Jag har lite funderingar som jag behöver ventilera.
För snart 10 år sedan träffade jag en kille som var i slutskedet av att bygga sitt eget hus. Efter fyra år flyttade jag in hos honom och nu är vi lyckligt gifta. För mig var det viktigt att skriva äktenskapsförord så att hans hus förblir hans, det är ändå han som tagit den ekonomiska risken och gjort störst arbete med huset. I dagsläget betalar jag en symbolisk summa för att bo där och jag har väl egentligen aldrig haft tanken att köpa in mig på halva huset. Han har ju aldrig heller behövt medfinansiering och han har idag ganska låga lån.
Nu till min fråga. Hur undviker jag att hamna i den sk kvinnofällan om vi nu skulle gå isär? Vi har båda ganska bra inkomster som inte skiljer sig åt jättemycket, men jag äger ju bara lite aktier och fonder men ingen fastighet som ökar i värde. Vi har delad ekonomi och båda trivs bra med det. Vi har ett barn ihop och har båda varit föräldralediga och inte stött på några ekonomiska bekymmer.
Tycker ni att jag ändå ska köpa in mig på en liten del av huset? Eller ska jag stå för del av/hela sommarstugan som vi i framtiden kanske köper? Eller ska jag bara fortsätta bygga upp mitt fuck-off-kapital så har jag min insats i en lägenhet där om nu en separation skulle ske?
Hur tycker ni jag ska tänka?
Har du varit med och amorterat på lånen? 
Nej, jag betalar ingenting på lånet, för bara över en liten summa för värme/sophantering/el och sånt.
Vad tänker din man i det här?
För min mans skull spelar det ingen roll. Hans lånekostnader är låga. Skulle jag gå in och delläga skulle han bli skuldfri, men det är inget han eftersträvar.
Är tanken då att du betalar av lånet och så tar ni bort äktenskapsförord och så äger ni båda fastigheten?
Eller är tanken att du börjar betala hälften av amorteringen?
Ursäkta många frågor, försöker bara hänga med. 
Bra följdfrågor, jag vet faktiskt inte? Jag tror att jag tänkt mig ta lån på del av fastighetens värde för att köpa in mig, så jag äger del av huset? Äktenskapsförordet tänkte vi nog inte ändra på.
Men att bara börja ta hans lånekostnader och på så vis bli delägare (med juridiska papper förstås) låter ju smidigare, kan man göra så? 
Lånet är på under 50% av fastighetens värde, för förtydligande.
Kvinnofälla blir det ju bara om ni spenderar upp alla pengar varje månad fast han också amorterar på skulden, och sen 20 år senare så äger han ett helt hus och du ingenting. Eller om du hjälper till och betalar för underhåll och renoveringar som ökar värdet på “hans” hus.
På tal om det, hur fördelar ni underhållskostnaderna? Om t.ex. tvättmaskinen går sönder vem köper en ny?
I övrigt så tycker jag du ska fortsätta bygga upp ditt eget sparkapital på bästa möjliga sätt, vilket troligtvis är fonder/aktier, men kan också vara en fastighet/bostad. Det finns inget som säger dock att det skulle vara bättre att äga en del av bostaden än att äga fonder. Pengar är pengar, spelar ingen roll (vid en separation) om dom ligger i bostaden, i fonder eller på bankkontot.
Ett argument för att äga bostaden 50/50 är ju om det skulle kännas bättre och mer rättvist att ni äger bostaden tillsammans, går bostadspriserna upp så tjänar ni lika mycket, går dom ner så förlorar ni lika mycket.
Spontant känns det fel att ta ett lån med förmodligen mycket dyrare ränta än vad han har på bostadslånet.
Går det kanske att du betalar in en del på befintligt lån och sen gör dig till medlåntagare på det lånet?
Eller att ni hoppar över att du ska betala in en summa först och börjar bara från nu att dela på amorteringen och skriver in dig på lånet.
Ett litet sidospår, om ni fortsätter ha det som idag med det äktenskapsförord ni skrivit.
Vad händer om din man avlider, vem ärver?
Äktenskapsförord gäller bara vid separation. Vid dödsfall ärver make/maka automatiskt.
Hej
Ska du få del av fastighetens värde måste äktenskapsförordet bort.
I ett sånt läge bör du givetvis betala hälften av alla kostnader som uppstår. Även lönekostnader borde du bidra till.
