Går i lite funderingar och skulle behöva bolla ett upplägg.
Jag och min fru har “separat” ekonomi. Jag sålde min lägenhet efter ett par års uthyrning och lyckades pricka under “corona-toppen”. Jag har nu ett par miljoner liggande på banken med 3% ränta. Vi bor i min frus lägenhet, hon har 2,4 miljoner i lån med en ränta på 1,4% som går ut i juli. Lägenheten är stor och vi har inga problem att bo kvar här i minst 3-4 år. Jag betalar häften av alla löpande kostnaden för bostaden inkl ränta (ej amortering).
Ursprungstanken var att jag för mina pengar skulle köpa en ny lägenhet med “fri uthyrning” etc. i stadgarna alt. en ägarlägenhet. Det finns dock inget jätteutbud av dessa lägenheter och vi uppfattar det fortfarande som att priserna är höga, blocket har dessutom annonserat att det finns ett rekord av annonser gällande andrahandsuthyrning vilket jag funderar på kommer mätta marknaden? (Bor i Sthlm så det kanske inte är helt troligt). Suget att ge sig in i bostadstombolan har i alla fall mättats av ordentligt.
En tanke som nu dykt upp är att istället betala av lånen på lägenheten vi bor i på 2,4 miljoner med hjälp av mina pengar så att vi därmed slipper den dyra räntan. Jag inser ju att jag “tjänar” lite mer på att låta pengarna ligga på ett 3% konto jämfört med att betala av en ränta på 2,400 000 * 4,5% som jag betalar häften av, men jag känner att det skulle jag kunna bjussa på (tjänar avsevärt mer än min fru). Avbetalningen av lånen skulle ske genom att min fru lånar mina pengar i 1år men möjlighet till förlängning 1+1+1 år. Ingen ränta på lånet. Avtal med hjälp av jurist skulle göras och signeras av bägge parter.
Tror ni att detta skulle kunna vara ett ok upplägg?
En litet medskick är att jag inte vill tjäna pengar på min fru, jag måste nödvändigtvis inte vinstmaximera men samtidigt så går väl häften av äktenskapen i kras så jag vill inte heller vara naiv och stå med byxorna nere om skiten träffar fläkten.
Prova med att fråga frun!?. Inte konstigt att skilsmässor förekommer…
Ni är nog på det torra, jag menar om man kan tänka sig “bjussa” frun på lite ränta pga. att man tjänar mycket mer så verkar ju allt vara toppen!
Jag tror du missar det fördelaktiga med lån, d.v.s. ränteavdraget på 30%. Kan vara värt att ta med i din/er beräkning. Samt även belåningsgraden, om ni t.ex. har tillräckligt låg belåningsgrad för att slippa amortering.
Har ni äktenskapsförord att BRF:en är hennes? Om inte, så är ju huvudregeln att skulder o tillgångar delas lika vid skilsmässa. Gissar att det inte spelar ngn roll att hon införskaffat brf långt före ni gift er (hade ni varit sambo spelar det roll). Gissar att korta äktenskap kan göra att domstolen frångår huvudregeln.
Lite krasst så bjuder din fru dig nu på kapitalkostnaden för den delen av kapitalet som inte är lånad som sitter i lägenheten.
Så om ni nu ska ha det uppdelat i ditt och mitt borde du i rättvisans namn gå in med någon del av kapital i den, alternativt betala hälften av kapitalkostnaden.
Vad hade hyran varit för halva lägenheten på marknaden? Tycker nog detta bort undersökas och så får frun ev. debitera mellanskillnaden. I rättvisans namn då såklart.
Vi har äktenskapsförord på att alla tillgångar är enskild egendom. Anledningen till äktenskapsförorden är för att hon hade någon miljon mer i kapital från sin bostadskarriär och ville skydda dessa. Jag har inget som helst problem med det.
Under tiden vi hyrde ut min lägenhet delade vi på alla inkomster från uthyrningen, om vi skulle köpa en ägarlägenhet/ny lägenhet så skulle vi dela på dessa också. Detta då en förutsättning för att jag ska kunna hyra ut en lägenhet är att jag kan bo i hennes lägenhet. Vi tjänade bra pengar på uthyrningen kan tilläggas.
Köpa in mig på lägenheten är inte aktuellt, tror det skulle bli problematiskt att försöka hitta en gemensam värdering av lägenheten (köparens tankar vs säljarens osv). Så därav är jag inne i funderingarna gällande rent lån istället. Tanken är att vi ska köpa gemensamt när vi flyttar till nästa bostad istället.
Det är min fru som föreslagit att vi skulle kunna betala av lånet med pengarna från min försäljning. Självklart med ordentliga papper för lånet.
Vid bodelning får man ju ändå dra av varje makes skulder när man beräknar den förmögenhetsmassa som man sedan ska dela så om inte jag tänker fel så har du vid en eventuell skilsmässa inte förlorat något genom att ha betalat av hennes skuld.
Ok. Hsr du pratat med din fru angående att du kan betala av lånet på 2.4 miljoner och bli delägare av lägenheten istället för att du lånar pengarn till henne?