Ska bli sambo och vad är rimligt att hon ska betala?

:joy:

10 gillningar

Kan mycket väl vara så att räntekostnaden i föreningen är låg.

Däremot är det ju ett ganska uppenbart samband mellan hög belåning på lägenheten och låg belåning på BRFen eller låg belåning på lägenheten och hög belåning på BRFen. (Eftersom en hög avgift trycker ned försäljningspriset på lägenheten.)

Så också om BRFen arbetar upp en fond för underhåll eller om den tar lån till dessa.

Att säga att en sambo bara ska betala del av avgiften men inte räntan på det personliga lånet har alltså ingen rimlig underbyggande logik utan är helt arbiträrt.

2 gillningar

Det är en bostadsrätt!

Så sant att de är godtyckligt…

Räntan är ju en förutsättning för att kunna bo i lägenheten med låg avgift. En hyresrätt har normalt sett en finansieringskostnaderna för värden som man som hyresgäst indirekt betalar genom hyran.

2 gillningar

OM du avser att fortsätta äga bostaden helt själv kan man anse att hon blir de facto “hyresgäst” och inget annat och bör betala en skälig hyra för sin andel.
Vad lägenheten kostar dig i avgift och hur mycket lån du eller föreningen har eller inte har är helt irrelevant egentligen.
Tag hyran för en liknande hyreslägenhet på orten och dela den på två.
Om summan känns lite obekvämt hög eller låg. Jämka den så båda anser att den är fair…
Med detta följer att renoveringar och uppgraderingar etc får du betala. ( med hjälp av hennes hyrespengar delvis förstås )
I min och min frus ekonomi hoppade vi över hela grejen ovan. Vi poolade inkomster och utgifter och ägande helt så fort vi flyttade ihop. (>40 år sedan nu). Enklare när man startar med nära 0 i tillgångar.

1 gillning

Maxbelåna 85% (faktiskt eller i teorin) och låt henne betala halva räntan. Då får hon en inbakad rabatt då du låst kapital.

Om du sedan amorterar lånet, köper dyr konst eller indexfonder är ditt val.

Och går allt bra äger förhoppningsvis inte bara DU bostaden för alltid.

Hon behåller sin lägenhet som ett skyddsnät, du har också rätt till ett sådant medan ni provar sambolivet.

Först tänkte jag att det var självklart att man bara delar på allt förutom amortering men nu när jag läst lite här så tycker jag att detta är det mest rimliga alternativet. Hade ts råkat ha en helt avbetalad lägenhet hade ju hon fått orimligt låg boendekostnad på ts bekostnad om man bara delar rakt av, till exempel.

1 gillning

Min hjärna är mos efter 7 timmar med vrålande barn men varför ska hans sambo betala räntan på hans lån? :thinking:

Jag har inga lån förutom CSN-lån. Jag tänker inte betala räntan för nån annas lån.

(Med reservation för att min hjärna är helt mos nu. :sweat_smile: )

1 gillning

För att det är en kostnad för att det öht ska finnas någon lägenhet att bo i. (Egentligen bör det betalas en ränta på det bundna kapitalet också.)

En lägenhets huvudmening är trots allt att bo i, inte att vara en investering.

1 gillning

Hur du än gör, se till att alltid låta henne betala mindre.
Inget dödar romantik så effektivt som att börja misstänka att partnern vill tjäna pengar på en.
Inte mycket är så romantiskt som givmildhet och generositet.

1 gillning

Att exkludera räntan är lite som att äga bil tillsammans med någon men att bara betala bensinpengar.

7 gillningar

Och detta gäller ju alltid bara åt ena hållet, eller hur? :smiley:

Att bo för billigt är ju bara att tjäna pengar på någon med extra steg.

Om ni delar boendet borde det rimligaste att ni helt delar på alla kostnader som är gemensamma.

Jag tänker att det låter rimligt att dela rakt av på räntan (efter avdrag då), avgift, el och ev underhåll. Det blir ju rätt billigt för er båda två så jag hade iaf tyckt att det blir rättvist.

2 gillningar

Tack för alla inputs och tankar! Skulle man tex hyra lägenhet jag bor i så hade den kostat 18k i månaden.

Slå ihop kostnader för båda lägenheterna (avgift, ränta efter avdrag, el/bredband/etc).

Dela på två.
Dela hennes hyresintäkt på två.

1 gillning

Som redan nämnts i tråden - för att räntan möjliggör boendet. Utan en kapitalinsats hade alternativet varit att hyra, till en högre kostnad.

5 gillningar

Ja, så måste det väl vara. För låt säga annars att personen som äger lägenheten kan befinna sig i två olika fall:

1. Har betalt av alla lån och har 0% belåningsgrad. Då blir räntekostnaderna 0 kr/mån.

2. Har 100% belåningsgrad (en del blancolån också alltså) och betalar jättemycket i ränta varje månad.

Ska den ”inneboende” då betala olika mycket för fall 1) och 2)? Dvs vad det avser räntedelen av kostnaderna betala 0 kr i fall 1), men jättemycket i fall 2)? :thinking:

1 gillning

I Tyskland har de ett smart sett att krama ur de sista centen från hyresgästen. Oftast hyrs lägenheten ut utan kök (ja, du läste rätt). Hyresgästen förväntas sätta in kök själv. Men oftast så erbjuds man köpa loss det kök som redan finns. Och kanske någon enstaka möbel etc. Prutar man på det föreslagna priset så får man inte hyra. I vissa områden budar man på skitköket som har noll värde.
Olagligt är det säkert…

Hyresvärdar, tandläkare och bilmekaniker… de ligger all på samma moralstreck