Köpa lägenhet med sambo

Hej! Vi funderar på att köpa lägenhet. Bor i hyresrätt i nuläget. Vi vill äga 50/50 för enkelhetens skull.

Min sambo har dock tillgångar vilket gör att hon inte behöver ta lika stort lån som mig.

Går det att äga 50/50 men med förutsättning att jag löser min del med lån och min sambo med ett lite mindre lån? Vi går bägge in med kontantinsats motsvarande hälften av 15%.

Vill även förtydliga att vi inte är gifta.

Tacksam för tips och råd från de som varit i samma situation.

Vi skrev ett skuldbrev . Vi äger 50 / 50. Betalar båda lika på lånet. Så antingen amorterar man på lånet eller får igen skulden när man säljer lägenheten.

Hur ni finansierar köpet spelar ingen roll, ni kommer att äga 50% var i alla fall.
Läs dessutom på om sambolagen så är det 50/50 även om man betalar olika mycket vid bodelning.

Inte nödvändigtvis, men om båda är överens om att äga 1/2 vardera kan det nog bli så.

Om det är en bostadsrättslägenhet (till skillnad från en ägarlägenhet) lär ni inte kunna ha separata lån med bostaden som säkerhet, så att du endast har lån för din del och hon endast för sin del. En idé är att ni därför tar ett lån på det sammanlagda belopp som ni behöver låna, och sedan, sinsemellan, ser till att betala er respektive del av ränta och amortering. Genom att anteckna hur mycket var och en av er har amorterat (hur stor del av lånet var och en “har kvar”) kan ni se hur stor del av räntan respektive person ska betala, samt när en av er har amorterat klart sin del av lånet.

Nej. Köper man en lägenhet med 60/40 fördelning, så är det så. Säljs lägenheten med vinst, får den ene 60 % av vinsten och den andre 40%. Samma fördelning gäller vid en förlust.

Vid en bodelning gäller däremot 50/50.

Hej!

Vi var i samma situation som er. Jag hade pengar och min sambo ej (lika mycket). Vi ville stå på 50/50 på vår bostadsrätt. Jag gick in med mina pengar och vi beslutade att vid ev försäljning skulle jag först få tillbaka mina pengar. Resten av vinst delas.

Det gynnade inte mig eftersom jag fick betala ränta på hans ”del”. Nu har det gått 10 år och vi har strukit vårt avtal. Detta eftersom han tjänar mer och vi har gemensam ekonomi. Eller vi lägger i hop lönerna och drar av utgifterna. Resterande delas på 2 och man kan göra vad man själv vill för pengarna.