Vi har nyligen bestämt oss för att köpa bostadsrätt (och signerat men inte fått tillträde ännu)
Fram till idag har vi bott i hyresrätt.
Det aktualiserar ämnet att skriva samboavtal.
I dagsläget äger jag sedan tidigare en annan bostadsrätt som är uthyrd med en släkting som hyresgäst. Denna bostad äger jag således själv och är ensam som låntagare för.
Bostad nr 2 ska vi dela enligt principen att jag äger 2/3 och min sambo 1/3.
Lån för bostad 2 ska fördelas likadant.
Ränta och amortering ska dela på samma vis.
Även månadsavgiften hanterar vi på samma vis.
Det är även så att jag har en inkomst som kanske är någonstans i storlek 2/3 av våra inkomster.
Jag har 2 barn som halvtidsbor hos oss. Därav är det också rimligt att jag står för någonstans ca 2/3 av våra löpande kostnader som tex matinköp och andra löpande hushållskostnader.
Barnens löpande kostnader som kläder etc tar jag själv hand om, med barnens mamma efter principen om 50% var.
Våra egna kostnader för kläder och annat “privat” hanterar vi var för sig.
Någon som har input kring hur man under dessa omständigheter skriver ett lämpligt samboavtal?
OM man känner behov av att ha in en jurist för att titta på det, är det någon speciell man ska leta efter eller duger det bra med vilken som helst online? (tex Lexly eller liknande)
Ser det svårt att dela lös samboegendom enl 2/3 devisen. Köper ni t.ex en TV eller matberedare äger ni utan samboavtal hälften var. Dock kan ni inte ta hälften var vid separation. Så skulle antingen ändrat avtalet till vem som äger lösa prylar till 100%( också rimligt att den personen också betalar då) eller skippat avtalet och betalat 50/50 för kapitalvaror.
Ja, Vi kommer hantera lös egendom enligt principen 50% var, eftersom det i dessa fall gäller förslitningsvaror som inte vi räknar med har något bestående värde. I de fall vi avyttrar delar vi enkelt på intäkten.
Vill endera av oss absolut ha en pryl den andra inte vill så får denne köpa saken själv. Eller om det är fråga om prylar av mer privat / individuell karaktär. Tex mobiltelefon eller andra mer intresse grundade prylar.
Ni kommer att behöva både ett regressavtal och ett samboavtal. Ni bör definitivt ta hjälp av en jurist för att upprätta dem.
Regressavtalet syftar till att fördela ansvaret för bolånet enligt er tänkta uppdelning. Samboavtalet syftar till att avtala bort sambolagens delningsregler vad gäller den gemensamma bostaden. Det låter inte som att ni vill reglera det gemensamma bohaget, men det bör ni prata igenom med en jurist.
Ni behöver inte reglera din sedan tidigare ägda bostad om ni aldrig bott i den tillsammans.