Samboavtal vid köp av bostadsrätt där ena parten står för hela insatsen?

Hej!

Jag är i 30-års åldern och har sambo och ett barn, och bor för närvarande i en hyresrätt tillsammans med min sambo. Hon studerar fortfarande, men blir färdig ni till sommaren, och har således inget sparande, eller pengar utöver det hon får från CSN.

Jag däremot jag arbetat i två år, så har lyckats spara ihop drygt 200 000.

Utöver detta så kommer jag få ett arv på ca 1 miljon kronor nu i vår, vilket givetvis är helt fantastiskt för min ekonomiska situation.

Våran lägenhet börjar bli trångt, och vi vill inom något år även skaffa ett barn till. Med arvet i åtanke så kommer vi ha råd att köpa oss en bostad.

Frågan är hur vi ska göra detta rättvist. Jag vill inte äga bostaden själv, och ha henne som inneboende, utan jag vill känna att båda äger den lika mycket och att vi köper den tillsammans.

Vi älskar varandra och jag vet att hon aldrig skulle “bedra” mig när det kommer till ekonomi, men jag är samtidigt medveten om att livet händer och ibland blir inte allt som man tror. Kanske träffar hon någon ny och vill separera om 5 år, kanske gör jag det?

Skulle det vara så, och vi då behöver sälja bostaden, så vill jag ha igen insatsen, och övrig eventuell vinst kan vi dela lika på.

Hur löser man detta juridiskt? Finns det någon form av avtal man kan underteckna? Gissar att denna situation är rätt vanlig

Mvh

Bra tänkt. Det där bör gå att lösa med ett samboavtal, men ni ska nog ta hjälp av en familjejurist så att de blir rätt för just er.
Så länge ni inte är gifta bör ni nog titta på arvsfrågan också.