Ge bort halva lägenheten till sambo utan skatt

Hej
Av olika anledningar har jag ett incitament att ge bort halva min lägenhet till min sambo för en gemensam besparing på ca 40k om året.

Jag har lån på lite drygt 2M på lägenhet och lägenheten är värd drygt 5M inkl en nedgång på 15% sen toppen i våras. Lägenheten är köpt för 2.7M för ca 10 år sedan.

Fråga 1 - Kan jag ge bort halva min lägenhet till min sambo utan att det räknas som en försäljning och utlöser ett krav på skatteinbetalning utan att lösa lånet?

Fråga 2 - Får min sambo i så fall ta över mitt ingångsvärde för lägenheten vid försäljning och är skatten för oss båda 22% på vinsten?

Tyvärr har jag inte tillräckligt med kapital att lösa hela lånet. Skulle kanske kunna skrapa ihop knappt 1M.

Tillsammans med min sambo skulle vi dock kunna betala av hela lånet.

Pratat med banken och de är ok med att jag ger bort halva lägenheten men står kvar på hela lånet. Dock är hela lägenheten fortsatt säkerhet för lånet.

Läst på en del men är inte 100% säker att det är möjligt. Konsekvensen av att göra fel blir stor så vill göra rätt.

Tack på förhand
Maleus

1 gillning

Varför säljer du det inte till din sambo till (hälften av) värdet 2.7M (inköpspriset).

Det är inte tillåtet att sälja till under marknadspris. Då triggas en komplex uträkning av delvis gåva delvis försäljning som resulterar i extra skatt för mig

2 gillningar

Det är inget brott men absolut kan det bli problem med Skatteverket. Jsg hade gått på gåvobrev alla gånger.

1 gillning

Gåvoskatten är borttagen, så ser inget problem att du sätter vilket försäljningspris du vill.

Vi löste det med ett gåvobrev. Jag skrev det själv, då det var enkelt med givna procentsatser och fastighetsbeteckning.

Har givetvis inget med gåvoskatt att göra. Säljer man till underpris till en närstående kan detta tolkas (med all rätt) som att man vill undviks reavinstskatt. Att ge en gåva är däremot tillåtet.

1 gillning

Sant. Uttryckte mig slarvigt. Säljer man till underpris blir det delvis gåva och delvis en försäljning. Vill undvika en försäljning

Inte slarvigt alls. Jag fattar.

Jo men är det en gåva när lägenheten är belånad?

Jag försöker förgäves hitta rätt källa, men det finns en rättspraxis som säger att om du vill ge bort (eller sälja till underpris) din lägenhet till närstående kommer hälften att betraktas som skattefri gåva och hälften att betraktas som försäljning av den som skänker. Det belopp som motsvarar försäljningsdelen kommer att vinstbeskattas.

Ska försöka återkomma med länk.

Inte perfekt, men här finns en liknande situation beskriven som är jämförbar och hänvisar till lagrummet Om att köpa in sig i sambons bostadsrätt

(Edit: I linje med den kommentar du skrev längre upp ser jag nu)

Just detta som jag är orolig för. Läst på en hel del och det jag läser är motstridigt. Dock pekar mer på att jag kan ge bort lägenheten, ha kvar lånet utan att trigga en “försäljning”.

Denna fråga är liknande men inte helt samma.

https://lawline.se/answers/ge-bort-belanad-bostadsratt-samtidigt-som-man-behaller-lan

Tack för länken. Precis detta jag vill undvika genom att ge halva lägenheten som gåva utan att ta betalt.

Ett alternativ är att ta ett lån av min sambo på säg 1,5M och betala av lånet och sen ge bort halva lägenheten obelånad men hade helst sluppit detta.

Jag tolkar det som att du inte kan undvika detta, hela poängen är att man inte ska kunna undkomma outlöst skatt genom gåva till närstående.

I exemplet du länkade sker ju en betalning från ena parten till den andra. Så är inte fallet i mitt exempel så enligt mig borde det vara fråga om en ren gåva men är som sagt osäker.

Ja precis! Men den rättsliga principen här är att man inte ska kunna undgå skatt genom att helt eller delvis i praktiken ge en gåva till närstående före den beskattas. Den enda skillnaden är att i länken ovan så sker det en försäljning till underpris vilket gör att differensen anses som gåva = ska beskattas.

Det pr en gåva även om den är belånad.

Ett exempel. Om någon ger bort en fastighet som är värd 5 miljoner och gåvomotagaren får ta över ett lån på en miljon blir gåvans värde 4 miljoner.

Skulle jag be min sambo att ta över lånet blir det tyvärr inte en ren gåva längre utan jag säljer då i praktiken lägenheten för 1M till min sambo och jag hamnar i samma problematik som Alternativtliv skriver. Nyckeln är att det måste vara en 100% gåva utan betalning såsom jag förstår det.

https://lawline.se/answers/kan-man-ge-bort-en-lagenhet-i-gava

Då är jag rädd för att du tolkar detta helt fel. Jag har medverkat mängder av gånger där föräldrarna har skänkt en fastighet tll sina barn. Detta har aldrig, upprepar aldrig utlöst någon reavinstskatt.

1 gillning