Ägarandel gåvobrev

Hej forumet,

Kanske dum fråga, men behöver er hjälp att tänka. Jag ska formulera ett gåvobrev då jag och min partner lagt olika belopp i kontantinsats i vår bostad, och känner mig osäker på hur jag ska räkna på ägarandelen, om jag ska inkludera lånet hos banken också i beräkningen.
I dagsläget står det på kontraktet att vi äger 50/50, fast jag har lagt 1,7 mkr och min partner 1,4 mkr, och bostaden köptes för 4,2 mkr. Räknar jag ut andelen på mina 1,7 av totalt 3,1 mkr (som vi la i kontantinsats) eller räknar jag det på hela beloppet om 4,2 mkr?

Tack på förhand!

Flyttade ni dit samtidigt och skrev ni något samboavtal vid köpet? Det kan vara så att du redan har gåvat bort delar av din insats…

”Om ni har köpt en bostadsrätt eller ett hus för gemensamt bruk så ingår den i sambolagen och därmed bodelningen** . Detta gäller oavsett hur ägarfördelningen för bostaden ser ut, alltså även om bara en av er står som ägare.”

Ja det gjorde vi, men vi är gifta och har äktenskapsförord och tanken med detta gåvobrev är att reglera detta så att det blir rätt. Ett gåvobrev som registreras hos Skatteverket samt hos brf gäller då vid en bodelning, så nu vill vi bara räkna rätt :blush:

1 gillning

(inlägg raderat av författaren)

Tack för info, men i detta fall är det min man som ska överlåta en andel till mig då jag lagt mer i kontantinsats, och vi är osäkra på om vi ska räkna andelen på kontantinsatsen eller hela köpet inklusive lånet. Andelen i gåvobrevet måste bli rätt, annars kan det ju bli väldigt fel :blush:

(inlägg raderat av författaren)

Tack! Vi betalar lika mycket i räntekostnader, har inga planer på att amortera, lagt lika mycket på renovering.

Är det inte lättare då att upprätta en revers mellan er om 150 tkr? Så äger ni 50/50 och har satt in lika mycket.

1 gillning

Nej för mina 150tkr kommer med tiden ätas upp av inflationen, och vi har gemensam ekonomi i övrigt så han kan inte riktigt ge mig 150 tkr nu.

Det är väl delvis därför lån är belagda med ränta. Så sätt räntan till inflationen minst.

Eller så utökar ni bolånet med 300 tkr och betalar ut det till dig.

Jo vi har övervägt det, men tycker det blir enklare att bara skriva ett gåvobrev med olika ägarandelar. Om vi ökar lånet så måste vi ju betala ränta på det också och vi vill inte ha ökade månadsutgifter.