Bodelning av bostadsrätt vid DÅLIG tajming!?

Jag behöver hjälp att tänka (ekonomiskt) kring knivig bodelning av bostadsrätt, köptes ca 1-1,5år sen. Planen är att jag “köper ut” henne och behåller lägenheten.

Men det finns 2 problem/dilemman:

1. Marknaden har vikit och värderingen blir (långt) under inköpspris + renovering så det blir ju inte alls bra för henne. Går vi på värderingen förlorar hon stor del av insatsen.

2. Hur tänka kring renoveringspengarna då det gjordes ganska “nyligen”, bara för 1 år sen? Förstår att hon tycker det känns snopet och bortkastade pengar. “Bör” jag överväga att betala tillbaka? Åtminstone en del tror jag!?

Jag vill såklart behålla en så bra relation som möjligt så kan ge efter en del men inte omdömeslös välgörenhet. Finns också barn i bilden så extra viktigt!! Försöker bara hitta “rätt” väg men är svårt att tänka klart så behöver lite input.

Lite siffror så det går att relatera: Hon har lagt in ca 375k resp 175k i handpenning och olika renoveringar (som vi närapå splittat, jag har tagit lite mer). Om vi använder värderingen rakt av skulle hon nog knappt få ut hälften, max 200k. Hon “vill” ha tillbaka allt så hon kan köpa nytt någorlunda nära (pga barn).

En tanke vi jobbar på är att hon får tillbaka rubbet så snart börsen visar på lite bättre humör. (Just nu är det väldigt surt för mig att sälja av, blir dubbelförlust känns det som). Vi antar då att en försäljning (eller omvärdering) från min sida någon gång i framtiden (1år?) ger minst pengarna tillbaka. Som hon på något moraliskt sätt har rätt till… Om inte så blir det i stället en skuld hon har till mig! (Känns avigt med privat skuld men kanske kan det funka).

Det är inte helt optimalt att bara skjuta på allting till ett bättre läge, känns som att det behövs ett (ekonomiskt) avslut/plan i närtid.

EDIT: Jag vill ogärna sätta henne i en dålig ekonomisk sits (jag vet att det egentligen inte är mitt ansvar) då vi har ett gemensamt litet barn. Eller omvänt - om jag KAN dela en ev framtida vinst (upp till break even) så gör jag det. (Genom den där skuld-idén om det går att få till på ett tydligt och rimligt sätt och inom RIMLIGA tidsramar).

EDIT2: Det är inte aktuellt att sälja alls nu (inte om vi ska få en bra relation) - för då förlorar hon i princip hela handpenningen/besparingen.
Tankar?

1 gillning

Det låter som en ypperlig diskussion ni bör föra i mål efter bästa förmåga. Kolla annars med Lexly eller annan tjänst ni borde ha en gratistimme hos via försäkringar från jobbet eller privat. :+1:

Det låter som att hon tycker att du ska stå för hela förlusten som ni har gjort på denna bostadsrätt, vilket för mig förefaller orimligt. Jag tänker att det mest rättvisa vore att lägga ut bostadsrätten till försäljning och låta den som vill köpa ut den andra delta i budgivningen.

9 gillningar

Kan bara beklaga. Med tanke på hennes helt absurda inställning kommer det sannolikt inte finnas någon lösning som gör att hon blir nöjd samtidigt som du känner att du har hedern i behåll. Att lägga ut lägenheten till försäljning är absolut ett alternativ, men tror inte det kommer undvika konflikt.

2 gillningar

Du förlorar lika mycket som henne.

Du / ni kommer sannolikt ha svårt att gå vidare om ni håller fast vid bostaden. En lösning är att ni säljer bostaden och sedan köper nytt på samma marknad på varsitt håll.

Varför investera i ditt ex istället för att investera i framtiden?

3 gillningar

Jag fattar ingenting. Varför skulle hon ha moralisk rätt till mer pengar än dig?

Har ni gjort en investering får ni givetvis dela förlusten lika. Eller är det något som du har missst i din beskrivning?

3 gillningar

Splitta förlusten och var gentil och ta merparten av renoveringarna… förutsatt att det råder en ganska gemensam syn kring separation, övertag av lägenhet etc.

2 gillningar

Japp, Lexly finns på agendan när vi vet exakt vad det ska skrivas för något (och är överens). Så det blir juridiskt korrekt etc.

Jag förstår vad du menar och håller med - det är också orimligt att jag ensam skulle ta hela förlusten. Men så menar vi inte! Vi tänker att ingen tar förlusten nu - om möjligt! Vi hoppas att vi kan åtminstone få tillbaka (det mesta) av pengarna när det är dags att sälja (men det kan dröja då jag bor kvar). Vi vill liksom skjuta på risken med förlust då det är sån rejäl dipp nu. Men om förlustdagen kommer sen så delar vi på det.

