Hur dela boendekostnad vid olika andelar lån?

Jag och min sambo är i tankarna att köpa vår första bostadsrätt ihop. Vi resonerar (sunt) runt hur vi ska fördela kostnaderna oss emellan då jag kommer stå för en större del utav lånet (ca 70%) pga en högre inkomst än min sambo. Vi resonerar lite olika just gällande räntekostnaderna men ser det som två alternativ.

Alternativ 1 - fördelning av räntekostnad baserat på andel lån
Detta skulle därmed betyda att jag betalar 70% av räntekostnaderna och hon betalar 30%. Utöver detta delar vi jämnt på alla kostnader (avgift, drift med mera). Givet ränteläget skulle detta betyda att min månadskostnad för boendet blir drygt dubbelt så mycket som hennes. Resonemanget här är att jag också får ut en större del av eventuell vinst vid försäljning.

Alternativ 2 - jämn fördelning av räntekostnad oss emellan
Detta alternativ betyder att vi delar alla avgifter inklusive räntekostnaden 50/50 oss emellan (jag amorterar givetvis själv på mina 70%). Resonemanget för detta alternativ är att räntekostnaderna är primärt en kostnad för boendet.

I den bästa av världar skulle vi dela på lånet och boendet 50/50 men givet våra inkomster så antar vi att hon inte kommer få ett så stort lån.

Har försökt att söka runt lite hur andra resonerar men inte kommit fram till något konkret. Hur skulle ni resonera?

PS: vet att diskutera kronor och ören med sin partner inte alltid är så populärt här på forumet, men vi för en hälsosam diskussion gällande detta och vill gärna ha lite utomstående input för att bidra till diskussionen

Ska man vara petimeternoga så är nog rimligast att tänka att bostaden består av 3 delar.

× 30% äger du
× 30% äger sin sambo
× 40% äger du och hyr ut halva till sambon

Således borde ni sätta en marknadshyra på 20% av bostaden och hon betalar till dig, men du står för 70% av allt som hyresvärd ansvarar för (räntor, avgifter, brf-försäkring, värdeförändring, underhåll osv).

Krångligt? Ja, troligen. Om ni nu köper bostad ihop så gift er vettja och gör allt tillsammans istället så slipper ni räkna på allt. Kanske en av er känner sig förfördelade om 15 år om ni separerar, men den dagen den sorgen!

Lycka till oavsett!

2 gillningar

Alternativ 1 tycker jag låter schysst och rimligt.
Var och en betalar för sin andel av boendet.

Låter rimligt (om än aningen komplicerat).

Bitvis håller jag med dig. Dock så skulle det i praktiken kunna betyda hundratusentals kronor extra betalt i räntekostnader över några års tid trots att vi har båda dragit lika stor “nytta” över boendet i sig.

Jag skulle ha svårt att ta ut hyra av min sambo som det i praktiken blir då.

Då är alternativet att man köper ett billigare boende där båda kan gå in 50/50.

Tänk på att samköpt bostad anses vara delad egendom oavsett vem som står på lånet. Kan behövas samboavtal om ni inte vill dela lika.

Jag tycker att ni ska äga 50/50 var och dela på kostnaderna.

Om ni köper bostaden tillsammans står väl båda för hela lånet och är solidariskt betalningsansvariga.

Skriv ett skuldebrev er emellan om du går in med högre kontantinsats. Riv det när ni varit gifta x år. (Bästa presenten på Alla hjärtans dag :wink:.)

Lycka till! :+1::sunny::hugs:

1 gillning