Bli sambo - Vardagsekonomi

Hej!

Hoppas alla mår bra och har koll på vädret som är lite olika nu!

Jag ska bli sambo och vi vill se över ett bra upplägg hur vi ska hålla kolla på våran ekonomi som vi delar i vardagen. En fråga hur ni idag ni gör det smidigt med köp, dela inköpskostnader och ifall ni har en bra mall t ex ni fyller i Excel, drive kalkylart eller app.

Vi funderar på att skaffa ett gemensamt kort (för mat) t ex.

Välkommet med era erfarenheter :smiley:

2 gillningar

Kan starkt rekommendera att ha gemensamt bankkonto + bankkort.
Alla gemensamma kostnader genom detta så slipper man kivas om kostnader, priser, utlägg etc.

Hur mycket ni stoppar in på kontot är väl upp till er.

Vi körde procentuellt mot hushållets procentuella inkomst.
Dvs, tjänade jag 60% av pengarna i hushållet, så stod jag för 60% av insättningen till det gemensamma kontot.

Det är väldigt rimligt att ni sätter er ner och pratar lite om det och vad ni själva tycker och vill.

12 gillningar

Innan vi gifte oss så hade vi helt enkelt ett gemensamt konto som användes för alla gemensamma kostnader, där vi båda satte in €1000 varje månad.

6 gillningar

Ja och min fru använde precis samma upplägg som David här ovan. Gemensamt konto som vi sätter in pengar på och alla gemensamma utgifter betalas ifrån.

6 gillningar

Den här typen av trådar brukar ofta generera mycket specifika tips och råd som inte alltid är applicerbara på många.

Jag tänker att man ska hitta en modell som minimerar manuell hantering. Det tror jag har en negativ inverkan på en relation. Undvik situationer som mynnar ut i att den ena ska swisha 587 kr till den andre eller andra typer av beräknade överföringar baserat på utfall i vardagsekonomin.

Det är enligt mig det tråkigaste med ekonomi. Genomtänkta system och automation tillhör det roligaste. :victory_hand:

10 gillningar

Gemensamt kort för matinköp är väl en bra lösning för många.

Vi brukar bara turas om att betala och har inget gemensamt kort. För oss räcker det.

3 gillningar

Vi kör ett gemensamt kreditkort (amex blue i vårt fall men finns ju fler kreditkort) - varsitt kort och sen får jag fakturan i slutet av månaden och delar på kostnaden. Har tidigare swishat varandra olika utgifter/turats om och inget jag hade gått tillbaka till… får ofta bra bonus med om du kör kreditkort!

1 gillning

Gratulera till sambolivet. Jag har är relativt nybliven sambo (årsdagen börjar närma sig) och vi har valt att ta den gemensamma ekonomin lite succesivt. Vi skaffade ett gemensamt matkonto där båda sätter in samma summa varje månad. Boendekostnaden har sambon en stående överföring till mig varje månad på halva kostnaden av hyra/driftkostnader då alla avtal står på mig eftersom jag äger bostaden.

Vid större inköp så som t.ex nya möbler har vi swishat varandra halv summan. I övrigt så brukar vi turas om att betala nöjen etc. Som några andra har skrivit så fungerar det bra även om det inte blir rättvist på kronan. Vi har tyckt smidigheten är att föredra framför att sitta och räkna hela tiden. I framtiden tror jag att när vi varit ett par längre och har mer gemensamt ihop så som ägd bostad och barn kommer ha ett gemensamt konto men eftersom vi har olika banker och vi tycker det är lite för tidigt för att sammanblanda ekonomierna helt så kör vi med vårt system så länge. Jag tänker att man kan ta steg för steg i den gemensamma ekonomin.

Lycka till!

3 gillningar

Gött att bli sambo! Att skaffa sambo brukar vara mitt bästa spartips :slight_smile:

Jag föreslår att ni köper en flaska gott vin och tar en stund för att diskutera hur ni vill göra ihop, procentuell fördelning? 50/50? Eller kanske någon annan lösning. Någon av er kanske har tidigare bra/dåliga erfarenheter.

1 gillning

Nu har vi gemensam bostad och barn, så vi har kommit lite längre, men detta upplägg har fungerat för oss under en längre tid:

• Vid löning: all inkomst (lön, bonus, barnbidrag, skatteåterbäring…) går in på ett gemensamt konto.
  • Efter löning: automatöverföring till privata fondkonton, gemensamt fondkonto, barnens sparande samt kontant-buffert.
  • Efter löning: automatöverföring av fast summa lekpengar till privata konton att göra vad vi vill med.
  • Mellan löning: familjens samtliga utgifter dras från det gemensamma kontot.
  • Sista dagen innan löning tömmer jag kontot och överskottet går till bufferten, eller till fondkontot om bufferten är toppad.

Och ja, jag tjänar mer än min sambo men känner inte att det spelar någon roll, men erkänner också att jag tyckte att detta var jobbigare för några år sedan, så jag har all respekt för att detta upplägg inte passar alla i alla skeenden av livet.

1 gillning

Jag skulle förmodligen spara mer om jag bodde själv men livet skulle också ha varit tråkigare!

Vissa saker är värda att lägga pengar på!

