En ganska unik fråga

Bakgrund:

Under 2023 kommer min far att sälja sin gård och flytta till annan ort (han har redan köpt fastigheten där under 2022).

Nu är det så att jag och min flickvän väntar barn och hon har sedan tidigare 2 barn även och vi bor i en 3’a då hyresmarknaden är totalt omöjlig att komma in på när det kommer till 4’or eller 5’or. Så vi behöver köpa något större,

Men trotts att vi har ett hyfsat stort sparkapital och investerings-utrymme så har vi ännu inte hunnit nå en nivå som räcker till kontantinsats.

Situationen:

Det har dykt upp ett dödsbo i ett område jag är intresserad utav med friskrivnings klasul. Dock fruktansvärt bra pris (typ tomtpris här) och jag
som person har inte tummen mitt i handen för att renovera enklare saker.

Tänkt lösning:

Jag ber min far att ta uppskov på vinst-skatten från försäljning utav sin gård (kommer inte ihåg hur många år man kunde begära uppskov men säg 5 år med reservation för att jag kan ha fel) och han köper sedan den fastigheten och äger därmed 2 fastigheter obelånat förutom en skatteskuld som enligt vad jag förstår inte är räntebärande. Jag och min flickvän med barn hyr den sedan utav min far med driftkostnad+ kanske 2000kr/månad, och med ett löfte om att vi köper ut den ifrån han inom 5 år till inköpspris, annars får han sälja den för att betala skatteskulden. Min hyresrätt ligger idag på 9500/månad och det skulle trots 2000kr påslag till min far minska min hyra med nästan 3000:-/månad. Tåls att nämna att huset jag vill att han köper även har en uthyrnings del som jag ämnar att utnyttja till just andrahandsuthyrning (inga problem där jag bor) och på så sätt nästan bo gratis och utöka investerings-utrymmet ytterligare.

Så nu är frågan, har jag tänkt rätt? Kommer Skatteverket godkänna denna lösning? Är det några farhågor jag ska tänka på? Är det dumt av mig om jag kör igång med renoveringar på något jag ännu inte äger? Jag skulle säkert kunna bryta ned det hela i tusen frågor, men peta gärna så många hål i mitt tänk som möjligt så jag får ta ställning till eventuella problem och överväga det. Aldrig köpt hus förr, men varit med om att sälja dödsbo förr med friskrivnings klasul så är bekant med dess innebörd.

Sammanfattningsvis så känner jag att alla vinner (utom banken initial) farsan får +2000kr i månaden för att vara hyresvärd. Jag drar ned min hyreskostnad med 33-90% tills dess att jag köper ut bostaden och får dras med räntekostnader den dagen, och tills dess bygger jag kapital samt ger mig själv och familjen en större plats att växa upp på.

1 gillning

Hej!

Jag ser inget direkt fel i upplägget, räntan på uppskov är ju avskaffad.

Det jag skulle tänka på är:

• Betala för en ordentlig besiktning av huset
  • Slarva inte med avtalet mellan dig och din far, för din och familjefridens skull. Säkerställ att du får köpa huset vid önskemål samt hur värderingen ska ske. Om du har syskon eller din far har en fru, förtydliga även vad som händer med fastigheten vid hans bortgång.

Lycka till!

6 gillningar

Tack så mycket, Alla mycket goda råd, hade inte ens tänkt på arvsföljd vid plötslig bortgång eller skilsmässa med sin fru, Men min far börjar komma till åren så helt klart något som jag ska ta i beaktande när/om jag skriver avtal. :slightly_smiling_face: Super tack :+1:

2 gillningar

Stora dyra ekonomiska uppgörelser i en familj kan skapa avundsjuka (ex syskon dom inte fått samma hjälp) eller om pappan dör kan det ge konflikter vid arv.

Det kan även ge konflikter med pappan som lånar ut pengar.

1 gillning

Din far kommer inte att kunna begära uppskov med skatten om han inte kommer att bo i ersättningsbostaden?