Jo, rent teoretiskt och objektivt är det nog absurt, men vi har väldigt olika ekonomiska möjligheter. Jag tänker väl att om jag får igen pengarna om säg 1-2 år (och hon skulle få detsamma om vi splittar) så kan det vara värt det. Jag försöker tänka mig in i det omvända - riktigt trist situation att köpa/renovera för massa pengar som blir kvar i lyan. Men jag vet inte - nyttigt att höra andras tankar.

Usch! Jag känner med dig, och er. Det är en svår situation. Som flera är inne på kanske en försäljning skulle kännas mest rättvist för henne. Fast å andra sidan så köper man ju någons bostad som också den gått ned motsvarande, så det är egentligen hugget som stucket (om man bortser från allt omak att visa, sälja, packa och köpa.
Din prioritering låter helt rätt, dvs att se till att hålla dig på god fot med henne.hoppas att du hittar en bra (acceptabel) lösning!

2 gillningar

Jag ogillar att ha saker hängande så jag hade om möjligt inte velat ha en kvarvarande skuld. Tycker @angaudlinn hade ett bra förslag som är logiskt.

Du betalar henne motsvarande det hon bidragit till för renoveringarna (som en schysst grej då de inte kommer hjälpa henne) och använder aktuell värdering för bodelningen.

Aktuell värdering tar ju dock renoveringarna i beaktande men det kanske är någon sådan kompromiss som ni behöver landa i för att kunna gå vidare?

Hoppas det löser sig bra för er.

3 gillningar

Hur ska detta gå till rent praktiskt?

Förstår att det är svårt.

Räkna med att om hon köper nu så har bostadsmarknaden dippat för hennes köp. Så över tid så är det lika för båda. Givet att hon köper liknande bostad

Jo, men dom har ett gemensamt barn så det livsprojektet kommer att vara livet ut.

1 gillning

En möjlighet är att ni gör en så god bedömning som möjligt av vad en försäljning av bostaden skulle ge för närvarande.
Försäljningspris minus
Omkostnader för försäljning, mäklare med mera
Vinstskatt (här väger ni in avdrag för renoveringar)
Lån
Då får ni ett belopp av vad som återstår om ni säljer idag. Du bör då ersätta med halva detta belopp. För de som köpt de senaste åren kan det riskera att bli en förlust jämfört med de kontantinsatsen som lagts in. Men om det är så drabbas ni lika vid en sådan beräkning

Tackar för goda råd och inspel. Synnerligen inte lätt! Jag förstår ganska väl vad vi borde göra enligt “bodelning 1A” - utgå från värdet idag, dra av det som behövs och dela på två. Men bara för att förtydliga för de intresserade - jag vill hitta ett sätt att låta henne få en CHANS att nå break-even på detta korta bostadsäventyr genom två grejer::

1. Vi utgår från att jag lyckas sälja så allt blir plus minus noll om X år.
  2. Hon får tillbaka det hon investerat redan nu som ett FÖRSKOTT, men om det blir förlust även om X år så får hon betala tillbaka.

Jag ser det som helt ok från min sida, som en schysst grej, men det som ytterligare stökar ekonomiskt är att jag “lånar ut” den summan genom att sälja av fonder vilket ger ett visst minus för mig (i utebliven avkastning). (Plus att min amortering borde kanske också tas med i beräkningen…)

Eftersom det finns ett barn med, som jag antar är ditt, så kanske en vild idé kan vara på plats.
Köp hennes nya lägenhet tillsammans… Sen när ni tycker att det är läge så löser ni ut varandra.

1 gillning

Ni har båda drabbats av en förlust genom marknadens nedgång, samma sits som för många som köpt bostad de senaste åren och säljer nu. Det är vänligt av dig att stötta ditt ex, men tänk efter noga, det kan stå dig dyrt. Du utgår från att du marknaden kommer tillbaka. Det är väl troligt, men vi har ingen aning om hur lång denna nedgång blir. Idag nämndes ökad arbetslöshet på nyheterna, då kan priser falla än mer. Så återhämtningen kan ta lång tid. Du kan få förändrade villkor som innebär ny bostad med stor förlust. Samma om du ser detta som ett lån till ditt ex, det kräver nog korrekta papper för att vara giltigt. Så var försiktig och fundera noga över konsekvenserna på sikt.

1 gillning

Vill du ge en pengagåva till ditt Ex kan du göra detta med ett gåvobrev och banköverföring istället för att krångla till bodelning.

Kan också vara en tanke att vänta tills björnen är skjuten om ett år.

Tycker inte att 200k i hand är överdrivet dålig tajming. Många går ifrån bodelning med bara skulder istället.

1 gillning