Köpa bostad, privatlån av sambon

Hej! Ny i forumet som behöver råd.
Lite bakgrund. Jag och min sambo bor idag i hus som vi äger 50/50. Värderat till ca 3-3,5 milj. Vi har ett barn ihop. Sambon har gott om pengar och skuldfri. Jag har bara lite kvar på mitt bolån till banken. Vi är 30+. Nu till saken. Vi är i begrepp att köpa en ny bostad som kostar nästan det tredubbla än vårt nuvarande. Sambon kommer att kunna betala hela den summan utan banklån, och så kommer jag låna till min andel ( ca 25%) av min sambo istället för banken, räntefritt och betala av månadsvis till hen. Då betalar jag ca 25% för tex renovering osv. Bra deal tycker jag.
Vi ska givetvis upprätta skuldebrev, testamente och samboavtal i samband med detta. Men är det något jag ska tänka på, som är viktigt? Tex ifall vi mot förmodan i framtiden skulle gå skilda vägar?
Tack för hjälp!

Ni bör ha ett samboavtal som uttryckligen säger att bostaden inte ska ingå i bodelningen. För privatlånet bör ni upprätta ett skuldebrev. Ett testmente är bra att ha så att ni ärver varandra (den del som inte är laglott då).

Att gifta er. Som det är nu så kommer du inte kunna testamentera bort ert gemensamma barns laglott som kommer falla ut när denna fyller myndig. Oavsett om det är du eller sin sambo som går bort så kommer ni behöva lösa barnets del vi arvskiftet.

Det kommer slå mer mot dig än din sambo då denna inte har någon skuld i bodelningen. Så om ni inte gifter er så rekomenderar jag att din sambos livsförsäkring kan täcka ett lösen av barnets arv. Nu hoppas jag verkligen inte att det uppstår problem, men oavsett hur bra föräldrar man är så kan psykisk ohälsa, missbruk eller bara att det skär sig mellan barn och förälder i tonåren sluta med att barnet kräver ut sitt arv när dem blir 18.

Gift er !
Giftermål är samhällets juridiska standardlösning för familjebildning.

1 gillning

Tack för era svar!
Allt har dock tagit en märklig vändning idag. Huset är i princip vårt, papper ska skrivas imorgon. Min sambo ändrade sig ikväll och är inte lika intresserad av att låna ut pengar till mig till en 25% ägarandel som vi sagt innan ( med hög betalningsplan varje månad) Dvs att jag endast ska lägga in det jag får loss på nuvarande hus (blir ca 7% ägarandel istället). Är så besviken på hur sambon kan ändra sig kvällen innan när jag inte har möjlighet att lösa ett vettigt lån med banken ( är föräldraledig så lär inte få speciellt mycket till lån).
Det känns helt ointressant för mig. Dels att de inte kommer kännas som mitt hem, men också betydligt lägre värdeutveckling på andelen. Funderar istället om jag ska avstå ägarskap helt, ändra mindset till att det helt blir sambons hem och lägga in den summan jag får loss till fonder osv istället? Vad tror ni? Hjälp.

Ni har köpt en bostad utifrån din partners ekonomi istället för din eller er gemensamma. Som du själv är inne på så blir det din partners hem och du blir hyresgäst, är du ok med det så kör på. Jag hade nästan föredragit det än att äga 7%, då slipper ni åtminstonde kalkylera varje gång på vad din del av underhåll och dylikt blir.

3 gillningar

Vilket kan vara positivt för dig….

I detta fallet så tycker jag också att det är bättre med noll ägande. Blir bara komplicerat med fåtalet procents ägande. Din sambo verkar ha en stabil ekonomi som fixar kostnaden för huset på egen hand( i förhållande till banken)

2 gillningar