Tips/råd vid knivig separation

Jag och mitt numera ex har haft det kämpigt länge och bestämde oss för att flytta till hus i juni som sista försök att få det att fungera.
Jag vet, skit dumt, men nu är det så…

Vi köpte huset för 6.5 milj och har lagt ca 190k på att installera bergvärme och 45k på renovering av taket.
Sen har vi även renoverat sonens rum och ljudisolerat väggarna, så nu är sonens rum en annan standard än resten av huset.
Väggen mellan sonens rum och vardagsrummet rev vi och byggde upp en ny för bättre ljudisolering, så väggen mot vardagsrummet är i dagsläget ren gipsvägg.
Vi har även köpt nytt golv till hela huset…

Säg att vi lagt 6 800 000kr på huset i dagsläget.

Jag äger 72% av bostaden och har gått in med 2 770 000kr i kontantinsats.
Exet har gått in med 480 000kr i kontantinsats.
Enligt Booli har värdet på bostaden sjunkit till 5 770 000kr.

Frågan är då, hur löser man den ekonomiska situationen på bästa sätt?
Huset har rasat i värde och då exet endast har 480 000kr i kontantinsats finns risken att hon knappt har något kvar efter en försäljning för att köpa sig en ny lägenhet…

Om jag inte har möjligheten att köpa ut henne, bör vi då renovera klart huset innan vi säljer eller sälja det som det är?
Finns det några andra alternativ än att sälja, köpa ut eller hyra ut?

Bo där varannan vecka med barn och varannan i en etta ni hyr ihop, om det ska vara något annat än köpa/sälja/hyra ut

2 gillningar

Har ni äktenskapsförord/samboavtal annars kan huset komma att delas 50/50 vid en bodelning oavsett vem som äger mest på pappret eftersom det är köpt för att bo gemensamt i. Det förutsätter dock att någon av er driver sin rätt till det, inget som sker automatiskt.

Till eran situation för övrigt, jättetufft. Börja med varannan vecka i huset om ni har råd är som någon sa en variant. Sälja med förlust och köpa något annat på samma marknad är ju en annan. Finns nog inga magiska lösningar här tyvärr.

3 gillningar

Om ni säljer:
Jag skulle ha räknat ut den procentuella förlusten sedan dra det på bägges andel.

Alltså.

Ni köper ett hus för 1M
Ni går in med 850k och 150k

Bostaden sjunker i värde och är nu värd 500k.
Det är en 50%ig värdeminskning.

850k50% = 425k
150k
50% = 75k

Ni har bägge förlorat lika mycket procentuellt.

7 gillningar
  • Var ni gifta?
  • Om inte, har ni ett samboavtal?

Generellt är det sällan värt att göra dyra renoveringar bara för att sälja. Men ni skulle ju kunna spackla och måla gipsväggen i alla fall så att huset känns inflyttningsklart för en köpare.

@emilv vi var inte gifta och har inte något samboavtal, men vi är överens om att vi får ut den del vi lagt in.
@Viktor_Elofsson på pappret står det 50/50, men vi har en överenskommelse om att jag äger 72% av huset, så jag tar ju givetvis 72% av förlusten.

Enligt renoveringen så är mina bästa polare hantverkare och kan tänka sig hjälpa till att renovera klart det för att hjälpa oss ur situationen.
Så själva arbetskostnaden blir 0, det är endast tid & materialkostnaden som jag får rabatterad av kompisarna på.
Tänker mycket så att vi redan har köpt golv till hela huset…
Är det ändå ovärt att renovera klart?

Ja, då kanske det kan vara värt att lägga klart golvet.

Om ni är överrens om fördelningen så är det bra om ni skriver ett avtal på det. Datera och skriv under avtalet båda två. Så blir det inget tjafs senare. Detta är extra viktigt för dig eftersom ditt ex rent juridiskt har rätt till hälften just nu.

Hur hon ska lösa sin boendesituation är svårt att svara på men det är ju inte heller riktigt ditt bekymmer. hon bör givetvis söka hyresrätter, även korttidskontrakt och andra hand.

Med tanke på att vi har barn ihop så blir det tyvärr indirekt lite mitt problem ifall hon inte har en stabil bostad.
Vi har varit tillsammans i 13 år och jag känner henne bättre än hon känner sig själv, hon värderar inte pengar på det sättet så att lägga pengar på avtal känns lite onödigt.
Jag har ju redan gjort slut, så hade det varit så att hon ville köra över mig skulle hon ju inte skriva under avtalet tänker jag.

Jag har också separerat och vi hade också ett muntligt avtal, men när det är så mycket pengar på spel kan människor bli giriga. Hon har rätt till hälften oavsett vad ni kommit överens om. Hoppas du har mer tur än vad jag hade.

4 gillningar

Okej, segt :frowning:
Kanske ska kolla på avtal ändå då innan hon ändrar sig…

2 gillningar

För den frågan och alla andra frågor som kan uppkomma bör du anlita en familjerättsjurist. Finns exempelvis på de flesta banker.

2 gillningar

Juni för ett år sedan antar jag?

Värdet har nog inte gått upp, men en liten brasklapp för att Boolis värderingar kan spreta rätt mycket för enskilda objekt, särskilt villor. Så ta dit en mäklare som får värdera också.

