Hej alla.
Jag ska bli sambo om några månader och vill gärna ha er åsikt ang utgifter och inköp, renovering.
Jag har en bostadsrätt sedan 5 år tillbaka.
Jag amoterar och betalar ränta.
Min fråga är egentligen hur ni har gjort eller vad ni tycker man ska göra när det gäller just själva lånet? Och hur ni har gjort när det kommer till inköp av Tex. Vitvaror eller renovering.
De kostnader vi kommer att ha gemensamt som Tex försäkring, El, avgift för lägenheten kommer vi att dela på.
Jag har talat med några personer och vissa tycker att man ska dela på allt dvs. även csn och lån.
Han har något litet lån. Tänker på om det skulle ta slut av någon anledningen, då har han betalt av på lånet eller bidragit till renovering.
Jag tänker att antingen går ni all in och delar lika på allt och tänker att allt är bådas eller så agerar du hyresvärd och sambon betalar marknadsmässig hyra och du står för all renovering, vitvaror, amortering osv. I ett nytt förhållande hade jag nog helst gjort det senare. Eller ännu hellre skaffat en helt ny gemensam bostad.
Håller med indigo. Jag hade aldrig låtit ngn köpa in sig i min bostad. Möjligtvis efter flera år av samboskap där man planerar giftermål etc. Låt din kommande sambo betala en marknadsmässig hyra, dela kostnader för mat och kanske ha ett gemensamt konto där man sätter in 50/50 för att ha till gemensamma aktiviteter, resor mm.
Nej inte än, tanken är att han ska det om vi inte väljer att köpa något gemensamt. Det kommer nog att dröja ett tag.
Det får tiden utvisa
Vill känna av hur det känns innan vi tar nästa beslut.
Jag håller med. Har inga planer på att han ska köpa in sig. Det känns inte rätt. Längre fram kanske vi köper någon gemensam bostad.
Vi har talat om att skaffa ett gemensamt konto för framförallt mat.
Jag tycker man ska betala utifrån kostnader, marknadshyra känns mer som en affärsmässig relation och inte samboskap.
Hur man gör med renoveringar och nya vitvaror etc är svårare att svara på, jag skulle säga att det beror på nivån på renoveringarna, hur länge man har bott tillsammans etc.
I mitt förra långa förhållande ägde jag lägenheten när hon flyttade in. Vi delade endast på månadskostnaden och löpande kostnader för bostaden, som el och försäkring. Sedan köpte vi ibland nya möbler och målade om, vilket vi också delade på förstås. Men räntan betalade jag, då det var jag som drog nytta av värdeutvecklingen. Räntan var dock väldigt låg då. Gick något sönder delade vi på det också.
När sambon först flyttade in betalade jag allt. Hon betalade såklart när vi handlade om hon lyckades dra kortet före mig.
Efter att hon hade pluggat i tre år ville hon dela på det ekonomiska. Jag hade en bostadsrätt så det blev att dela på hyra, elräkning och försäkring och nått mer. Jag betalade för renovering mm.
Vi köpte sedan hus. Jag tog pengarna från lägenheten så vi slapp topplån. Halva den delen hade vi en avbetalningsplan på så vi äger nu lika mycket.
Jag har under många år tjänat väldigt mycket mer och jag ser inget problem i att då betala mer av gemensamma utgifter.
Hon behövde dessutom bil till jobbet. Hon fick sälja sin lilla bil och låna min tills vi köpte en ny gemensam bil.
Nu tjänar vi rätt lika och delar på precis allt.
Börja med gemensamt konto där ni sätter in pengar till hyra, parkering, internet, el mm. Sen kan ni ha varsitt kreditkort som ni handlar mat på. Krediten betalar ni med pengar från erat gemensamma konto i slutet av varje månad. Köper man något till sig själv med kreditkortet sätter man bara över samma summa till det gemensamma kontot.
Hade bott i min lägenhet 2-3 år när sambon flyttade in. Hon betalade halva avgiften till föreningen och halva de fasta kostnader för tex el, internet osv.
Tycker också det blir konstigt och affärsmässigt om sambon ska betala ränta för lån eller marknadsmässig hyra. Man tjänar ju då pengar på sin sambo. Man kan väl unna en person man älskar att bo billigt.
Sen skaffar ni säkert gemensam bostad och då blir det ju bådas istället. Vi bodde 4-5 år på detta vis och hon bodde extremt billigt, ca 3000 kr i boendekostnader. Men det blev ju även 3000 kr billigare för mig än när man bodde själv så förstår inte varför man ska maximera “vinsten” av att en sambo flyttar in till ens lägenhet…
Att blanda ihop kärlek och ekonomi är sällan en god idé för ett långt och stabilt förhållande Mycket bättre att helt hålla isär detta, särskilt när förhållandet är nytt.
Agera marknadsmässigt. Då behöver ingen känna att man inte bidrar lika mycket och den andra kan inte senare komma och gnälla att man betalt mer och så vidare.
Skriv ett juridiskt korrekt samboavtal (ni skall ju ända leva ihop resten av livet så då kan ni lika gärna skriva ner vad som gäller vid en eventuell separation, eftersom det ändå inte kan hända just er… ) Och när ni gifter er skriver ni ett äktenskapsförord eftersom även äktenskapet skall vara för evigt.
2a. Låt den som flyttar in betala marknadsmässigt hyra eller
2b. Köpa halva bostadsrätten till marknadspris eller
2c. Köp nytt tillsammans som ni äger 50/50.
Att den som ev inte äger bostaden skulle betala mindre som kompensation för att man missar ev avkastning är larv då hen inte heller sitter med någon risk och snare borde betala mer i form av hyra just för att man inte tar risk - annars är man välkommen att köpa in sig för att ta del av de evigt stigande bostadspriserna
Om man bara känner på livet som sambo och om man funkar så tänker jag följade.
Det som du bör stå 100% för.
amortering står du för själv
renovering och andra värdehöjande insatser står du för.
Det som ni kan dela.
avgift till föreningen
räntekostnad (efter avdraget då du får det tillbaka på skatten)
löpande utgifter så som el/tv/internet/streaming som ni båda nyttjar
mat
Skulle din sambo stå för nått i första posten så sparar ju han enskillt för dig. Det i andra posten är ju löpande kostnader som motsvarar det som ni hade fått betala om ni hyrt ihop istället.
Kan vara värt att fundera på hur det varit om det hade varit omvänt. Vad hade du upplevt självklart och vad hade du tyckt varit fel. Det du själv inte hade accepterat utan att blinka ska du nog inte förvänta dig att blivande sambo gillar.
Hur tjänar man pengar på sin sambo om denna delar på räntan? I vissa fall är räntekostnaden högre än avgiften. Räntan är som bekant en kostnad för att få låna pengar. Hur tänker ni om det varit en villa? Ska sambon bara betala löpande kostnader och inget på lånet?
0,7 x räntan delat på två är väl rimligt att sambon ska betala. Amorteringen däremot får ägaren såklart betala. Om det efter några år blir en värdeökning vid försäljning kan man alltid ge sambon en del av vinsten.
Vi är inte samma som person. Det som har skrivits här har varit bra och det är ett steg närmare. Vi ska disskutera det. Hade det varit tvärtom att jag ska flytta till honom så hade jag lyssnat på vad han tycker och sen tagit ställning. Men det är bra enligt mig att ha då mycket klart innan så att det inte blir problem sen bla. Genom att skriva ett avtal om vad som gäller.