Vinst/förlust bostad - Olika kontantinsats

Finns liknande ämnen men inte like skeva som mitt exempel.
Låt oss säga att jag och min sambo ska köpa en bostadsrätt för 7 miljoner.
Person A lägger en insats på 3 miljoner och person B, 0 kronor.
Tanken är att dela på löpande kostnader som ränta, amortering och hyra.

Vid en framtida försäljning, är det praxis att dela vinsten (eller förlusten) rakt av?
Tänker att person A bundit upp en stor summa pengar som kunde växt på annat håll och kanske skulle vara berättigad till större del av vinst?

Amortering är inte en kostnad. Vilket direkt leder in på den problematiken du står inför här.

Det handlar i princip om att ni behöver komma fram till vad som är tillgång och vad som är konsumtion. Boendet kommer bestå av båda delarna.

Börja med att fundera ut hur ägandet ska se ut i meningen vem ska stå för vilken andel av den ekonomiska risken i att äga tillgången (bostadsrätten).

Fundera sen om ni vill ha 50/50 att räkna halva kontantinsatsen som ett lån mellan er två, där den som lånar ut får en rimlig ränta för det lånet.

4 gillningar

Jag har varit i liknande situation och fick rådet att skriva samboavtal. Om ni skulle separera så kommer din sambo ha rätt till halva summan som lägenheten säljs för, oavsett vem som lagt störst kontantinsats. I vissa fackförbund, hemförsäkringar och liknande ingår viss gratis familjejuridik rådgivning så kolla upp det, annars kan din banks jurister hjälpa till.

1 gillning

Själv gjorde jag och f.d sambo så att hon gick in i en betydligt större del av huset. Ägarförhållandet 50/50, där jag så att säga lånade för min resterande del räntefritt av henne. Upplägget var att vi delar på vinst och förlust. Men att vi även delar på renoveringar och utgifter. Ifall taket rasar in eller fuktskador uppkommer med åtgärder därefter. Om ni väljer att den ena ska få mindre vinst, hur mycket förlust ska denna ta ifall ni tvingas till förlust? Hur stor del av kostnaderna för underhåll och renoveringar m.m

Der viktiga är att ni diskuterat detta och sätter detta skriftligt. Andra frågor som vad händer ifall den ena parten vill lämna? Hur ska denna kompenseras m.m

1 gillning

Hur gjorde ni när ni gick isär? Hade ni avtalat bort sambolagen samt upprättat skuldebrev?

Om ni upprättar skuldebrev så tänk på att också upprätta samboavtal. Gör ni inte det blir skuldebrevet värdelöst vid bodelning.

Nu när vi inte är sambos längre, men fortsatt delar på huset (fritidshus), så har vi ett samägandeavtal som reglerar vad som gäller.

1 gillning