Hjälpa min far med bostadslån

Ber tacksamt om råd.
Min far (pensionär 78 år) har det kämpigt med bostadslån om 1,5mkr med dagens ränteläge. Värde på lgh idag ca 2,3.
Nästan hela hans pension äts upp av avgift till Brf och räntor.
Jag vill hjälpa honom. Vill dock inte skänka pengarna (det är ju indirekt som att ge dem till mina 2 bröder vid framtida arvsdelning).
Funderar på att betala av hans lån mot ex x% ränta på beloppet (lägre % än marknaden tex 3% i nu rådande läge) men som betalas till mig först när far säljer lgh. Så att han kan leva för de pengar han idag betalar för bostaden.
Eller ska jag för de pengar jag investerar få % av lgh? Bör jag säkra upp så jag vid framtida försäljning får tillbaka lägst investerat kapital?
Det kapital jag satsar i detta för att hjälpa far har jag idag i en fond och missar nuvarande tillväxt på dem.
Hur hjälper jag far till en bättre levnadsstandard utan att ”ge” pengarna till mina bröder? Jag är inte ute efter att tjäna pengar på detta dock inte heller förlora mer än nödvändigt.
Far trivs i nuvarande boende och jag vill att han ska kunna bo kvar där.
Mycket tacksam för era kloka tankar!

4 gillningar

Vad har du för relation till bröderna? Kanske kan ni prata er samman om att hjälpa till tillsammans?

6 gillningar

Finns det ingen möjlighet för alla tre syskon att lägga in lika stora summor?

Om inte det går bör du dokumentera transaktionen och varför inte låta dina bröder bevittna så de är införstådda med vad som sker och senare inte kan bestrida det ifall de får för sig att du fått oskälig ränta eller “förtur vid arv” etc. etc.?

4 gillningar

Har frågat men de vill använda sitt kapital till sig själva. Vilket gör mig än mindre sugen på att de ska få ta del av de pengar jag skjuter till.

Har frågat bröderna men de vill använda sitt kapital till sig själva. Vilket gör mig än mindre sugen på att de ska få ta del av de pengar jag skjuter till.

Låter mina tänkta ”villkor” rimliga? Vill inte bli beskylld för att tjäna pengar på far. Vill hjälpa far men inte bröderna (eftersom de inte vill hjälpa honom) :wink:
Jag och bröderna har bra relation i övrigt.

Personligen tycker jag att det är jobbigt med räntor inom familjen.
Jag hade hellre köpt loss en andel av bostaden och då även tagit risken att den kan gå ner i värde. Men detta måste dokumenteras väl.

4 gillningar

Min magkänsla drar också åt det hållet, del av lgh istället för ränta. Känns justas. Tack för svar och att du delar dina tankar!

1 gillning

Jag har lånat ut pengar till närstående men då utan ränta. Din far kan ju med ett testamente fördela arvet och då till din fördel men dina bröder har ju rätt till sina laglotter.

Tack för svar! Det var min initiala tanke också (ingen ränta) men blev lite putt på mina bröder som har kapital men inte vill hjälpa till :wink:

Jag rekommenderar en konsultation med en familjerättsjurist för att få ”det formella” rätt.
Tidningarna är fulla av folk som skrivit papper på saker som sedan visar sig inte fungera som tänkt rättsligt.

6 gillningar

Låter klokt!

Hur ställer din far sig till att flytta till en hyreslägenhet? Då kan han sälja bostadsrätten och få kapital att leva på.

3 gillningar

Hur skulle det funka för dig och bröderna att kanske skjuta till rena pengar som stöd i stället? Ett par tusenlappar varje månad från var och en av er är kanske lättare att hantera än att börja tulla på kapital.

Du har givetvis kollat om din far är berättigad tll bostadstillägg för pensionärer?

Otroligt många som missar detta, tyvärr.

4 gillningar

Enklast är väl att han ger dig lägenheten så hyr han den av dig? Då får du sälja den sen när han avlider så kan du ge dina bröder det du tycker de förtjänar.

Edit: mitt svar är det enklaste rent juridiskt. Dvs upprätta gåvobrev och sen hyr du ut för den summa som är rimlig. Svinenkelt och bröderna kan inte säga ett skit.

Edit2: se till att det framgår tydligt att detta inte är ett förskott på arv dock. Annars kan det bli problem :slight_smile:

2 gillningar

Det går väl inte att “avtala” bort förskott på arv bara sådär? Ger han ett barn sin största tillgång tror jag att det kommer att räknas som förskott på arv oavsett. MEN, som påpekats tidigare i tråden, TS bör gå till en jurist innan något görs.

Personligen tycker jag du ska ta andel av huset på det du betalar in istället för att ta ränta. Tror nog han har det kämpigt endå med tanke på att han är pensionär.
Ta hjälp att upprätta papper så allt blir rätt. Så hade jag i alla fall gjort.

1 gillning

Jo, precis det som går. Om man är tydlig med att det inte är ett förskott på arv, utan en gåva. Kolla det med en jurist :wink:

Jag har hjälpt mina söner med kontantinsatsen till sina lgh mot att jag är delägare motsvarande %. Det känns bäst så. Kan då ta del av ev uppgång när den säljs. Om jag skulle dö innan de kan köpa ut mig är det reglerad i testamentet att det blir rättvis fördelning.

Betala räntorna löpande. Ingen mening att lösa hela lånet.
Upprätta gåvobrev.
Nån gång kommer han behöva sälja, då får du tillbaka pengarna.

1 gillning