Betala 100 tkr för uppskov?

Hej! Behöver er hjälp att tänka lite…

Har sålt en bostadsrätt 2021 för 3,25 msek och fått uppskov.
Har även sålt en annan bostadsrätt tidigare (år 2016) och har haft uppskov även på den.

Jag har inte köpt någon ny bostad sedan försäljning 2021. Hade tur i och med att jag sålde i slutet på 2021 och sedan kom kraschen i början på 2022 (var med i en budgivning där jag kom 2:a… Tur det!)

Uppskovsbeloppet på min senaste deklaration (2022 för 2021) är 941 621 kr.

Om jag tolkat det rätt skall jag betala 22 % skatt på ovan belopp - om jag inte köper ny bostad innan 31 dec 2022. Skatten blir således 207 157 kr.

Nu till frågan:
Min plan är att köpa en egen ny bostad någon gång under nästa år när vi är i dippen - kanske till sommaren +/- några månader.

Jag har möjlighet att bli delägare och flytta in i en av mina föräldrars bostäder - för att således slippa skatten. Detta blir tillfälligt kanske 6-12 månader.
Då det är en villa skulle det innebära lagfartskostnad (och eventuellt andra kostnader?) på 1,5 %. Om jag köper för 3,25 msek och säljer för samma belopp så blir lagfartskostnaderna närmare 50 tkr vid köp och ytterligare 50 tkr vid försäljning, totalt 100 tkr.

Är det värt att betala 100 tkr för att få behålla uppskovet på 207 tkr?
Eller borde jag bara betala av skatten för att kunna släppa det och gå vidare?

Tacksam för era tankar och kommentarer!

Va tjänar du på att inte skatta istället för uppskov… För mig att man ska skatta för vinsten efter visst antal år…

I praktiken betalat du 100 kkr för att slippa betala 207 kkr. De 207 kkr måste då på något sätt generera minst 100 kkr till dig för att täcka kostnaden. Tveksamt.

Du ”slipper” ju inte heller betala skatt på vinsten. Du slipper bara betala den just nu. Förr eller senare ska skatten betalas, förutsatt att du inte går back på dina framtida bostadsaffärer.

1 gillning

@nhb @Datasport & JPT:

Tack för er feedback!

Jag tänker att genom att betala 100 tkr så slipper jag en direkt kostnad på 207 tkr. Mellanskillnaden på 107 tkr kommer jag kunna ha “i fickan” under de närmsta åren då jag planerar att fortsätta äga en egen bostad. Då räntan på uppskovet är 0 % för närvarande så har jag möjlighet att med de 107 tkr jag har på fickan ta ikapp för den kostnaden på 100 tkr som uppstår.

Gör jag 10 % per år så har jag igen pengarna på lite mer än 7 år? Tänker jag fel?

Så kan uppskovet ligga kvar där resten av livet…

Betala skatten så är de ur världen och du kan gå vidare.

Då är de klart, och du kanske inte gör vinst, gör du - 10% per år suger det fett…

1 gillning

Du tänker alltså betala 100k för att skjuta fram betalningen av 200k? Så du betalar alltså 300k i skatt istället för 200k :slight_smile: låter väldigt dumt om du frågar mig.

Räkna med att uppskovsräntan kommer gå upp över 2.3% som den va innan dom satte den till 0 pga ränteläget, jag har iallafall fått för mig att det hänger ihop? :slight_smile:

Du tänker inte fel, men känns onödigt att kasta bort 100k för ingenting :slight_smile:

Om du dessutom har gjort en så stor vinst så har du väl råd att köpa din nästa bostad även utan dom 200k?

Jag har en lägenhet du kan få köpa för 3.5mkr, så kanske jag köper tillbaks den till sommaren för samma pris :wink: så slipper du uppskovet och slipper betala 100k för ingenting.

Låter som en dröm! Var skriver jag på för lägenheten?! :wink:

1 gillning

Om du köper av dina föräldrar, drabbas inte de av en reavinst?

1 gillning

Nej. Köper och säljer för samma värdering som de har köpt för. Således blir det ingen vinst och heller inget för dem att skatta på.

Det här har nog skatteverket synpunkter på, det är olagligt att inte sälja för marknadspris till närstående på detta viset. Av just anledningen att man inte ska kunna fuska på liknande sätt.

Det hade varit på tok för lätt med skattefusk om man fick göra så :slight_smile:

Du kommer få hitta på en summa du ska köpa för isåfall och räkna ut procenten som du ska köpa från det. Sen kommer det en vinstskatt på den delen.

1 gillning

Låter orimligt att skatteverket skulle ha synpunkter på försäljningspriset. Du kan skänka bort hela eller delar av ett boende till vem du vill. Skatten slipper man ju inte undan, det som kan hända är att man skjuter på den. Men förr eller senare får någon betala.

Gåvoskatt är avskaffat i Sverige, det gäller väl även fastigheter?
Isåfall fallerar ju hela idén med att TS ska få göra uppskov ändå?

Nej det fallerar ju visst inte, kan ju bara höja ägardelen som säljs :slight_smile:

Just det. Du kom på det själv :slightly_smiling_face:.

Ja, fast mitt tidigare påstående stämmer ju ändå. Det är olagligt att sälja under marknadsvärde för att säljaren ska slippa skatt. Däremot är det inte olagligt att ge bort en del av det.

Sen om det automatiskt konverteras till en gåva någonstans på vägen eller inte vet jag inte. Men i teorin borde man kunna rapportera in det som en försäljning till X pris.

Tveksamt. Vem bestämmer vad som är marknadsvärdet? Skatteverket?

Nja, du får sälja till vilket pris du vill. Möjligtvis kan det ifrågasättas om det blir en snabb och omotiverad affär där det är uppenbart att avsikten är att skjuta på eller minimera skatten. Om man har en rimlig förklaring i beredskap kan jag inte tänka mig att skatteverket kommer att lägga tid på detta. Kan hända att någon nitisk tjänstemän ställer frågan men det ska mer till för att det ska bli ett ärende.

1 gillning

Just i fallet fastighet (Äganderätt) så gäller taxeringsvärdet som “marknadsvärde” i detta fallet. Jag vet inte hur det ser ut när det kommer till en bostadsrätt.

Jag är ledsen, men du har fel. Du får sälja till vilket pris som helst. Undantaget kan vara t.ex strax före en konkurs eller en skilsmässa eller något liknande. Det för att skydda andra intressen, inte för att rädda skattepengar till staten i första hand.

Har du källa på detta? Det jag hittade va att man inte får sälja under 85% av taxeringsvärdet för då klassas resten som gåva.

Hur kringgår man detta om man vill ha ett faktiskt försäljningspris lägre än 85% av taxeringsvärdet?

Samtliga inblandade i affären får ta ställning till om överlåtersen ska prövas som gåva eller köp. Det finns ett val att göra men samtliga berörda måste vara överens.