Jag och min sambo ska skriva samboavtal. Jag går in med ca 80%, min partner med 20.
Vid en eventuell försäljning har vi bestämt att dela på vinsten, hälften var.
Jag tänker dock att man kanske behöver göra ett tillägg om inflationen, att ingångsvärdet ska regleras före vinstdelning.
Eller tänker jag fel?
“dela på vinsten”… Nu utgår du ifrån att det blir en vinst. Det kan också bli förlust. Delar ni på den också?
Huruvida du tänker fel beror väl på vad du vill åstadkomma. Men i mina öron låter det som att du vill bjussa på en eventuell realvinst om ni skulle gå isär, men dock inte på den del som bara är nominell. Med brasklappen att jag inte är någon jurist så borde det väl gå att hänvisa till valfritt inflationsindex och skriva att ni vill dela på en eventuell realvinst enligt detta index (och sedan hoppas på att indexet inte läggs ner).
Det låter dock som att en eventuell realvinst ska delas även om ni inte går isär utan bara säljer lägenheten. Jag är osäker på om ett samboavtal kan reglera en sådan sak.
Ju mer jag skriver desto mer känner jag att du borde få svar av någon med juridisk kompetens
Värdet av bostaden, och därmed också kontantinsatsen, kommer följa inflationen. Kan du utveckla tankarna om tillägget av inflation för att bättre bemöta tanken?
Ämnar ni dela 50/50 på ägarskapet när kontantinsatsen skiljer?
Som sambos blir bostaden en del av samboegendomen vars värde delas 50/50 om ni inte kommer överens om annat i ett samboavtal. Med ägerskapsfördelning kan ni reglera hur vinst och förlust ska proportionerligt fördelas vid försäljningen.
Om ni vill bemöta att man får tillbaka sin andel av kontantinsatsen och därefter fördela vinst/förslut så kan det vara relevant att teckna ett skuldbrev som träder i kraft i anslutning med försäljningen. Exempelvis om ni går in med 1M delat 80/20 samt har ägarfördelningen 50/50 så skulle sambon ha 300K i skuld till dig för att balansera kontantinsatsen när bostaden sålts. Rekommenderar starkt att konsultera en jurist så det blir rätt för er sits.