Alternativa ekonomiska lösningar vid skilsmässa

Hej alla kunniga, behöver er hjälp nu då jag har svårt att bestämma mig.

Jag och min fru skall skiljas och ansökte om det för någon månad sedan, vi är fortfarande inne i betänketiden eftersom vi har två gemensamma barn, betänketiden löper ut nångång på vintern.

Idag så äger vi en bostadsrätt som köptes för 3 år sedan för 3,7mkr, värderad idag för ca 4mkr.
Lån på 2,45mkr.
Vi har båda ca 3-400k sparade i våra privata ISKn vilket vi är överens om att inte skall ingå i en eventuell bodelning.

Det är nu jag blir osäker, är det bättre att bli utköpt från lägenheten och använda pengarna som insats i en annan egen lägenhet? Vill samtidigt inte att hon skall bli överbelånad, just för att det kanske kan påverka mina barns vardag om hon får mindre pengar att röra sig med (hon tjänar 40k brutto).
Eller kan man på något sätt ”avregistrera sig” som ägare för lägenheten och istället skriva någon form av avtal eller klausul som ger en rätt till 50% av framtida vinst samtidigt som jag tar privata sparade pengar och köper en lägenhet på egen hand (ja jag har så det täcker för HELA insatsen).
Kanske bättre att sälja nuvarande lägenhet och bara dela 50-50, men då måste båda hålla på och leta efter lämpliga lägenheter vilket kan vara frustrerande, speciellt med två barn i bilden.
Vi vill att allt ska gå så smidigt som möjligt för deras skull.

Har ej vänt mig till banken än utan vill först se om jag får några kloka råd i detta forum. :blush:

Tack på förhand.
Mvh, Johan

Du kan ge din fru halva bostadsrätten i gåva. Hon övertar då ditt inköpspris och får betala evt. reavinstskatt utifrån det inköpspriset. Vill du då skriva ett avtal om att vid försäljning så tillfaller halva beloppet (efter skatt) dig? Det bör gå att göra.

I praktiken lånar du ju då ut pengar till din exfru utan ränta fram till den dagen hon säljer, och det är väl ingen orimlig lösning tycker jag iom att ni har gemensamma barn och du har tillräckligt med pengar för att köpa en ny lägenhet, vilket exfrun inte har då om jag förstår det rätt? Men dessa pengar, ingår inte de i bodelningen? Eller är de kanske något arv som är enskild egendom?

1 gillning

Hej, tack för svar, jag är lite inne på samma spår som dig.
Är bara osäker på hur det går till juridiskt, vem har lust att betala dyra pengar till jurister egentligen :grin:

Mitt ISK är inte enskild egendom, vilket jag såhär i efterhand ångrar.
Men om jag förstått det rätt så kommer man själv överens om vad som eventuellt ska ingå i bodelningsavtalet såvida det räknas som giftorättsgods? Så om man kommer överens om att våra ISKn skall uteslutas så borde det inte vara något problem?

Hej.

Nu kan jag inget om era övriga kostnader men den extra räntekostnaden för henne att köpa ut dig kan inte bli stor. Ni har lån på 2 450 000. Säg att räntan är 1,5%. Total räntekostnad per månad är 3062 kr. Hade ni varit två (och delat 50-50) hade hennes del varit 1500. Amorteringsmässigt är det väl lite värre där hon då måste betala 2% i värsta fall vilket är 4083 kr så en total boendekostnad på 7000 kan inte vara alltför tunga att bära, eller? Om hon har 40tkr brutto har hon ca 27tke netto. 20tkr kvar efter boendekostnad, det är väl ingen fara tänker jag? Sen är det ju barnbidrag på det också 1200 ca är hennes del. Man överlever gott och väl på 21000 i månaden. Våra total kostnader, inkl boende, är ca 19000 med två vuxna, två barn

1 gillning

Jättebra om ni kan lösa det tillsammans utan jurister, eller med en jurist som bistår utan tjafs. När jag och exhustrun separerade hade vi hjälp av min pappa som fixade formuleringarna (han är advokat), men vi var överens sinsemellan.

Jag tycker ni tänker bra och rätt kring barn och att söka lägenheter var för sig låter skitjobbigt. Du gör absolut rätt som tänker en lösning kring “långtidslån” etc. Speciellt om du får ha din “pengahög” orörd i övrigt.

Blir det inte tjafs så har ingen annan att göra med hur ni löser vems pengar som är vems. Men det är just i dessa fall som jag anser att äktenskapsförord är bra för alla. Ingen behöver misstänka någon. Skönt om du då istället kan bidra till en smidig boendelösning för (ex-)fru och barn.

Med allt det sagt: Ja, ni kan absolut skriva något enligt det förslaget. Jag hade nog velat ha någon som tittade på formuleringen så att det håller i domstol också om det blir frågor. Inte för att ditt ex just nu skulle invända, men det kan komma en ny partner i framtiden som har helt andra ekonomiska förutsättningar (eller känslomässiga för den delen) som har en jäkla massa invändningar. Det behöver inte ens vara hon som träffar ett ufo, det kan vara du, som blind av kärlek plötsligt säger dumma grejer till exet. :roll_eyes:

Fiskar din nuvarande fru senare upp en som flyttar in i den lägenhet ni nu bor i och börjar riva väggar och ändra så kan det ju också påverka värdet upp eller ner etc. Det kan bli en soppa utan papper.

1 gillning

Hej! Tack för svar.

Vi betalar idag ca 12000 inkl avgift, ränta, el, garageplats, tv och internet samt amortering.

