Hur bäst köpa min systers andel i dödsbo

Jag är intresserad att ta över min systers andel av våra föräldrars lägenhet när de har gått bort.
En 30 år gammal lägenhet med havsutsikt och bra ekonomi.
De har gett 150 000 kr för den och marknadsvärdet är idag ca 5 000 000 kr.
Det blir med andra ord närmare en miljon i skatt och min undran är om någon har tips på hur vi syskon kan lösa detta på bästa sätt!

Vad är det för skatt du menar?

Har de gått bort eller funderar du hypotetiskt på framtiden? Finns det övriga tillgångar i boet?

Förmodar vinstskatt på (5M—150k)

Mina föräldrar närmar sig 90 år, så fortfarande hypotetiskt. Stämmer med skatten 150-5000000 kr. Det finns drygt 500 000 kr i sparande. Jag uppfattar att min syster, som redan bor i egen villa, gärna vill att jag tar över lägenheten när det är dags, då vi då kommer att bo i samma by.

Du får väl helt enkelt köpa hennes del. Tror inte du kan skjuta upp skatt eftersom du inte bor i den nämnda fastigheten idag.

Jag tyckte att det var lite otydligt, därför undrade jag vilken skatt TS menade. Arvingarna betalar ingen skatt när dom får arvet. Om TS sedan köper ut sitt syskon, då blir det dags att betala skatt med allt vad det innebär med avdrag som t.ex. anskaffningsvärdet, mäklararvoden och ev. förbättringskostnader.

Är lägenheten obelånad?

Du köper hennes halva helt enkelt. Du får betala 2 500 000kr. Av dessa går 2 500 000*0,22=550 000kr i skatt (om inga avdrag går att göra).

Har du inte 2 500 000kr så belånar du lägenheten för att betala din syster.

1 gillning

Din syster ger bort sin del till dig som gåva. Sen betalar du henne vid sidan av minus en summa som motsvarar skatten som din syster hade fått betala om det vore en försäljning. Din syster får samma summa och du kommer över lägenheten lite billigare eftersom ingen skatt betalas.

1 gillning

De finns två sätt att beräkna skatten på. Det du nämner är det ena. Det finns också en annan schablonbaserad metod som sannolikt blir mer fördelaktig i ditt fall.

2 gillningar

Hur menar du nu?

Jag vill de den bank som medverkar till detta…

1 gillning

Aha det visste jag inte, bra du nämner! Hittar detta, så schablon aktuell om inköpt innan 1974 men då den var köpt för 30 år sen är det kanske inte möjligt.

Den schablonmodell jag tänker på verkar gälla för hus köpta före 1952. Minns inte det här fokuset på årtal från universitet. Där var det mer fokus på ”om inköpspriset är känt”. Möjligen kan något ha ändrats också. Det var trots allt 20 år sedan jag lämnade universitetet nu.

1 gillning

Jodå, schablonmodellen med 52 års taxeringsvärde lever och frodas. Använde den senast i årets deklaration.

Schablonen gällen bostadsrätter avseende 1974 och tidigare var däremot ny för mig. Man lär så länge man lever.

Intressant och hon måste väl ge detta som fåva först när våra föräldrar har gått bort!

Tack för infon, kan ju definitivt göra en skillnad!

Hur skall du presentera detta när du skall låna pengar till förvärvet? Ingen seriös bank medverkar till skatteflykt.

Dessutom innebär detta att du får dina föräldrars ingångsvärde på halva lägenheten, vilket gör att du får ökad skatt när du säljer i din tur.

Den skatt som i framtiden ska betalas av honom som tillskiftats fastigheten vid försäljning kallas latent skatteskuld. För att han ska kompenseras …

Så så är principen vid gåva mot vederlag. Jag har producerat otaliga gåvobrev på fastigheter. Här är det fråga om en bostadsrätt där man helt felaktigt anger vederlaget till noll.