Tankar kring upplägg vid bolån med olika förutsättningar i förhållande

Jag och min sambo ska köpa bostadsrätt.

Vi har lite olika förutsättningar för bolånet.

Jag har ca 250 000 och min sambo 150 000 för kontantinsats. För de lägenheter vi tittat på behöver vi ca 500 000. Sambon har möjlighet att låna 100 000 av sina föräldrar. Oklart om det är “räntefritt” eller om det kommer betalas tillbaka ett belopp som åtminstone motsvarar inflationen.

Hur som helst, jag undrar vad vi bör tänka på i detta läget.

1. Vilket slags avtal bör upprättas när vi går in i lånet med olika summor? Tänker vid eventuell försäljning eller om vi i framtiden skulle gå isär eller liknande?

2. När den ena parten lånar ett belopp av sin familj, som då kommer betalas tillbaka månadsvis, bör jag betala halva det beloppet också eller hur tänker man här? Ska man tänka att den återbetalningen är en slags avgift istället som vi båda betalar tillbaka, eller ska bara hon betala tillbaka i och med att det är hon som behöver dessa 100 000kr? - Jag vet inte om jag tänker fel här.

3. Om vi hittar en lägenhet där kontantinsatsen som krävs är 400 000kr och jag går in med 250k och min sambo 150k - Hur lägger man upp räntekostnader och amorteringar?

Personligen skulle jag kört Keep-It-Simple-S… då diffen inte är så stor, låt henne låna det hon behöver av sina föräldrar och låt det lånet vara mellan dom, d.v.s. hon betalar tillbaka på sin skuld. Då har ni gått in 50-50 och delar 50-50 den dag ni säljer lägenheten. Enkelt och Rent utan behov av att reglera något mer. :slight_smile:

Sen kan ni fördela hushållsekonomin efter egna önskemål, d.v.s. om den som tjänar mest också ska bidra mer o.s.v. men hålla den diskussionen separat.

2 gillningar

Fråga 2. Har ni separata ekonomier har väl du inget att göra med hennes lån från föräldrarna.

Påminner en hel del om hur min son skulle matcha sambons höga kontantinsats i samband med fastighetsköp. Resultatet blev att jag lånade ut det felande beloppet till en ränta motsvarande styrräntan. Hög ränta, allt för att undvika tjafs från övriga syskon.

Däremot fick han lånet amorteringsfritt. Detta får åtgärdas vid arvskiftet när jag dör.

1 gillning

Värt att tänka på att om ni bor 6 månader tillsammans så får ni båda 50% vid försäljning enligt sambolagen om ni köpt boendet för att bo tillsammans oavsett hur mycket pengar en av er lagt på att köpa lägenheten.

Jag och min sambo la 30% respektive 70% vardera efter förutsättningar av sparade pengar.

Vi amorterar även 30/70 på bolånet

Vi tänker att vi delar på vinsten/förlusten 30/70 när vi säljer senare.

Frågan gällde kontantinsatsen! Banken kommer givetvis att lägga upp lånet med båda som låntagare.

Klarar sambon inte av ett privatlån på 100 000 kr skall hon inte låna överhuvudtaget. Att min son skulle missa privatlånet finns inte på kartan. Jag messar ett belopp en gång per år och så är det klart.