Jag och min fru ska köpa bostad (äganderätt, villa). Vi har äktenskapsförord och ej fullt gemensam ekonomi. Bostaden kommer vara enskild egendom.
Nu är det tyvärr så att vi har väldigt olika ekonomi. Kontantinsatsen är för stor för att lösas med skuldebrev på ett rimligt sätt (avkastning), så vi kommer ha olika ägarandelar (redan gjort en plan för betalning av renoveringar och drift).
Men nu har jag då fundering på hur det fungerar vid bodelning eller försäljning.
Påhittade siffror för enklare matte:
A kontantinsats: 5M kr
B kontantinsats: 0kr
Lån: 5M kr, gemensamt lån
Då har A betalat 5M + 2.5M från lån, och B betalat 0kr + 2.5M från lån.
A äger 75%, B äger 25%.
Nu säljer de bostaden för 10M (ingen vinst). Vilket av följande kommer ske?
Bostaden säljs för 10M. Lånet på 5M dras av.
A får ut 75% av 5M, dvs 3.75.
B får ut 25% av 5M, dvs 1.25M.
A har förlorat 1.25M, B har tjänat 1.25M.
Bostaden säljs för 10M.
A får ut 7.5M och betalar sin halva av lånet (2.5M). Ingen förlust.
B får ut 2.5M och betalar sin halva av lånet. Ingen förlust.
Vi vill att det ska ske enligt alt. 2, men får lite olika svar efter att ha läst på.
Det är B när ni är gifta. Då är ens tillgångar och skulder ens egna.Alternativt har man en fodran om de inte skulle använda sin likvid för huset att lösa huslånet ( i praktiken finns inte detta då det oftast görs direkt på banken vid försäljningen).
Skall ni skiljas så beror det på äktenskapsförord(dvs är det ett “mitt är mitt, ditt är ditt, uppåt, neråt, framåt” förord eller ej). Sen kan ett äktenskapsförord alltid ifrågasättas om det är rimligt etc. när du väl skiljer dig. Så där beror det väl på lite i hur det ser ut i övrigt.
Hur i all världen menar du att alternativ 1 skulle kunna vara gångbart?! Att köpa en bostad och därefter sälja den för samma pris och gå därifrån med en skuld på 1,25 miljoner är givetvis helt orimligt.
Bostaden finansieras ju genom A Kontantinsats 5 milj. Samt ett gemensamt lån 50 procent vardera ger 2 500 000 kr.
B. Gemensamt lån 5 milj. 50 procent 2 500 000.
Summa 10 miljoner. När boendet säljs löses lånet på 5 miljoner, du skall ha tillbaka din kontantinsats och sedan fördelas under eller överskott efter vad ni skriftligen har kommit överens om. Ni kan lösa det med olika ägarandelar eller en revers. Kontakta gärna en jurist.
Nejdå, förstår att alt 1 är orimligt. Men var osäker på hur man säkerställde att våra respektive delar av lånet kvittas EFTER våra respektiva andelar betalats ut.
För jag såg vissa sidor som skrev att man skulle dela ägarandelar enbart beroende på andel av insats, och inte med lånet i kalkyl. Men det känns ju helt orimligt också, min fru kan ju inte ta 50% av lånet och ha 0% ägarskap.
Alltså är min fråga snarare; vad behöver vi juridiskt för att alt. 2 ska gälla, och INTE alt 1?
Ja då räcker ju inte pengarna, och då får du en fordran på din fru. Äger ni hälften var och bostaden säljs för 8 miljoner, då förlorar ni en miljon vardera. Du får alltså en fordran på din fru på 1 miljon.
Jag hade löst detta med ett skuldebrev. Har du tur och har en kompetent mäklare kan du diskutera med hen. Har du ännu mera tur kan banken ha kompetens.
I annat fall bör du nog konsultera en jurist. Är det några miljoner i potten, får det kosta några kronor.
Och vad behövs för det? Eller sker det automatiskt? I givet (påhittat) scenario ska hon äga 25%, så vid förlust ska hon också bara ha 25% av förlusten – inte hälften.
Tänkte prata med jurist, men har gärna lite koll innan jag börjar betala några tusen i timmen
OM det är så att skuldebrev är orimligt på grund av stora belopp, så håller din fru på att köpa ett för dyrt hus.
Sen är det inte nödvändigtvis orimligt att bjuda sin make/maka på ränta. Man kan också köpa ett billigare hus så att man kan låta sina pengar förräntas någon annanstans.
Det enda du egenligen behöver se till är att du står som ägare till 75% av huset(står i kontraktet när ni köper), och att ni båda står på lånen. Det förutsätter givetvis att du har ett äktenskapsförord som ger förutsättningarna för detta.
Driftskostnader är egentligen något ni kan dela 50/50 på (ni bor lika mycket i huset) eller så som ni vill, tex efter inkomst. Mer att 50/50 inte är orimligt. Reparationer och renoveringar delar ni efter ägandeskap.Skatten delas automatiskt efter ägandeskap i deklarationen.
Däremot, kan det kanske vara lite orimligt att din fru ger sig in i att äga hus utan någon insats rent riskmässigt (nu kan det vara så att hon har tillgångar bara att hon inte vill ha dem i huset iofs). Dessutom, kanske 75/25 är lite åt det orimliga hållet också. 60/40 är mer balanserat, men det är en mer “mjuk” fråga för förhållandet framåt än en ekonomisk. Har din fru inga tillgångar så betyder det visserligen att man får gå ner i vad huset får kosta, eller ha en högre belåningsgrad och amortering. Alternativt, vänta och spara ihop lite deg…
Kan väl säga så här. Har din fru “höga” inkomster/inga tillgångar så kör på och spara ett tag + högre belåning. Har hon väldigt låga/inga, köp det hela själv och dela upp driftskostnaderna efter eget tycke. Då slipper hon ta risk. Då kan hon köpa in sig senare(kostar visserligen lite lagfartspengar) alternativt kan du ge bort en del.
Yep, precis. Jag kommer stå för min procentuella andel av “investeringarna” i huset. Driftkostnad delar vi lika på, det är själva kostnaden för att bo i huset.
Det är orimligt då jag kommer sätta in runt 80% av kostnaden kontant. Lånet är väldigt litet. Körde påhittade siffror för att göra matten lite enklare.
Ägarandelarna kommer alltså vara runt 90/10 från början. Sen får hon köpa in sig vid senare tillfälle. Jag har belånat en annan bostad för min höga insättning, så viss avkastning förväntar jag mig på den. Därav ovilja att köra skuldebrev.
Är det inte enklare då att ha en jämnare procentandel och spara/amortera? Du slänger ju bara in dina pengar på ett räntekonto så nollar det ut sig ändå…