Om ett år går vårt bolån från fast till rörligt. Jag vill gå ner i tid och tänker därför betala ner vårt bolån från 80% till ca 65-70% BG (mao från 2% till 1% amorteringskrav). Tanken är då att bara min sambo (vi är inte gifta) behöver amortera då, vi båda får också lägre ränta (t.ex. får vi får bättre ränta om vi flyttar lånet till en mindre bank). Min sambo är med på detta. I dagsläget äger vi bostaden 50/50.
Hur ska vi lägga upp det? Ska vi ha en ojämn fördelning av ränteavdraget/ägandet av bostaden osv? Har ni några bra frågor man bör ta med sig till en familjejurist? Tror jag behöver någon form av samboavtal för jag kommer gå in med ca 500,000-700,000 kr i bostaden.
Så här hade jag gjort (och gör idag i lägenhet jag delar med sambo).
På pappret blir det att din sambo lånar 250k av dig och ni betalar in 250k var i bostaden. Även om det bara är du som betalar in 500k.
Personligen har jag struntat i ränta och antecknad avbetalningsplan, min sambo betalar av en liten del varje månad. Däremot har jag i skuldebrevet att skulden ska lösas i samband med försäljning av bostaden - så får vi skriva ett nytt till nästa bostad om så behövs.