Hej! Jag skulle behöva råd från er. Varning för lång inlägg med flera skilda frågor.
Situation: min farfar är 90+ och kan snart inte bo hemma längre. Han är dement. Han ska inom kort få plats på ett äldreboende med egen lägenhet. Min farbror har framtidsfullmakt.
Närmaste anhöriga: jag, brorsan (vår pappa, hans son är död), faster och farbror.
Min faster och farbror hjälper farfar med mycket som städ, handla, trädgård osv. Jag och brorsan bor ganska långt ifrån dem.
Farfar har hela sitt liv levt snålt och sparat. Han har låg pension. Han bor i en mindre villa som han köpte när han blev änkeman (finansierad med hjälp av försäljning av villa som köptes för 7 decennier sedan). Han kommer ju flytta ut från villan när han får sin lägenhet (och han kommer ju inte flytta tillbaka dit). Min faster och farbror vill eventuellt ta över den i framtiden (och då lösa ut mig och brorsan), men övervåningen är inte inredd utan är bara som en vind nu, så den ska inredas innan de kan bo där. Tills dess, dvs farfars död (känns fel att skriva detta) vill de att huset ska stå tomt och att han ska betala för huset med sin pension.
Faster och farbror har ett eget hus som de bor i nu. Det ska sedan säljas men de vill vänta med det tills bostadspriserna stiger mer, så de får ut mer för sitt hus. (JAG vet ju att det innebär att nya huset, farfars, också blir dyrare). De har inte råd att ha bägge husen samtidigt.
Säljer farfar huset nu det så får han pengar och behöver betala mer för äldreboendet + omsorg. Jag har försökt hitta information om inkomst/förmögenhetsgränser men det är inte supertydligt. Varje individ har rätt till ett förhållsbelopp (7296kr), dvs en summa som ska finnas kvar efter att boende, omsorg och måltider är betalda men den räcker ju inte till alla utgifter som omvårdnad, mat på äldreboendet OCH huset. (Mina släktingar menar att man får ha 100 000 kr i kontanter innan man behöver betala mer. Denna siffra har jag inte hittat).
Frågor:
-
Äldreboende och hus: hur ska man tänka gällande inkomster? Hur gör andra? Har man två boenden? Vad är bra att tänka på i dessa situationer?
-
Vad är mest rättvist att göra med huset?
För mig är inte pengarna det viktigaste. Jag vill att han ska ha det bra, men jag tycker också det känns fel att huset ska stå tomt och kosta…
Mina idéer:
-
Hyra ut huset. Inkomst under denna period. Kräver dock massa administration.
-
De kontaktar mäklare och tar fina sommarbilder och lägger upp sin egen fastighet som ”På G” (dvs försöker) istället för att vara övertygade om att de just nu inte kan sälja till priset de önskar.
-
Huset skrivs över på arvingarna nu och säljs sedan av oss eller så tar mina släktingar över huset och löser ut mig och brorsan. Problemet är ju att de inte har pengar för att göra det, särskilt inte om de inte har sålt sitt eget hus. Jag tippar på att husen är värda ungefär lika mycket. En annan sak: det finns troligen en uppskjuten reavinstskatt som behöver betalas.
-
Fortsätta ha kvar ett tomt hus och betala det med förbehållsbeloppet och sparpengar farfar har.
-
Sälja huset nu och så får farfar betala maxtaxa på äldreboendet. Det vill dock inte faster och farbror.
-
???