Moraliskt dilemma (skilsmässa, bodelning)

Bakgrund:

Jag ligger i skilsmässa och bodelning ska göras. Vi är ganska överens om saker och ting men en grej har dykt upp.

Vi köpte hus -06 och då gick min, då sambo, numera fru in med ca 200k och jag 50k.
Inga papper skrevs och vi har två barn ihop.

Nu anser hon att hon har rätt att få tillbaka sina 200k utanför bodelningen.

Jag hade med mig vid samma tidpunkt ett pensionsspar IPS på ca 140k och det ska delas på i bodelningen och det har jag inga problem med.

Jag har under åren (ca19 år) vi varit tillsammans tjänat +120k/år netto mer än henne mellan tummen och pekfingret. I och med det så anser jag att jag betalat tillbaka ”skulden” med råge.

Jag förstår att 200k kan låta som lite pengar i detta forum för en del, vi har lite sparat och en del värdepapper men ingen förmögenhet.

Jag vet att juridiskt sett så har hon inget att komma med, avseende de pengarna men ställer mig lite osäker i hur jag ska agera i detta?

Ska jag ge henne 150k (200k-50k) efter bodelningen eller ska jag hävda min rätt att de ska delas lika?

Synpunkter önskas.

6 gillningar

Så skulle jag också se på saken. Ett äktenskap innebär ju också att man delar sin ekonomi så på ett sätt är det irrelevant vem som stoppade in vad i huset för hela 17 år sedan.

11 gillningar

Men ditt IPS på 140kkr då?
Du har alltså gått in med 190 kkr plus din högre lön och hon med 200 kkr

7 gillningar

Kanske vända på steken, hur hade du sett på saken om du var i hennes skor nu?

4 gillningar

Precis, lite så jag tänker med. Minus framtida ska på IPS:en.

1 gillning

Jag hade inte brytt mig om de pengarna idag. (Lätt för mig att säga förstås)

om vi sätter det juridiska åt sidan, vad är det värt för dig att ha en god relation till din exfru?

12 gillningar

Det är värt väldigt mycket och det vill jag ha, men tycker att rätt ska vara rätt med, och det är där jag har två tankar i huvudet som jag inte riktigt vet vad som är rätt beslut.
Var drar man gränsen annars, ska hon få behålla huset eller pengarna som blir efter försäljningen etc?

Förutsättningarna har ändrats lite men jag har varit ganska generös mot henne i det första läget (tanken var att hon skulle få köpa ut mig billigare än halva värdet på huset och behålla i princip allt som fanns i huset mm)
Nu blir det inte så, vi ska sälja huset och skaffa varsin lägenhet istället.

3 gillningar

150k är ett räknefel. Ni har lagt 200+50k=250k tillsammans. Det blir 125k var och hon har lagt 200-125k =75k mer än dig.Om du skulle ge henna 150k så har hon lagt 200-150k=50k och du har lagt 50+150k=200k.

19 gillningar

Jag hade gett bort pengarna till barnen innan jag gav dem till ex-frun. Finns inget moraliskt att belöna girighet, det brukar belöna sig självt. Vidare ser jag inga garantier att du skulle kunna ’köpa’ en bra relation efter skilsmässan.

9 gillningar

Du gick in med 190 och hon gick in med 200. Antingen undantar man allt man hade innan eller så ingår allt. Att bara välja att hennes del ska undantas tycker jag blir orättvist.

26 gillningar

Jag håller med 100% om den här principen. Ett frågetecken dock, 140k på IPS är pengar som kommer skattas vid uttag. Brukar sånt tas upp vid bodelning? I så fall skulle det bli närmare 150k vs 200k.

Sen rent principiellt tycker jag att dessa summor ska betalas innan bodelning. Det vill säga har man en förmögenhet på 1 MSEK ges 200 kSEK till en part och 150 kSEK till en part och därefter delar man lika på resterande 650 kSEK. Om man nu prompt ska ha tillbaka “sina” pengar efter 19 års relation…

Det är självklart att du inte ska ge henne dessa extra 200 000. Du har själv motiverat varför och vi vet nog alla att det omvända absolut inte hade skett.
Någon skrev “vad är relationen till din exfru värd” det svaret har du nog redan från hennes sida, när hon har mage att begära extra-pengarna.

13 gillningar

Jo, jag vet. Men hennes resonemang är att hon har gått in med 200k och jag 50k. Och hon anser sig ha rätt till sina 200k. Jag var nog lite otydlig.
Och det köper jag inte riktigt.

Tack. Jag tycker likadant.

4 gillningar

Ja, det tas upp vid bodelningen, skatten blir borträknad så dina siffror ligger närmare verkligheten.

Du har rätt, men är det värt det i ett större perspektiv?

Försök förklara att om ni har två hinkar, i en lägger du 140, i den andra lägger du 50 och hon 200. När ni ska dela upp så vill hon att en hink splittas och den andra tar man tillbaka från… Att hink 2 har investerats och nu har annat värde påverkar inte.

Jag hade nog försökt med att ok vi tar tillbaka men då gör vi samma med din andra insats, då blir felet litet

2 gillningar

Om det gällde mig.
Jag vill ha en god relation med min exfru. (Finns barn i ekvationen?)
Varför vill hon ha 150´k mer än vad hon har moraliskt och juridiskt rätt till? Är hon lågavlönad (verkar så?)
Kommer hennes livssituation bli drastiskt mycket bättre av att kunna peta in 150k mer i sin nya bostad? Kommer det påverka ev. barn positivt?

Jag skulle ge henne 150k extra om det inte påverkade mig särskilt negativt. Om jag liksom utan problem kunde avvara pengarna medan hon desperat behöver dom till insats eller dylikt.

Ju mer hon kräver desto mindre benägen hade jag varit att ge med mig. Det ska ske för att jag är en bra person som vill att den jag älskat/älskar ska få bästa förutsättningar att leva ett bra liv, inte för att hon är ett rötägg.

Jag skiter i om jag tjänar mer pengar än henne. Hon har kanske bidragit med annat som inte syns i lönekuvertet. Det ingår så att säga i ekvationen med samboende/äktenskap.

9 gillningar

Jag tycker nog fortfarande att du är lite otydlig :upside_down_face:

Huruvida hon kan få ut alla sina 200 000 igen är inte något som du kan bestämma över. Vad du kan göra är att se till så att det ni lade in blir detsamma genom att ge henne 75 000. Då har både du och hon lagt 125 000 i insats. Huruvida hon får tillbaka dessa 125 000 avgörs sedan helt av försäljningen, inte av dig. Om ni får ut 250 000 (som ska delas i två) eller mer så får hon tillbaka hela sin insats, annars inte. Så, du har makt att se till så att hon får tillbaka 37,5 % av sina 200 000 (75 000/200 000), inte mer.

Så frågan handlar om du ska ge henne 75 000 eller inte.

5 gillningar

Delar man allt, så delar man allt. Då delar man vad man går in med, man delar på det man haft och man delar på den smäll det eventuellt innebär, speciellt efter 17 år.

Att jag sedan tillhör de som tycker att man inte måste dela allt i en relation är en annan sak, men man kan inte både ha kakan (att få tillbaka det hon satt in) och äta den (att få del av dina slantar).

7 gillningar