Hej,
Min respektive ska flytta in till mig och hon har tagit upp frågan om hur mycket hon borde betala mig. Tänker att säkert flera här har gått genom samma diskussion och vad som är rimligt.
Betalar idag detta för lägenheten.
Ränta ca 9400kr innan avdrag.
Avgift för lägenheten ca 2100kr
Försäkring 220 kr för båda.
El ca 350kr i månaden.
Hon har idag en hyresrätt som hon betalar 6000kr för och kommer att hyra ut den för 9000kr.
Allt det du listar är väl rimligt att dela i hälften? (Förutom räntan som bör vara netto)
Du har inte med amortering i listan, det är hör folk brukar ha svårt att hålla isär kostnader och utgifter.
Dessutom behöver ni enas om hur de två posterna ”underhåll” och ”förbättringar” ska fördelas. Rimligen bör en sambo utan ägarandel stå för halva underhållet men inte förbättringar som höjer värdet på din tillgång.
Sist men inte minst kan det ju vara en bra idé att fundera på om ni på sikt ska äga tillsammans.
Är olagligt att hyra ut en hyresrätt för mer än man hyr den för själv. Max 15% extra prispåslag för möblemang. Tråkigt om man blir återbetalningsskyldig till sin hyresgäst.
Jag instämmer med dem som reagerar på summan som hon planerar att hyra ut sin lägenhet för. Hon kan riskera att bli återbetalningsskyldig om det uppdagas och hyresgästen väljer att vända sig till hyresnämnden. Det är som tidigare nämnts olagligt att hyra ut en hyresrätt med vinst, med vissa undantag.
Du får göra hur du vill, men om din(a) sambo(s) inte är delägare kan du rent ekonomiskt likställa dem med hyresgäster - som då är med och betalar en skälig del av dina kostnader, inklusive del i räntan.
Räntan står du för själv. Du äger väl lägenheten själv?
Resten och även övriga kostnaderna delar ni på i förhållande till egna löner.
Den dag sambon köper in sig i bostaden eller ni skaffar ny gemensam bostad delar ni på räntor också.
Inget gemensamt sparkonto. Sparkonton bör alltid vara individuella.