Förhoppningsvis har någon här inne erfarenhet av min kommande fråga.
Kortfattat så ska jag och min sambo ta över mina föräldrars hus som består av två lägenheter. De ska bo i den övre och vi i den nedre tillsammans med vår lilla son. Jag är enda barnet och ska alltså få huset gratis.
Tanken är att jag får ett förskottsarv och att det skrivs som enskild egendom. De befintliga lånen som vi tar över och de nya som vi ska ta för renovering kommer jag och min sambo stå på tillsammans.
Vi måste såklart upprätta ett gåvobrev men är osäker vad som blir bäst för oss alla parter. Rimligtvis bör ju min sambo även få känna att han har någon form av vinning på detta, annars vore det en rätt dålig deal för honom.
Hur hade ni skrivit gåvobrevet för att det ska bli bra för alla parter? Givetvis ska vi kontakta en jurist men det vore skönt att få höra hur andra tänker.
Om du är enda syskonet så förstår jag inte riktigt vitsen med förskottsarv. De kan ju när som helst ge bort sig egendom till vem de vill och finns det inte syskon etc…
Gåvobrev med förskottsarv är ju tex användbart om det finns flera arvtagare med samma ”rätt” eller om det ska vara enskilt arv.
Sedan nämner du att ni ska ta över lån så då låter det ju inte gratis heller. Komplicerat av att dina föräldrar ska fortsätta disponera ena lägenheten på obestämd tid.
Vi kan kalla det för gåva istället om du föredrar det.
Huset har en väldigt låg belåningsgrad och banken har redan godkänt att vi kan ta över dem (eller lösa upp dem och binda nya). Att mina föräldrar ska få bo i en av lägenheterna är komplicerat på vilket sätt då? Hade vi inte tyckt det var okej så hade vi väl aldrig valt att gå den här vägen.
Det stora kruxet är hur vi ska skriva ett gåvobrev utan att jag blir snuvad på mitt arv vid eventuell separation i framtiden men även så att han får någon slags vinning för att stå som medlåntagare.
Har du något konkret förslag så kom gärna med det.
Det är förskottsarv som enskild egendom som gäller.
Även ett Sambo avtal bör upprättas mellan er som reglerar era rättigher och vem som äger/behåller vad.
Vill din sambo ha en “stake” i bostaden för att motivera att bli medlåntagare så bör ni få bostaden värderad och skriva över en % som motsvarar sambons del av lånet.
Det behöver finnas ett ge och ta för er båda och om man vill ha en sund relation i detta. Annars bör du ta lånen själv och ha skild ekonomi där han hyr in sig i bostaden av dig.
“Kan kalla det för gåva”. Det är ju ett gåvobrev det handlar om! I gåvobrevet anges de villkor som skall gälla. Att skriva en handling som kallas förskott på arv, glöm detta.
Juristerna på Ludvig & Co brukar vara duktiga på fastighetsöverlåtelser.
Halva vinsten i relation till vad? Du får tänka på att vinsten kommer räknas på anskaffningen, gåvan som du fick, då är det egentligen värdet på lånen som ni tar över från föräldrarna. När ni sedan säljer det så är vinnsten = lånen som ni tog över på huset - försäljningsvärdet. Dvs ganska många miljoner som dina föräldrar ger till honom om ni separerar om nått år.
Bättre att ni delar vinsten efter ert % av ägandet. Han får 15% av vinsten och du 85%.
Sen kan ni reglera andelen ägande mellan er eftersom livet fortlöper. När ni gifter er kan du t.ex skriva över en viss del. Eller så får han X% var 5e år som kompensation för sin del av underhållet och utgufterna för huset+räntan som jag förmodrar att ni gemensamt kommer betala 50/50?
Jag och min sambo har just köpt hus och jag har gått in med 800k av kontanta kapitalet och hon med 100k. Men eftersom vi skall gifta oss till sommaren och har haft helt gemensam ekonomi de senaster 4åren så har vi valt att göra ägandet 50/50. Dock så har vi inga arv kopplade till boendet och önskemål från föräldrar i frågan.
Jag tror att dina föräldrar kommer vilja skydda sitt förtida arv till dig. Och om ni gifter er och skaffar barn så kanske det blir en annan syn. Men tills dess så tror jag att du bör gå över detta med dina föräldrar och komma fram till nått som funkar för dig, dina föräldrar och din sambo.
När man väl är överens så är det ganska lätt för en jurist att hjälpa er med att upprätta de papper som behövs för att det skall bli bindande.
Knappast troligt man kan villkora en annan fördelning av en framtida reavinst än efter procent av ägande. Lagstiftningen är ju uppbygd så att reavinsten skall fördelas efter hur stor del av fastigheten man äger.
Rätt till halva vinsten vid separation innebär väl i praktiken samma effekt som om han äger 50 procent av fastigheten, eller tänker jag fel?
För att hans insats är 1msek medans TS är en bit över fem miljoner. De lite över fyra miljonerna som ges som gåva till TS ges ju till just TS.
Om TS har möjligt skulle jag lösa lånen i eget namn och stå på 100%. Om/när de gifter sig så får ni fundera på hur vill ha det. Jag har flera i bekantskapskretsen som har äktenskapsförord för den här sortens fastigheter.
Jag skulle skriva gåvobrev med jurist där villkor för gåvan är övertagande av lån sam att föräldrar disponerar delar av huset under si och så lång tid. Huset blir enskild egendom och ingår ej i bodelning. Om du har möjlighet så ta över bolånet själv. Din sambo kan hyra in sig hos dig och så får ni komma överens om hurvida han/hon betalar halva driften eller drift+räntekostnader. Om gåvan ges till dig som enskild egendom så är det ingen bra deal för din partner att stå på ett bolån utan att äga tillgången. Din säkerhet är att du har enskild egendom i form av huset. Parners säkerhet är att hen kan lämna relation och huset utan andra åtaganden än sista hyran (samt vårdnadsansvaret såklart).
Vinsten räknat från dagens värde. Om den är värd ca 6.7 idag och efter en del renovering + ökar värde med tiden så landar det kanske på närmare 9 miljoner. Vilket många villor i området har sålts för tidigare.
Jag tänkte att 1 miljon motsvarar 14.93% av husets värde, 6.7 miljoner. Eftersom lånet är på 2 miljoner och vi delar 50/50 på det. Men kanske tänker galet?
Tänk på den latenta skatteskulden. Säg att dina föräldrar har ett ingångsvärde på 2 miljoner. Säljs fastigheten för 6,7 miljoner skall Staten ha in 27 procent I skatt på 4,7 miljoner
Säg att fastigheten säljs för 7 miljoner om ett tag. Är det då lämpligt att din sambo skall gynnas med 150 000 samtidigt som du åker på så extremt mycket mera skatt. Jag säger inte att du gör fel, men tänk igenom saken noga.