2015 köpte jag och min sambo ett hus där han gick in med hela kontantinsatsen, ca 500’ + pantbrev och lagfart. 2017 gifte vi oss och skrev äktenskapsförord om att han ska få “ut” sin del av insatt kapital i förhållande till värdeökningen på bostaden. Vi ägde och och stod på lånen 50/50. 2020 bestämde vi oss för att flytta och köpa nytt hus. Vinst i huset var ca 2 milj.
Är det då “praxis” att han, när vi är gifta, plockar ut vinsten på sin kontantinsats, och överför till sina egna tillgångar?
Vad som är praxis är ju rätt ointressant. Vad som känns bra för er är väl det intressanta.
Vidare är ni gifta så vem som har vilka pengar på vilket konto är kanske inte så mycket att bråka om.
Nej, så kan det ju vara. Men dessa flyttades då till det konto där han har sin ensiklda egendom. Alltså inte tillgängliga för mig som maka…
Tror inte att det är praxis att göra så, men om ni har skrivit ett äktenskapsförord om det har inte redan kommit överens om det?
Har ni skrivit äktenskapsförordet med en jurist och registrerat det på rätt sätt?
Jag skulle låta honom få sin vinst och respektera avtalet för att inte skada förhållandet, om du inte planerar att skiljas och och vill få maximalt med pengar, ta då en advokat för att se om klausulen är giltig eller kan ifrågasättas.
Jag är mest nyfiken på om fler resonerar på samma sätt? Vid en skilsmässa fattar jag absolut! Det var ju därför vi skrev äktenskapsförordet, men vi har ju inte skilt oss…
Om ni inte skulle har köpt hus och ni skulle ha skrivit äktenskapsförordet att han få behålla sina 500k på ISK samt avkastning som enskild egendom skulle han ha typ 1,5M SEK på ISK idag. Jag ser avkastningen på huset på samma sätt.
Han kanske vill säkerställa att pengarna förvaltas på ett sätt som är förenligt med hans egen syn på hur hans enskilda egendom bör hanteras.
Vad säger han när ni pratar och kommunicerar om detta?
Absolut! Och all respekt till det! Jag hade nog bara önskat att vinsten på kontantinsatsen hade använts gemensamt till vårt nästa boende
Du menar att hans 500’ hade blivit 1,5 milj på ett ISK under en 5 års period?
Det kan man nog säkert också att reglera via avtal där det tydliggörs hur mycket enskild egendom (%) förbli i det nya huset, men jag skulle prata med en jurist i så fall (om det är viktig för honom att fortfarande ha enskild egendom).
Du skrev 2015, så jag räknade en globalfond från jan 2015 till idag och det ligger nog runt +200-250% sedan dess.
Fast något sådant avtal hade vi inte. Vi hade bara ett äktenskapsförord. Den vinsten vi swdan delade på från förra huset är ju vår gemensamma som nu lagts in i det nya huset. Så i det nuvarande huset finns ingen enskild egendom
Och 2015- 2020?
+125-150% skulle jag gissa, LF Global Index var +142% från jan 2015 - dec 2020 om jag räknat rätt.
Synd att vi hade vårt gemensamma sparande i den fonden då
Tack
Fel antagligen, jag har tittat på punkter på maxgrafen men glömt att lägga till basvärde (+46,4 vs +158,75 i stället för 146,4 vs 258,75). Så det var nog inte lika roliga siffror.
Vilket då i slutänden skulle innebära?
Det som visas i Shaanies bild, alltså +83% 2015-2020
Nu vet jag inte hur ni har skrivit och var ni kommit överens om innan. Men förstår inte riktigt diskussionen kring vinst på kontantinsatsen. Det vanliga är ju att man skriver ett skuldebrev sinsemellan. Dvs om han går in med 500k mer än dig så har du en skuld till honom på 250k som han har rätt att få tillbaka vid en separation.
Att blanda in eventuell vinst på beloppet skulle jag säga inte är särskilt vanligt men finns säkert många i forumet som har bättre uppfattning om statistiken här. Om man sedan säljer huset men fortfarande är gifta så kan man ju välja att lösa skulden och han får tillbaka sina 500k om de inte behövs in i nästa boende.
EDIT: hur börsen gått under motsvarande period bör i sammanhanget vara helt ovidkommande. Möjligen är ju vinsten på huset intressant om det är det ni har kommit överens om sen tidigare.