Jag och mitt ex köpte lägenhet 2019, trea i stockholms närförort för 3700 kkr. Jag hade precis börjat min karriär då och hade inga sparpengar så vi delade upp så att jag tog lån på halva lägenheten och hen betalade halva kontant.
Vi gick isär nu i april och efter många försök och sälja bestämde vi oss för att jag skulle köpa ut hens del, och eftersom jag inte kunde låna till hela bostadens värde har vi gjort en lite oortodox lösning.
Jag stoppade in 200 kontant och tog banklån på 800, sen blir jag skyldig henom 850 med 3000 kr amortering per månad och löfte om slutlig återbetalning 2027. Tanke är att det ska gå att sälja då eller att jag kan baka in det lånet i bostaden efter en omvärdering.
Just nu är det inga problem för att jag har de ursprungliga lånen på 1800 bundna på strax över en procent, men de löper ut i årsskiftet 23/24 så jag är lite nervös över vad som händer därefter.
På sista raden har jag just nu ca 7000 kr kvar varje månad efter alla omkostnader inkl fickpengar och mat, men det är ju upphåsat av att jag har en inneboende för tillfället.
Basically har jag alltså köpt en lägenhet på avbetalning. Vad tror ni, har jag gjort en väldigt bra affär eller är det bara en tidsfråga innan kronkalle kommer?
Jag hänger inte med helt. Du har lånat 850 000, men har en amortering på 3000 i månaden? Men allt ska vara återbetalt 2027? Fem års amorteringar på 3000 i månaden blir 180 000. Hur ska du betala av hela lånet i tid?
Om du har gjort en bra affär eller inte känns svårt att veta utan att känna till lägenheten. Men generellt sett tycks ju siffrorna gynna dig. Du fick alltså köpa hennes halva av lägenheten för samma pris som ni betalade 2019. Huspriserna är fortfarande något högre idag än vad de var då, så med det i åtanke är det en potentiellt gynnsam affär för dig. Men det sagt så skulle det väl inte förvåna någon om huspriserna sjuker ytterligare det kommande året iaf, så vem som egentligen är vinnare där får vara osagt.
Den stora vinsten annars är att ditt ex alltså har gett dig att lån med nollränta i en tid när resten av oss betalar runt 3 % för våra bolån. Riktigt dålig affär för hennes del skulle jag säga.
Så om du klarar av att hantera alla lånen så är tycks villkoren förmånliga för din del. Men det kan ju fortfarande bli betungande med så mycket lån, beroende på ens andra utgifter, och hur räntor utvecklas osv.
Du har gjort en väldigt bra affär. Sen om du har råd att behålla lägenheten eller inte är en helt annan femma. Om du inte har råd att behålla den så kan du flytta, sälja lägenheten och betala tillbaka lånet. Så det löser sig.
Väldigt viktigt att bostadsköpet skett genom ett riktigt bindande avtal, helst via mäklare. Och att ni meddelat bostadsrättsföreningen bytet osv. Även lånet mellan er bör vara reglerat med ett nedskrivet avtal/skuldebrev. Det är viktigt att detta finns av flera anledningar. Avtalen är en trygghet om ni skulle bli osams i framtiden, om Kronofogden skulle komma efter någon av er, eller om någon av er dör. Om avtalen finns på plats så har du inte mycket att oroa dig för.
Priset ska jämföras med värdet på kontraktsdagen. Om trådskaparen fick köpa med rabatt den dagen så var det en bra affär. Hen hade kunnat plocka hem rabatten genom att flytta och sälja dagen därpå
Helvete! Ursäkta min ärlighet, det där såg väldigt rörigt och osäkert ut i mina ögon!
Jag tror inte det är nån fara att kronofogden kommer till dig, sälj i värsta fall med förlust och ta den smällen.
Du tjänar fina pengar, både via lön och inneboende, det är positivt. Håll dig frisk och fortsätt tjäna pengar.
Vad jag inte förstår är hur kunde ditt ex gå med på en avbetalning till nollränta? Och hur ska restskulden lösas efter fem år? Värdeökning av lägenheten? Om det går ner nu och stannar av blir det nog jobbigt den dagen…
Om det blir en bra affär får framtiden utvisa och jag önskar dig lycka till!
Att du har ett lån med 0%-ränta är ju till din fördel och en vacker gest av dit ex. att gå med på det och dessutom att du också har en tillgång i form av bostaden. Kanske en bra lösning för båda trots allt om alternativet var att sälja till ett skambud och ditt ex. kanske såg det som att du hade ett större behov av bostaden än hen.
En nackdel för exet är väl om du vill bo kvar i lägenheten i framtiden och fortsätta att betala 3000 kr/månad. Ska du betala av lånet till exet i den takten tar det ju drygt 20 år. Ska du om ett par år omvandla lånet till exet till ett bostadslån blir det nog svårt att få en bättre ränta än 0% eller så var överenskommelsen mellan er sådan att du år 2027 tar ett bostadslån via bank för att lösa lånet till exet och så får du om du bor kvar ha ett vanligt bostadslån via bank med ränta.
Sälj lägenheten och betala av din sambo. du vill inte sitta med en rörig situation med lån till ett ex i flera år.
Ingen bank kommer vilja sätta sig med pant i en sån affär.
Och det blir stökigt för ditt ex av samma anledning.
Red ut och börja om.
Var i en liknande situation för ett par år sedan, när mitt ex hyrde en lägenhet som jag ägde. Med förmånliga villkor. Det funkade tills dess att vi båda träffade nya partners. Då blev det väldiga diskussioner kring hur villkoren i avtalen skulle tolkas och vem som egentligen gjorde vem en tjänst. Instämmer med andra om att det enklaste nog är att försöka lösa ut de ekonomiska banden mellan er, innan ni hinner bli ovänner.
Håller också med föregående talare. Har sett liknande grejer explodera förut. Bättre att börja om med snygga papper och efter dina nya förutsättningar.