Köpa eller ärva hus?

Hej!

Behöver bollplank i uppkommen situation.

Snart sker en bouppteckning för morföräldrarnas hus
Huset har ca 1.3 mi. i lån
Min mor vill sälja, gärna till mig och jag kan få det en liten bit under marknadsvärdet (ca 3 mi.)

Jag saknar dock kontantinsats samt täckning för marknadsvärdet (frun har precis avslutat utbildning och söker arbete) men har kontantinsats och täckning så det räcker till att ta över befintligt lån (1.3 mi.)

Taxeringsvärdet var 2021 2.4 mi.

Vad är bästa lösningen?

• Att jag ärver hus med lånet och tar med mig 22% reavinstskatt till den dagen jag säljer (tanken är att bo kvar överskådlig tid då huset passar oss perfekt) och upprättar skuldebrev på marknadsvärdet

• Köper huset för 1.3 miljoner och upprättar skuldebrev där jag förbinder mig att betala resten när jag och min fru kan belåna huset upp till marknadsvärde när hon fått stabil inkomst?

• får det i gåva - under eller över marknadsvärdet beroende på om det ska betraktas som köp eller inte.

Nåt annat alternativ som jag inte känner till?

Tack på förhand

/Anders

Är du enda barnet ?

Nej, därför har jag varit tydlig att jag ska betala marknadspris, så att ingen känsla av orättvisa ska finnas eller diskussioner kring förskott på arv etc…

Hej!

Jag är i en liknande situation och vi överväger att skriva förskott på arvet för en del av priset, dels för att det passar plånboken bäst just nu men också för att det ska bli rättvist mot syskonen :blush:

Hej!
Ja okej , i vårt fall så förväntar dock sig mamma som är ensam arvtagerska- med all rätt, att huset ska säljas till rimligt marknadsvärde för att säkra sin egen situation med lån, pension etc så förskott är inte ett alternativ för oss sånär som en mindre summa efter försäljningen.

Alla alternativ låter som potentiellt brott för mig, att upprätta skuldebrev på belopp som inte är del av det officiella priset är likvärdigt men att ge “pengar under bordet”. Ni kanske ska hyra huset av din mor tills ni har råd att köpa det?

1 gillning

Tjena
Bedrägeri :rofl:
Ja uthyrning är såklart ett alternativ som du säger, var inne på det först innan jag talade med en jurist som tyckte att det du beskriver som ett brott var ett rimligt alternativ.

Men tack för ditt inspel, är inte ute efter att bli kriminell så uppskattar omtanken.

Aternativ 1 känns helt ok. Jag håller med dig för övrigt.

Alternativ 2 och 3 tror jag att du kan glömma. Att förvärva en fastighet via gåva och ändå utfärda ett skuldebrev på marknadsvärdet känns uppseendeväckande, för att uttrycka det milt. Du får prata med den som gör arvskiftet.

Eftersom din mor är beroende av att få in pengar är det lämpligt att du köper. Skillnaden mellan marknadspriset och det pris som du betalar blir en skuld till dina syskon. Om de nu accepterar det.

Ur rättvisesynpunkt bör ni utgå från marknadspriset, hur ni än gör.

1 gillning

Det lämpliga är att någon med alla ingångsvärden räknar på alternativen. Gåva mot vederlag behöver inte betyda mycket mindre pengar netto men kan innebära en behagligare situation lånemässigt. Ska man bo i huset finns det ingen anledning att skatta fram vinst idag.

Håller i princip med. Jag tycker nog dock att mamman kan pruta några kronor. Hon slipper ju mäklararvode och städning.

Problemet är ju hur syskonen skall kompenseras. Ofta löses detta genom att föräldern delar ut belopp motsvarande undervärdet i köpeskillingen till de övriga barnen. I detta fallet behöver hon pengar till en dräglig ålderdom.

Exakt. Att köpa genom blandat fång, dvs gåva mot vederlag, är dessutom helt lagligt om det finns en reel gåvoavsikt. Det finns det alltid om man är släkt. Med detta upplägget slipper du dessutom stämpelavgiften på 1,5%.

Absolut och därför behöver någon med alla ingångsvärden ta sig an uppgiften. Mitt svar svar var bara ett svar på att det lämpliga var att “köpa till marknadsvärde”.

Ja, här finns många varianter. Man kan troligen göra så att mamman överlåter fastigheten som arv, men till ett marknadsvärde. Då får den nye ägaren hela skattekrediten. En skicklig boupoteckningsförrättare fuxar givetvis detta.

Om du övertar en fastighet och betalar mer än taxeringsvärdet räknas det som köp och köp utlöser kapitalvinstskatt (RÅ 1969 Fi 756). Övertagande av lån och upprättande av skuldebrev räknas självklart in som köpeskilling. Så antingen ska din mor betala vinstskatt eller så ska ni hålla dina skuldebrev hemliga, vilket är skattefusk.

Ett alternativ skulle kunna vara att din mor skänker 1/3 av huset till dig (räknas som förskott på arv) och du köper 2/3 genom övertagande av lån och skuldebrev, då hamnar köpeskillingen under taxeringsvärdet och det anses som gåva skattemässigt.

Nja. Skänker man bort 1/3 av fastighten får man bara räkna på 1/3 av taxeringsvärdet. Din konstruktion är alldeles för “bra” för att vara sann.

Jag menade inte att dela upp fastigheten, utan sälja för 2/3 av marknadspriset, och skriva ett gåvobrev på 1/3 av marknadsvärdet.

Man är fri att sälja för vilket pris som helst. Priset kan vara 2/3 av marknadspriset. Det behövs inget gåvobrev.

Det viktiga är att alla syskon blir kompenserade.