Anledningen till att jag funderar på att få del av huset är ju att jag vill ta del av prisökningen på fastigheten (fastän jag kanske inte har “förtjänat” det), främst för att kunna erbjuda min dotter ett bra boende om vi skulle få varannan vecka. Men det kanske jag kan ändå såklart, har ett samlat kapital på ca 500k i dagsläget, siktar på att bli miljonär om 5 år.
Det känns också avigt och konstigt när alla egentligen är nöjda nu och det blir ju besvärligt att dela upp kostnaden vid renovering och dylikt? Idag står han för allt sånt.
Har ni jämställd ekonomi och ett jämställt förhållande i övrigt där ni delar på allt utöver huset kan man se det som att du bott billigt i ett “hyreshus” under ett antal år och därigenom kanske haft möjlighet att investera mer själv i andra tillgångsslag?
Ser man huset som en “aktie/fond” som din man äger så är det ju mest frågan om det är en aktie/fond du också vill äga eller om du föredrar annat sätt att spara?
Min poäng är bara att du behöver inte se på huset som “den bästa investeringen” där du är rädd att missa en fortsatt uppgång. Hur tänker du omkring att huset skulle sjunka i värde framöver vill du även då vara delägare? Hur tänker du omkring att det skulle uppstå en dyrare renovering/skada som måste åtgärdas. (Händer även på nya hus med t ex felkonstruktioner eller helt enkelt otur)
Så delar ni jämställt på vardagen och den ÖVRIGA ekonomin utöver huset så är det kanske ingen klassisk kvinnofälla i det avseendet. Då har du bara bott billigt under de här åren men förvisso inte heller varit del i bostadens värdeökning, samtidigt som du också sluppit “risken” att huset istället kostat massa pengar eller sjunkit i värde.
Instämmer helt med @Skogstomten . Det är kanske inga problem att bara fortsätta som ni gör. Ni verkar ha en bra balans där och är överens. Och bostaden är ingen kassaskåpssäker placering och räntan kan gå upp.
Din man har huset som sin tillgång och du har dina besparingar. Det låter rättvist. Förvissa dig om att äktenskapsförordet gör dina besparingar till dina även om ni går skilda vägar eller om någon av er avlider.
Alternativet är att stryka äktenskapsförordet och dela på allt.
Om jag varit tillsammans i 10 år, bor och har barn ihop och har delad ekonomi med min fru skulle jag skämmas alla dar i veckan om jag inte rev äktenskapsförordet. Det fyllde förmodligen en funktion de första åren men INTE nu.
Det här är det jag hade gjort.
Du pratar om att du inte har en fastighet som ökar i värde, men i min mening är de senaste åren med ett evigt ökande av fastighetspriser ett undantag snarare än regel, och att det bästa riskjusterade sättet att tjäna pengar är just i att investera i aktiefonder (globalt, billigt och allt det den här bloggen pratar om).
Det låter som att du inte heller amorterar ner hans lån, då kanske du har möjlighet att investera mer?
Det var jag som propsade på äktenskapsförordet. Och vi gifte oss efter 8 år ihop. Men vi tycker om det här med delad ekonomi, men det går såklart att diskutera igen när vår dotter blir äldre, men än så länge fungerar det bra.
Delad som i uppdelad (=delad i två bitar) eller som att ni delar lika? Det brukar vara bättre att benämna den som gemensam eller separat så att man förstår då delad kan betyda både och ![]()
Du får det att låta som om bostaden ökar i värde men inte aktier. Visst har bostäder ökat i värde, men det har aktier också gjort
Spara din del i aktier och se dem växa! Kalla det fuck-off-kapital om du vill, annars bara långsiktigt sparande.
Om din man byggt och finansierat huset, äger det, och står skrivet som hans enskilda egendom i äktenskapsförordet så är det ju hans hus. Vill du köpa in dig så köp in dig till 50% och ta bort huset som enskild egendom. Men jag hade personligen satt miljonerna på börsen istället för huset. Optionsvärdet att inte binda dem i bostaden ska inte underskattas. Om du har möjlighet att köpa halva bostaden så har du ju ändå en slant tänker jag - frågan är då om detta också ska skyddas i så fall? Annars finns ju risken att han går ifrån med hela huset och så delar ni på alla pengar (som jag då förmodar du skulle ha betydligt mer av, i och med liknande inkomst men att du inte ligger ute med pengarna för huset)
Jag är nyfiken på hur du / ni planerar att göra inköpet, om ni väljer det.
Ska ni värdera huset och du betalar 50 % av dagens värde?