2 gillningar

Just konflikter mellan parterna är jag inte oroad över i vår situation, Jag är ensambarn och vi har alltid haft en väldigt lättsam och kravlös relation med varandra. Sen är det inte meningen att jag skall missgynna min far och hans fru på något sätt, tvärtom så vill jag gärna betala till lite som hyresgäst för att han ställer upp på att köpa en fastighet där jag och min familj kan hyra och bo :slightly_smiling_face: Samt en ambition att lösa ut dem när dem behöver likviditeten åter. Jag har just nu ca. 70% utav handpenning men har bara sparat aktivt i strax under 2 år med genomsnittligt sparande på 8000/månaden ink värdeökningar från investeringar. Flickvännen har även en del utav ett arv på ingång som skulle ta oss över eller precis på kontantinsatsen ungefär, men det kan ta några månader. Så det kommer finnas möjlighet att ta över huset via lån inom ett år. Dock väntar jag gärna längre och sparar för att få ner lånegraden och slippa bankens räntor så länge det bara går :slightly_smiling_face:

1 gillning

Är det som jag är orolig för också, dock så kommer han nog också att bo där några dagar/veckor om året då hela familjen finns där jag vill köpa. Fast med tanke på att han redan äger en bostad så gör detta mig osäker på vad som gäller, är du säker på att han inte kommer kunna göra detta eller är det vad du tror? :thinking:

Det står ganska tydligt på Skatteverket vad som gäller för uppskov. Det viktigaste är att ersättningsbostaden som du söker uppskov för ska vara en permanentbostad, din far behöver vara skriven på fastigheten. Det finns också vissa datum och ledtider att förhålla sig till gällande köp och sälj, kolla på Skatteverket.

Du nämner att fastigheten du vill köpa är till ett bra pris. Du skriver ingenting om försäljningsvärdet på fastigheten som din far säljer, men en förutsättning för att få uppskov med vinstskatten är att din fars ägandedel av ersättningsbostaden är dyrare än din fars ägandedel av fastigheten som säljs.

Beviljas din far uppskov så gäller det tills ersättningsbostaden säljs så det finns ingen tidsgräns för det.

4 gillningar

Nja, för att begära fullt uppskov behöver nya bostaden vara dyrare än den gamla (man kan räkna på hur mkt man kan få uppskov på hos Skatteverket).

Han kan inte använda både sin egen nya och er nya fastighet som anledning till uppskov eftersom det bara gäller permanentbostad där man är folkbokförd.

Ni kan inte bara hyra hans nuvarande gård?

1 gillning

Attans, jag borde vetat att det var för bra för att vara sant :yum: Jag får se över andra möjligheter ifall fastigheten fortfarande är intressant efter visningen, ligger som sagt ändå ganska nära kontantinsatsen och hyfsade marginaler på sparandet så det går nog att lösa ändå, även om jag hellre sluppit räntan som kostnad :face_with_hand_over_mouth:

Har man en gård får man bara begära anstånd för villadelen, inte för jordbruksdelen.

1 gillning

Nej det är ett lantbruk och det är redan en köpare som tillträder i februari :slightly_smiling_face: och kostnaderna för det huset skulle inte bli ekonomiskt rätt på något sätt för mig, förra vintern var elräkningen på över 25k under en månad, normalt vedeldad för uppvärmning men just den månaden var el-patronen påslagen under någon vecka :yum: och min flickvän och barn lär aldrig godta att elda varje dag eller hjälpa till i skogen :face_with_hand_over_mouth:

Kan ni inte låna till kontantinsatsen av din far och äga ert hus själva? Jag förstår att det inte var det upplägg ni tänkt er, och att tanken var att pengarna skulle snurra i familjen snarare än till banken.

Men det finns ju en alternativkostnad för din far i att casha ert hus, fasträntekonton ger ändå en del ränta nu och börsen finns om tidshorisonten är lång. Om han får en skälig ränta på lånet till er kontantinsats känns det för mig som ett schysst och mindre krångligt upplägg. Uppskov på eventuell vinstskatt blir då också okomplicerad.

5 gillningar