Skulle hon även köpa ut mig så kommer hon sannolikt att pröjsa runt 14-15 i månaden för boendet, lägg till bil på det så sticker det iväg snabbt.

Men det är en svår fråga vi får fundera riktigt noga.

Mvh, Johan

Hmm, du skrev i första inlägget att ni båda hade 3-400k var på era ISKn, men du har egentligen mycket mer? Och det är de pengarna som ska gå till en ny lägenhet till dig då?

Så länge man är överens så kan man göra hur man vill.

Men kanske det blir lättare att ni helt enkelt delar på alla pengar, dvs även inkl. det du har mer än exfrun på ditt ISk, och att hon sen köper ut dig från lägenheten på riktigt. Det låter spontant som att pengarna kan räcka till det. Med viss reservation för att vi inte vet hur mycket pengar du har.

Å andra sidan kommer du antingen ha barnen halvtid eller betala någon slag underhåll så hennes kostnader för barnen kommer inte bli allt det ni betalar idag så att säga

Hej, nej jag har inte mer än 400k, men tanken är att jag ska köpa en mindre lägenhet.
Vi bor nu i en 4RoK, tänkte mig mer än 2-3RoK som ligger på typ 2,5mkr i området.
Det borde täcka insatsen iallafall :grinning:

Ja det täcker ju precis, men då har du 0kr sparat och hon 300tkr. Verkar ju lite skevt?

Ja jag vet :yum: bor i ett område i Sthlm där det byggs mycket nytt med b.la ny tunnelbana och tvärbana.
Priserna spås stiga lite mer i detta område enligt vissa Förståsigpåare.
Kanske inte är en dålig deal ändå?
Får hursomhelst suga på den karamellen.

Mvh

Ja det är nog bra att räkna igenom några gånger i alla fall. Det är ju svårt att få exakt samma levnadsstandard när man är separerade än gifta (eller sambos) i och med fasta kostandet som hyra el försäkringar etc så det måste man vara beredd på. Dock tycker jag ni ska tänka att det skall bli bra för båda: hon kanske klarar sig rätt ok ändå med tanke på inkomster utgifter med att hon köper ut dig och då kanske det är en bättre lösning så har ni inga problem down the road.

1 gillning

Hej och tack för svar.

Ja det är som du skriver viktigt med ett tydligt avtal på plats, ingen vet vad framtiden har att utvisa.
Men avtalet kommer iallafall finnas där i vått och torrt. :grinning:

Har ni redan kommit överens om att barnen ska bo på heltid hos exfrun? Då kanske det är rimligt att låna ut pengar till exet, annars så känns det som att ni borde dela lika på allt och köpa varsin ny lägenhet? För 2-3RoK kan bli trångt med barnen tänker jag?

Hej! Nej tanken är att vi ska ha dom varannan vecka, De är 5 och 2år, i en 3RoK är tanken att dom kan dela rum, vilket dom gör just nu.
Fram tills att dom behöver separata rum så har jag förhoppningsvis råd med nåt större :slightly_smiling_face: Annars så blir det någon hyresrätt, har 15års kötid så borde inte bli något problem.
Så går mina tankar iallafall, kan ha otur när jag tänker?

Avtalet kan inte bara vara på 50% av vinsten, om inte hon tar över hela lånet vill säga. Måste det inte vara 50% på köpeskillingen? Hon säljer för 4msek, betalar av sin del av lånet och du får 50% av vinsten 150000 och har sedan 1.2msek i lån kvar?

Nej inte bara 50% av vinsten såklart, blir ju en rejäl förlust för min del isåfall :laughing:
Tänkte något mer i stil med 50% passivt ägande där man bakar in någon klausul som säger att jag har rätt till 50% av innestående pengar samt framtida vinst?
Om det ens går, vet ni något liknande fall?

Mvh

Hmm om hon fortsätter att amortera blir det ju mindre och mindre lån kvar så din del blir ju större och större pga att hon amorterar. Känns ju inte bra mot henne då, då måste alla framtida amorteringar räknas av, eller?

Vi pratar miljonbelopp! Det måste väl ändå vara värt några tusenlappar att konsultera en jurist. Inte använder du väl samma resonemang om exempelvis tandläkare eller elektriker?

Själv är jag hyfsat kunnig inom juridik, men skulle ändå inte tveka att använda hjälp i en komplicerad situation.

4 gillningar

“Riv av plåstret direkt”. Dvs gör en lugn och sansad uppdelning/försäljning/överlåtelse på en gång nu då ni är överens om former, värdering osv. Tror personligen det är dumt att sitta ihop via framtida “förbindelser/kontrakt” osv.

Även om det verkar enkelt/logiskt och att ni är överens nu är det inte säkert att ni kan förutse bådas framtida liv som kan påverka på olika sätt. Sjukdom, framtida partners, tvister, dödsfall, marknadsfall på bostadspriser, ändrade förutsättningar, nya livsinriktningar där en vill frigöra pengar osv kan lätt påverka så det uppstår diskussioner problem.

Vet själv flera arvstvister där forna supertighta släktingar/syskon först verkar vara överens för att det senare urartar i bitter ovänskap.

Har själv provat på “delat ägande” av föräldrahemmet med min bror där det trots samsyn kring det mesta ändå uppstod rejäl friktion emellanåt. Vilket gjorde att vi efter många vändor/turer/åratal till slut kunde sära på ägandet på ett sätt som vi båda kunde acceptera.

2 gillningar