2 gillningar

Precis, juni 2022, yes tänkte ta hit en mäklare i veckan

1 gillning

Många brukar konstatera att exets boende inte är ditt problem. Jag undrar hur dom tänker. När man har barn ihop vill man inte att ens barn ska studsa runt på massa korta kontrakt eller att bo i ett område man inte vill att ens ex och barn ska bo i.

Om ni ska hyra en liten lägenhet och bo i huset varannan vecka så bör ni fundera på allt runt om. Tex är tanken isf att ni ska göra detta i tex 4år? Inte ens då kan man veta att bostaden öken så mycket i värde. Kostnaden av att driva och underhålla huset kan vara högre tyvärr. Även när ni börjar att dejta andra osv. Att allt är tydligt hur det ska fungera med lägenheten. Det kan bli ganska känsligt, iaf till en start för den parten som inte ville lämna. (eller båda)

Hyra ut har jag gjort en del på mindre skala än en hel villa och ingen kommer att bry sig lika mycket om ditt hus som du själv. Kanske inte heller betala i tid så du står där och måste betala alla utgifter både för ditt nya boende samt villan. Du får inte ens vräka dom snabbare än 3månader även om dom inte betalar. (helt otroliga regler kan jag tycka). Och att begära deposition med 3-4 hyror av en villa kan ev vara svårt. Även om jag starkt skulle rekommendera det. Det ger lite mer säkerhet iaf. Samt att du ansvarar för att allt ska fungera som det ska. Och alla eventuella fel ska åtgärdas på snabbaste möjliga tid. Annars ska dom få avdrag eller tillfälligt boende om det är något stort. (inte så troligt men någon man bör ha i åtanke) och även vara lite nitisk när man gör kontrollen vid utflytt och faktiskt dra av allt som inte är normalt slitage. Även fotografera väldigt mycket vid både in och utflytt.

Så vad blir min sammanfattning. Att det “lättaste” kanske är att fixa allt som inte kostar för mycket. Och sedan sälja. Och om du kan. Hjälpa ditt ex med vad du kan för att hitta något nytt bra utan att hjälpa med pengar. Inte så roligt läge för någon av er men man får försöka hitta den bästa dåliga lösning ibland.

Hoppas att ni hittar en okej lösning tillslut. En som blir det bästa för ert barn. Men även helt okej för er.

1 gillning

Ni baserar värdet på Booli, det är inte direkt den säkraste värderingen.

Du bör även prata med din bank för att se om det finns något sätt du kan köpa ut henne utan att ställa till det för dig.

Alternativt är att om ni säljer, att du etablerar ett privatlån till henne för att kunna köpa en bostad (med avbetalningsplan och liknande).

Varför ska den som gått in med mest förlora mest? Man har hjälpt sin partner att kunna bo ett hus den annars inte skulle ha råd med. Tycker inte det är schysst att den då tar betydligt högre risk. Jag skulle tänkt att se vad priset blir, ta den minskningen och dela med två. Inte ditt fel att huset gått ner i värde, det är ju en spekulation och otur att ni måste sälja huset just nu. Sen om hennes andel kontantinsats inte räcker till att betala minskningen av huset så får hon vara skyldig honom resterande. Detta är ju varför man skriver samboavtal och skuldebrev för att slippa.

Vi har t.ex gjort så att min sambo “lånade” till sin halva kontantinsats för att jag inte ska behöva förlora pengar vid en försäljning men heller inte tjäna mer än henne då jag annars skulle äga större andel vid en försäljning. Säljer vi med förlust betalar hon sin del och sen betalar tillbaka till mig sitt lån. Säljer vi med vinst så får hon pengarna minus sin skuld till mig. Detta är mest rättvist.

Det är riskabelt. Hon har ingen anledning att skriva på och att lägga fram efter att det är slut pekar på att du inte litar på henne. Det kan göra att hon tar illa upp och ni blir ovänner. Det vill du inte. Ni har valt att inte skriva avtal och det är nog den vägen du får gå.

2 gillningar

Så om situationen varit motsatt, alltså att de sålde med vinst, så skulle man dela lika på vinsten även fast person 1 tog större nominell risk än person 2? Det känns fel i mitt huvud i alla fall.

2 gillningar

Vi kom överens om innan att jag äger mer för att hon inte har råd att förlora den typen av pengar samt att om jag investerar mina pengar i något är det rimligt att jag även är den som tar del av vinsten.
Annars lånar jag ju ut pengar räntefritt vilket känns som en puckad investering när det inte är säkert att jag ens kan få tillbaka pengarna om det går åt pipan, dvs bara risk, ingen vinning…

1 gillning

Ja, alltså jag tror faktiskt att hon skulle skriva på ett sånt avtal som det är nu.
Hon är väldigt resonabel.
I detta måste jag räkna med att jag har träffat en annan (inte fysiskt) som jag vill börja dejta.
Jag har inte sagt att det finns en specifik person jag vill träffa, men jag har sagt att jag vill börja träffa andra fr.o.m nu p.g.a. att det är lite oklart hur lång tid det kan ta innan den ekonomiska biten är avklarad, vilket hon uttryckt att hon är okej med.
Det hade tagit slut ändå förr eller senare, men skulle hon få reda på att det finns en tjej som puttade mig över kanten så kanske hon får fel uppfattning…
Jag har svårt att se att hon skulle göra nåt ändå, men man vet aldrig…

1 gillning