Bostadsrätt som gåva

Min far äger en bostadsrätt (inga lån). Han har flyttat till ett äldreboende. Min brorsa ska ta över lgh. Antingen får min bror lgh o jag motsvarande summa alt. bror lgh och han ger mej halva summan. Är det nåt jag bör tänka på kring detta?

Båda alternativen är fullt möjliga. Rent krasst borde det första alternativet vara bättre. Ju mindre kapital som din far har, desto lägre blir vårdavgiften.

Eftersom det handlar om en hel del pengar, hade jag personligen låtit en jurist upprätta handlingarna. Även om risken är låg att det blir något “tjafs” mellan er syskon eller pappa efteråt, så känns det ändå bra att någon utomstående varit inblandad.

Tack för svar! En dubbelkolla bara - och så länge far ger bort lgh så blir det inga skattekonsekvenser för någon av oss. Eller hur…?

Rätt. Kom bara ihåg att den latenta skatteskulden finns kvar för din bror, vilket din far bör ta hänsyn till i samband med gåvan.

Vad innebär latent skatteskuld? Hur kan man räkna ut den? Och hur kompenserar vi för den?

Läste på lite om skatten. Om vi säger att far köpte lgh för 500 000kr / värdering idag 1 500 000kr ( och då får motsvarande 1 500000kr i kontanter). Om min bror säljer lgh för 2 000 000kr i framtiden så blir vad jag förstår skatten högre. För rättvisans skull undrar jag då om vi ska räkna ut den latenta skatten på dagens värdering och dela den och sen får min bror betala den lanternan skatten för de 500 000kr han gjorde i vinst. Eller hur 17 gör man rätt här?

Man skall utgå från dagens förhållanden. Får din bror med sig en skatteskuld, bör du få så pass mycket mindre pengar som storleken på skatteskulden.

Om din bror gör en högre reavinst om 10 år än idag, så har du absolut ingenting med detta att göra! Skulle din bror göra en förlust, skulle han då kunna kräva dig på pengar då? NEJ.

Du kanske också gör en reavinst på din gåva om du köper ett eget boende och säljer om några år. Skall du blanda on din bror då? NEJ.

Syskon eller inte, ta emot gåvorna. Därefter skall ni inte ha något med varandra att göra avseende er fars gåvor.

Gå till en duktig jurist och ta hjälp. Ludwig och Co (tidigare LRF Konsult) kan vara ett alternativ. Dyra men bra.

Tack för dina svar Nestor - de var till bra hjälp!