Strunta i köp eller gåva utan fixa det i arvskiftet. Ordna en bra person som kan bouppteckningar.
Nedanstående text är korrigerad.
//
Du löser ut din syster i arvskiftet.
Förutsatt att inga andra arvingar finns och att du och din syster ärver er sista förälder till 50 % vardera:
Du och din syster blir båda delägare till 50 % var i dödsboet.
Du kommer att i arvskiftet lösa ut din syster ur lägenheten.
När ni kontaktar begravningsbyrån och planerar för begravningen så kommer de att förmedla kontakt till en familjejurist som de samarbetar med.
Familjejuristen kan hjälpa er med både bouppteckning och arvskifte.
Du och din syster kommer överens om lägenhetens värde. Det brukar man göra genom att ta in t ex tre mäklarvärderingar och ta snittet av dem.
Belopp ni behöver känna till:
- Er överenskomna värdering t ex 5 000 000
- mäklararvode t ex 100 000
- Inköpspris 150 000
- Preliminärt amorteringsunderlag, det begär dödsboet ut från bostadsrättsföreningen
- belopp för förbättringar och renoveringar. (Det kanske inte finns några som ska räknas med.)
- latent skatteskuld 22 % (detta vet familjejuristen)
Ta hjälp av en familjejurist för dödsboets räkning så får ni bra hjälp i allt detta.
Tack, detta känns som en bra väg att gå och en familjejurist är nog klokt att anlita vid en sådan pass stor transaktion!
Varför utlöses ingen skatt? Kan du utveckla detta.
Din syster kan avstå sitt arv och då blir det ingen skatt. Men då måste du ju kompensera henne på något sätt.
Hon använder fel uttryck. Överföringen skall ske genom arvskifte där systern kompenseras med pengar från brodern och där man tar hänsyn till den latenta skatteskulden.
Inget hemmasnickeri med köp eller gåva. Jag hoppas att frågeställaren vänder sig till en kompetent yrkesman.
Lösa ut den andra ska det naturligtvis stå. (Inte köpa ut.) Jag ändrar det i min text.
Nestors förtydligande är bra.
Tack för input.
Du som köper behöver inte ta hänsyn till skatten. Däremot din syster kommer få betala den i samband med att hon säljer sin del till dig.
Men om de kan undvika eller skjuta upp skatten är det en fördel. Göra upp vid ett arvsskifte låter väl bäst. Gåva med kompensation på annat sätt annars.
Han köper inte ut. Han löser ut systern i arvskiftet.
Systern behöver inte betala någon skatt. Beräkning görs där man tar hänsyn till den latenta skatteskulden.
Jag ska kika på formuleringar kring detta så att det blir solklart i nya texten jag kommer att skriva i mitt inlägg ovan.
Uträkning i arvskiftet reglerar detta med latenta skatteskulden.