Ett ekonomiskt tips till nybliven sambo kan vara att unna sig mer saker om man har råd. Det är viktigare att inte vara snål när man har en person till att ta hänsyn till.

2 gillningar

De flesta sparar nog mer på att halvera boendekostnaderna än vad eventuella saker som tillkommer pga sambon ökar utgifterna med. Eller du tänker att du hade velat bo i en skokartong om du levde själv?

Vi sätter in 4.000 varje månad på Ica konto för all mat, å fördelningen hälften var..

Räkningar som har med huset å göra fördelas hälften var.. Resten på egna konton som fördelas var får sig efter behov.. Var å en står för kostnaderna för fordon samt drivmedel..

När vi går ut å äter på lokal så betalar vi var annan gång å de blir inte lika på kronan, men de spelar ingen roll..

Vi tycker att man ska ha egna pengar å spendera på va man vill å sen dela på boendekostnaderna..

1 gillning

Väldigt lika som @Stenros men vi delar efter lön istället för 50/50 (blir ca 55/45). Funkar bra ihop med allmän omtanke från båda håll.

Jag skulle kanske inte halvera boendekostnaden om jag bodde själv men nästan. Boendet är inte min enda kostnad så totalt sett känner jag mig ganska säker på att mina kostnader skulle minska om jag bodde själv. Min del av boendekostnader skulle kanske öka från 4500 till 6000 i månaden om jag bodde själv men mina övriga kostnader skulle minska med mer än 1500 i månaden.

1 gillning

Min kommentar blev borttagen, jag får anta för att den ledde till en produkt jag själv varit med att ta fram. Det var en enkel mall för att fördela utgifter och en bok om ekonomin och juridiken att vara sambo. Antar att den inte var relevant för ämnet.

Anyway. Vi har i vårt samboskap varit väldigt tydliga med vilka principer vi vill använda för att fördela kostnader, det har gett oss mycket sinnesro och bra samtal. Vi fördelar kostnaderna procentuellt efter inkomst och använder ett kreditkort för att hålla koll på vem som betalat vad. Mallen jag länkade i det borttagna inlägget är den vi använder för att fördela de fasta kostnaderna och sedan går vi helt enkelt igenom de övriga kostnaderna från kreditkortet varje månad.

2 gillningar

Först och främst grattis till en ny milstolpe i livet!

När jag och min nuvarande sambo började vårt förhållande så var ekonomin helt annorlunda än den är idag.

Vi började med ett gemensamt Ica konto för utgifter för mat och nöjen, och sambon förde över en slant för boendet (då ägde jag boendet så allting stod på mig).

När vi senare flyttade till något vi ägde gemensamt så bytte vi bank i samband med täckningen av bolån så blev naturligt att vi skapade ett till gemensamt konto där. Den använde vi för att betala alla andra kostnader som var gemensamma. Hit förde vi över en viss summa varje månad som var lika för båda. Kan tillägga att för våran del har inkomsterna inte varit så olika och därför har vi splittat 50/50.

Nu, snart 10 år senare, när vi har barn så blev det lättare att ha ett gemensamt lönekonto där alla pengar kommer in från lön, Försäkringskassan osv. Då slipper man även kompensera varandra för löne bortfall vid föräldraledighet. Varje månad får vi ut en liten slant för egna nöjen/hobbies, och allt annat dras från det gemensamma kontot.

Som du märker är inget satt i sten. Diskutera med din blivande sambo om hur ni vill göra, tidigare förslag med vin och mysig kväll lät inte helt fel. Gör en uppföljning, exempelvis efter ett kvartal eller halvår, och se om det något som skaver eller behöver justeras efter era förhållanden. Tiden kommer också göra att saker och ting förändras i ekonomin och tryggheten ni känner för varandra.

Oavsett hur ni väljer att göra så lycka till!

3 gillningar

Reklam brukar plockas bort. Du kan skicka samma information i ett direktmeddelande istället.

2 gillningar

Grattis till sambo-steget. Jag tänker att ni initialt bara ska använda er av minsta motståndets lag, dvs gör det så enkelt som möjligt oavsett lösning ni väljer (om en står på lägheten m.m. så fortsätt med det och gör överföringar). Det jag ser som en viktigare del är att prata prioriteringar mål för framtid, dvs vad vill ni använda pengarna till, hur vill ni fördela dem mellan olika poster. När ni gifter/ lever som gifta (köper bostad, skaffar barn ect) så förespråkar jag en hushålls ekonomi. Dvs alla gemensamma konton fullmakter till de som inte går att ha gemensamt och fortsatt dialog om hur pengarna ska användas.

1 gillning

Hej vi har hittat ett koncept som funkar för oss. Vi har ett konto som tyvärr bara en av oss har tillgång till eftersom vi inte delar bank. Vi sätter där in ett belopp varje månad baserat på inkomst/total inkomst för hushållet. Sedan har vi ett gratis AMEX där vi handlar all mat och ibland större köp som man då får sätta in på det gemensamma kontot genom swish eller överföring. Vi har även en Steven till större inköp som möbler på blocket eller ställen där dom inte tar AMEX.

Vi båda tycker det känns rättvist och är ganska smidigt annat än att jag får administrera alla räkningar och har bättre insyn i ekonomin således. Hade vi delat bank hade jag föredragit ett delat konto som båda kunde se.

1 gillning