sälja senare-om jag inte kan köpa ut eller vill bo i annan stad etc av någon anledning, det är jag fine med. Man vet aldirg vad som kan ändras. Men absolut. Kostnaderna månadsvis för huset kanske är mer än en hyra på 7-8… det som gör mig nervös. Tyvärr riskerar jag att få betala rätt mycket i hyra om jag tvingas till ett nytt kort andrahandskontrakt, jag har små möjligheter att hitta en billig lägenhet så det är dels därför jag överväger att slå till.

Några andra risker ni ser? Ni tänker antingen går det bra eller så blir jag tillbaka där jag är nu om vi säljer huset i helhet och jag “får tillbaka” min tredjedel?

Tack för er kommentarer!

Vad för skick är huset i?
Många saker kan man vänta med att fixa, eller fixa billigt tillfälligt.
Andra saker kan givetvis inte vänta alls dock.

Din moster vill alltså inte bidra med renoveringskostnader, typ om pannan går sönder, bara för att du i en framtid skall få köpa hennes andel till ett pris som du inte vet. Har jag tolkat dig rätt? Hon vill förmodligen däremot vara med på värdestegringen…

Vad händer om hon avlider och du upptäcker om hon testamenterat sin förmögenhet till Röda Korset. Vad händer om du kommer på kant med någon av de övriga ägarna och vill flytta. Vem vill köpa 1/3 fastighet?

Riskerna är många.

Kan du inte bara bo i huset och betala hyra?!

4 gillningar

Jag förstår viljan, omtanken och önskningarna i att detta ska fungera. Men jag får tyvärr hålla med majoriteten i tråden. Hade du varit singelbarn hade det varit mindre nojjigt.

I ärlighetens namn pratar vi också om ett hus värt 1,2 miljoner. Kan du inte få lån till detta så är det inte säkert att det är särskilt tryggt för dig att ens vara husägare. Vad händer om något större behöver åtgärdas och du ska lägga ut 200k på renoveringar?

I sådana läge är det en enorm skillnad mot att bo i lägenhet (både hyres- och bostadsrätt). De kostnader som följer med husägande är annorlunda.

3 gillningar

Ja, det låter som att det är bäst att avstå då. Mentalt har jag svårt att släppa chansen att få bo i huset och på sikt köpa loss… men förstår riskerna bättre. Med mostern skriver vi att hon köps ut för samma som morbror trots eventuell värde ökning eller sänkning. Vem vet om ett par år?

Hade en kompis som ägde 20% av “sitt” radhus och föräldrarna 80% och har sedan köpt ut mer och mer och idag äger hon hela. Hon tycker att jag ska hoppa på denna dealen. Detta var dock för ca 5 år sedan.

Ja, skriver ni vettiga papper på er plan och i samråd med jurist går det säkert att göra det bra. Min poäng är bara att osäkerheten kring ägandet hissar en del varningsflaggor. Du behöver själv också ha god koll på vad din ekonomi egentligen tål. Det är trots allt det som räknas.

Och, för det glömde jag innan, välkommen till forumet! :slight_smile:

1 gillning

Stort tack. Har haft många sömnlösa nätter

1 a. Juridiska förutsättningarna är att ni är alla lika ansvariga för fastigheten om ni inte avtalar om annat (samäganderättsavtal för ni reglerar renoveringar, löpande underhåll och försäljning är att önska).

1 b. Om någon av er vill sälja kan personen tvinga fram försäljning genom exekutiv auktion.

1 c. Dör någon av er så tar dödsboet över den tredjedelen.

1. Våga spela med öppna kort. Fråga din moster om hon har testamente m.m? Har din mammas bror barn? Har din moster andra pengar? Ta reda på vad som händer vid hennes dödsfall. Huvudregeln är att din mamma och din mammas bror ärver din syster om det saknas testamente. Har hon inte tillräckligt med pengar måste personer lösas på nytt.

2. Du har en möjlighet att få ett relativt billigt boende (om uppvärmningen är någorlunda ekonomisk). Du behöver dock se en framtid som frisk igen. Ett hus kostar mycket pengar att ta hand om. Ett hus värderat till 1.2 M har förmodligen visst renoveringsbehov.

3. Jag hade kunnat göra ett liknande upplägg med min svärfamilj men jag hade inte litat på moster/faster. Bara du kan avgöra om det är värt det. Men här är några saker att beakta. Den viktigaste av alla skulle jag säga är att du återgår till heltidsarbete med möjlighet att låna. Då kan du fixa det mesta.