Hej Alla!
Jag och min sambo har likt en stor del av de svenska hushållen en ”ojämn” ekonomi i form av inkomst. Vi är ett par på 31 respektive 29 år gamla med två små barn. Tyvärr har ekonomin blivit ett känsligt ämne där utomstående i familjen börjat ha åsikter om att vårt upplägg försätter min sambo i en ”sämre”/dålig sits. Något som tyvärr håller mig både sömnlös och illa till mods.
Dels för att jag inte är enig med att det skulle vara orättvist (snarare till hennes fördel) men även för att det är viktigt för mig att ha mina svärföräldrars ”välsignelse” i att deras dotter har det bra med mig.
Bägge jobbar heltid och har hittills haft en ”gemensam” ekonomi, även om den per fakto varit delad.
Med det menar jag att det aldrig varit hugget i sten exakt hur vår fördelning ska göras.
Istället har vi hjälpts åt i den mån vi kunnat med våra utgifter – utan att det lett till några problem/diskussioner.
Vi har precis köpt ett nytt boende som i mångt och mycket bygger på att jag går in med en betydande andel av insatsen. Lånen som medföljer är även på en nivå som är mer ”anpassade” för min inkomst än hennes. Boendet ägs till 50/50 där vi också är solidariskt ansvariga för de lån och kostnader som boendet medför.
Vi har tagit fram ett skuldebrev för insatsen som är utformat som så att min sambo inte tar någon risk i förlusten av den insatsen jag gått in med. Skuldebrevet reglerar istället enbart att den insats jag erlagt ska betalas tillbaka i den mån som blir möjligt utav slutlikviden vid en eventuell försäljning.
Dvs skulle försäljningspriset understiga vad vi köpte huset för så kommer ”skulden” ses som återbetald genom att jag erhåller allt övervärde kontra lånen som belöper.
Hon kommer alltså aldrig behöva lämna bostaden med en skuld till mig för den insats jag erlagt.
Eventuell vinst delas 50/50.
Vår ekonomi:
Jag: 38.000:-/mån netto (exkluderat årsbonus om ca 150-200k samt efter löneväxling om 5k/mån.)
Sambo: 21.000:-/mån netto
Att notera är att i min netto-lön har jag även betalat för ”familjens” bil som nyttjas utav oss bägge under lediga dagar. På arbetsdagar/tider är dock bilen ”min” då den krävs för min tjänst.
Sambon har promenadavstånd till sitt arbete och har därav inte heller några kostnader för busskort eller dylikt.
Boende:
Pris: 7.450.000:-
Lagfart & pantbrev: 115.290:-
Totalt: 7.565.290:-
Insats: 2.565.290 ( fördelat enligt: 2.310.070 + 255.200)
Lån: 5.000.000
Boendekostnader:
Ränta & amortering: 17.208:-/mån (innan ränteavdrag)
Driftkostnader: 7.500:- /mån
Totalt: 24.708:-/mån
För att förtydliga kan jag tillägga att vi bägge har en “buffert” om ca 6 månadslöner netto. Dessutom har vi bägge livförsäkringar som tillfaller den andre vid eventuellt dödsfall. Dvs skulle jag dö så har hon ett hus för strax över 7,5MSEK med lån närmare 2MSEK. - utöver det faktum att hon också ärver samtliga tillgångar jag har. Att gifta sig blir alltså ingen lösning för ekonomin mer än en “kärleksförklaring”.
Då till den stora frågan. Hur lägger man upp en gemensam ekonomi som både är rättvis men även jämställd?
Jag ser gärna att vi har en rättvis och jämställd ekonomi. Dock är det viktigt för mig som tjänar mer att det är lika rättvist åt bägge håll. Dvs ingen utav oss ska kunna ses som en större vinnare/förlorare vid en eventuell separation. Jag har alltså svårt för att min sambo eventuellt skulle kunna leva ”billigare” (ha mer pengar över varje månad) med mig kontra på egna ben.
Även om jag är väldigt mån om att min sambo ska kunna ha det ”bra” vid en eventuell separation, så är jag inte intresserad utav att finansiera en ”exit-budget” för henne. Dvs jag betalar gärna mer för det gemensamma i vår vardag, men inte på bekostnad över att hon ska kunna spara mer än vad hon hade kunnat göra utan mig.
Med det sagt så står jag redan idag av naturliga skäl för en betydande större del av kostnaderna runt vårt vardagsliv såsom flyg & hotell, mat, möbler mm. Dvs saker i livet som “förbrukas”. Däremot enskilda investeringar såsom sparande, boendet och annat som man kan ta med sig ifrån ett förhållande - anser jag ska delas enligt den insats man gått in med. Dvs jag betalar gärna för familjens solsemester, men kostnaderna runt huset som vi äger 50/50, anser jag att vi också ska betala 50/50. Detta då det är något vi kommer ta med oss “ur” förhållandet om så skulle ske.