Jag och min sambo (ej gift/förlovad) har pengar över. Vi drömmer om hus men inte i närtid.
I dagsläget står jag på lägenheten. Värdering är lite svår i dagsläget men nånstans runt 3-3,4 milj ung.
Jag har idag lån på 1,9 milj. och äger 100%.
Nu funderar vi på att skjuta in mer kontantkapital.
Jag har ca 5-600t kr.
Min sambo har ca 350t att skjuta in.
Skjuter vi in allt är meningen att slippa betala ränta istället för att bara ha pengarna på varsitt räntekonto.
Hur borde man fördela lån / ägarskap?
Kan man skriva avtal själv eller bör man gå till banken?
Väldigt snårigt skulle jag säga. Har inget bra svar på ditt upplägg alls och skulle inte ge mig in i det alls. Men om ni gör det se till att ta det via några som vet hur sånt där går till. Banken eller familjejurister men bäst är nog att antingen dela allt på hälften blir nog enklast får er båda då.
Men personligen tänker jag att antingen gifter ni er. Eller så låter ni det vara.
Är en lösningen men kan bli kostsamt att driva in om sambon motsätter sig vid en seperation. Jag har som sagt inger bra svar annat än att inte gå in i det.
Ja absolut så enkelt i teorin. Men sen ska det gå igenom kronofogden tingsrätten osv osv osv. Jag säger nog fortfarande att det inte är värt de. Iaf ur ett risk/vinst perspektiv.
Vet inte varför de ska behöva gå till kronkalle… Vid typ försäljningen så regleras skulden… Vi skilsmässa när den med skuldsedel övertar boendet så regleras de då…
Har ni skrivit ett avtal som kickar igång om ni skulle separera och gå ifrån varandra?
Om svaret är nej, kommer ni dela lika på bostaden och bohaget med mera. Då är det bara att lägga in så mycket pengar ni vill för att undvika räntan tills nästa köp stundar. Eller så går man den avtalsmässiga vägen och då hoppas jag ni haft en bra diskussion om pengar, ägande och ekonomi.
Motsättningen får man göra innan man ingår ett avtal… Komma efteråt hjälper inte man, måste veta va man ingår i å skulle de vara så att man är osäker så får man hoppa av innan…
Håller helt med dig i sak nen innan du kan få ett verkställande från kfm måste det prövas av tingsrätten. Iaf om dom är i twist och tolkar avtalet olika detta gäller i alla avtal som jag förstått de. Och även om avtalet är bra och han får rätt i tingsrätten tar det tid som kan ställa till det jätte mycket. Är verkligen inte så enkelt som du gör gällande.
Hej,
Tack för svar!
Vi har i dagsläget inga avtal om något.
Jag köpte bostaden innan sambon flyttade in.
Går även sambon in med pengar kommer vi att skriva någon form avtal. Jag blir bara inte klok på hur man ska tänka eller fördela ägandet.
Prepp & JPT,
Jag är inte orolig över hur det kommer att sluta. Vi litar på varandra. Jag är med noga med att man gör en vettig start. Hur ska ägandet fördelas. Efter insats man går in med eller ex. på mitten, fast kontantinsatsen är rätt så ojämt fördelat.
Samma dag ni blev sambos blev det som tidigare varit era individuella ägodelar era gemensamma om ni skulle separera. Läs på om sambolagen innan du tar någonting vidare och framförallt snacka med sambon .
Jag tycker du ska behålla din starka position fram tills att du vill gifta dig. För dig ser jag bara nedsida. Om allt går bra och ni lever ihop resten av livet så kan du dela lika och ärligt. Men om ni skiljer er går ni åt varsitt håll utan att blanda in juridiken.
Vill hon annat måste du ta ett beslut enligt mig. Och rätt beslut är då att gå hela vägen med giftemål. Du verkar vara en bra kille som vill göra rätt för dig. Men köp då en ring och gå igenom hur ni ska dela på ert liv mer än själva lägenheten.
Nej, det stämmer inte. Det är bara samboegendom, det vill säga bostad och bohag som skaffats för gemensamt boende, som delas om de separerar. Se sambolagen 3 och 5–7 §§.
Vilket jag skrev i mitt första inlägg. Alla fall jag känner till där person X köpt en lägenhet och sedan blivit sambo med person Y, har denna lägenhet ansetts vara samboegendom. Även om det gått flera år mellan köp och samboskap.