Flytta ihop och köpa nytt, vad är klokast?

Hej,

Jag och min partner planerar på att flytta ihop och vi är i den sitsen att jag har en hyresrätt och hen har en bostadsrätt men båda är för små för oss. Vi vill testa att bo ihop och eventuellt om ca 3-5 år, gifta oss och köpa ett gemensamt hus istället men vi är inte helt blinda för att förhållanden kan ta slut efter flera år (även om vi såklart inte vill det) och förebygger gärna utifall det skulle bli så.

Planen nu då är att jag köper en bostadsrätt som är större (med 15% kontantinsats), hen flyttar in med mig i den så vi kan testa att bo ihop medans hen hyr ut sin gamla och har vi inte drivit varandra till vansinne efter ett år så säljer hen sin gamla lägenhet och köper in sig på den nya. Hon kommer då ha pengar för ca 25% av lånet att lägga in.

Jag tänker att jag står för hela nya lägenheten medans hen letar hyresgäst och vi kanske delar på BRF-avgiften när hen har hittat en hyresgäst, så står jag för resten. Då behöver vi däremot hålla koll på hur mycket jag amorterar under tiden så hen kan lägga in lika mycket som mig sen efter ett år.

Det här känns krångligt men jag litar på att det finns några kloka hjärnor här som har koll på vad som blir bäst.

1. Hur brukar man fördela ägandet och hur hade ni gjort?

Vi vill att det ska vara jämlikt mellan oss och om vi mot förmodan skulle göra slut om 3 år så bör det gå att att dela allt så smärtfritt som möjligt utan några juridiska bekymmer.

1. Hur ser vi till att vi har så mycket pengar som möjligt när vi köper hus sen?

Räknar jag på skillnaden mellan att hen lägger in alla sina pengar i lägenheten mot att investera dem i indexfonder istället så tjänar vi mer på att lägga det i indexfonder så länge de ger >4% i avkastning vilket de historiskt har gett.

Har ni några tips på hur man brukar göra så uppskattas det enormt!

Tjo! Vet inte hur man bäst räknar eller tänker, men vill bara ge en :information_source: kring den eventuella lägenhet du kommer köpa. Då den är köpt för att ni skall bo i den, kommer ni båda kunna kräva halva dess värde om ni skulle separera under tiden ni bor ihop. Detta oavsett vem som pytsat in pengar i den.

Om ni verkligen vill skydda varandras nuvarande ekonomier och bibehålla de intakta tills dess ni gifter er är det enklaste att skriva ett samboavtal. Där reglerar ni vem som har rätt till vad och hur det skall fungera. Detta behöver göras med en juridisk expert naturligtvis för att inte bli fel.

1 gillning

Håller med om ovanstående inlägg.
Köper ni ett boende med syftet att bo där tillsammans gäller sambolagen, d.v.s det spelar vid en separation ingen roll vem som betalade boendet. Nyligt rättsfall på detta i Högsta domstolen där de gick emot underinstanserna.
Tråkigt men klokt med samboavtal för att hantera en ev. separation.

1 gillning

Som jag ser det finns två alternativ.

Alternativ 1:
Person 1 köper bostaden (obs, samboavtal, enskild egendom etc).
Person 2 flyttar in och om det skiter sig så flyttar den ut.
Dela på alla gemensamma kostnader FÖRUTOM bolånet (se nedan).
Alla har inte råd med detta.
Du kan alltid sälja halva bostaden till din partner när ni gifter er.

Alternativ 2:
Köp Brf 50/50.
Betala allt 50/50.
Konto för gemensamma utgifter
Separat konto/kort för hobby/nöje
Separat sparande
Amortera bara gemensamt och lika mycket.
Kom ihåg samboavtal, enskild egendom och testamente.

Så här kan båda känna att de har en egen hög pengar att använda om något skiter sig.

Jag rekommenderar också att inte låna pengar till varandra, utan att man ger bort ifall man vill.

Lycka till!

"så säljer hen sin gamla lägenhet och köper in sig på den nya. Hon kommer då ha pengar för ca 25% av lånet att lägga in.

Jag tänker att jag står för hela nya lägenheten medans hen letar hyresgäst och vi kanske delar på BRF-avgiften när hen har hittat en hyresgäst, så står jag för resten. Då behöver vi däremot hålla koll på hur mycket jag amorterar under tiden så hen kan lägga in lika mycket som mig sen efter ett år."

Om din sambo ska köpa in sig i den nya lägenheten gör man med fördel vid det tillfället en eller flera värderingar av bostaden och köpeskillingen blir ett snitt av dessa. Ni tecknar sedan köpeavtal på 50% av bostaden och sin sambo betalar dig sedan detta, antingen kontant eller med upptag av lån. Du kan sedan välja att amortera eller inte med detta belopp. Banken kan komma vilja att se en amortering beroende på hur stor den totala belåningen blir.
Ni kommer ev. alltså att ha “separata” lån på den gemensamma bostaden.

Vad du tidigare amorterat på ditt enskilda lån är inte relevant i sammanhanget.

Om ni i ett senare skede vill byta bostad är det lättare/bättre att ta upp gemensamt lån eftersom ni köper in er samtidigt i den bostaden.