Låna ut pengar till sambo

Hej!
Jag och min sambo ska köpa en bostadsrätt tillsammans. Vi vill äga 50/50 och jag ska låna ut 400000 till honom. Funderar på vilken ränta vi ska avtala, ge mig gärna input på hur vi kan tänka.

0 %. Så gör vi just nu. Du vill väl snarare skydda din egna ekonomi, tänker jag, än att tjäna pengar på din sambo.

13 gillningar

När jag lånade pengar av min moster för ett par år sen, så avtalade vi så hon fick lite mer ränta än om hon hade haft kvar pengarna på sitt sparkonto.

Då blev både jag och hon nöjda. Att matcha räntan på ett sparkonto, där du kanske skulle ha pengarna om du inte lånade ut dom, kan jag tycka är rimligt.

13 gillningar

Bra att vara övertydliga och fullt överens innan utlåning :slight_smile:

Samboavtal samt skuldbrev där det tydligt framgår eventuell avbetalningsplan samt ränta.

Nu vet jag inte alls hur din sambo är som person. Vissa vill göra sig skuldfria så snabbt det bara går och andra har inga som helst problem med att stå i skuld och nedprioriterad återbetalning :slight_smile:

Jag har personligen lånat ut pengar till nollränta samt vag amorteringsplan. Kommer jag få tillbaka pengarna? Ja men detta kommer tidigast ske vid eventuell försäljning av bostad.

5 gillningar

Gift er :person_in_tuxedo::man_judge::woman_with_veil::church:

12 gillningar

Håller med!
Avbetalningsplan är viktigt och att alla villkor är nerskrivna, dokumenten bevittnade och att ni båda är överens. Det kan alltid hända oförutsedda saker, så att ha det nerskrivet är en säkerhet för er båda.

2 gillningar

Ponera att du tar 3-4% vilket motsvarar dagens rörliga bolåneränta. Sedan räknar du av 30% på det.

Är det inte en fin gest att bara låta dessa 7-800kr/mån gå?

Förhoppningsvis är det en sambo för livet och då kompenserar ni varandra över tid. Tar det slut och personen i fråga inte ens har lagt in kontantinsats. Hur ska hen ha råd att betala tillbaka vid en förlust?

5 gillningar

Ta 30% eller mer i ränta, men skriv in att han inte behöver betala något om han inte vill under tex 5 år. Efter ett par års ränta-på-ränta-effekt kommer han inte ha möjlighet att ta sig ur fällan på något annat sätt än genom att fria! Och skulle han istället lämna dig med hjärtesorg kan du skratta hela vägen till banken medan han får ta dubbla jobb för att betala ner jättelånet, men du kan sluta jobba. :grinning:

Skämt åsido, och som redan nämnts - äktenskapet är den bästa lösningen på många ekonomiska problem.

Mvh

F

5 gillningar

Tack för funderingar… Dock gällde min fråga ränta på utlånade pengar och inte äktenskapsrådgivning…

8 gillningar

Tack för ett bra förslag!

1 gillning

Bra svar på tal!:joy:

Jag skulle också kört på samma som ett bättre sparkonto - det känns hyggligt rättvist. Man kan ju sätta upp ett sparkonto med 100 kronor på och komma överens om att räkna med samma ränta som det är på det kontot. När man har 110kr på kontot har lånet ökat 10% osv - enkel matte för den late.

Mvh

F

Tack, yes självklart!

1 gillning

Jag tyckte tipset från @Melwa var bra, ta en ränta som är lite högre än om du hade haft pengarna på ett sparkonto men inte så högt att det hade varit bättre för honom att låna av en bank.

Sedan kanske du kan justera räntan efter hur mycket han amorterar till dig varje månad, dvs ju mer han amorterar desto bättre ränta får han. Detta ger honom en morot att betala av så mycket som möjligt så snabbt som möjligt.

Exempel: säg att du förväntar dig att han ska betala tillbaka hela lånet inom 3 år och 4 månader. Detta motsvarar 10 000 kronor i månaden för amortering. Säg att du sätter en ränta på 2%, alltså betalar han dig 10 200 varje månad. Om han amorterar mindre, t.ex. 8 000 någon månad så vill du ha 3% i ränta istället (8 240). Om han ger dig 12 000 någon månad, sänk räntan till 1% eller kanske till och med 0%.

2 gillningar

Tack för ett bra förslag!

Smart! Det blir enkelt att följa och följsamt över tid.

Jag är kanske old school och har också varit lite för generös i mina samboförhållanden med pengar men det där låter som en dålig idé. Om ni mot förmodan skulle separera på er i framtiden så är ju en privat skuld lite hal att få in. Du kommer få ägna mkt tid och pengar på det och är ingenting man vill stå i när man ska vidare i livet. Låt oss säga att din prins förvandlas till en sämre person… ja det händer faktiskt väldigt ofta vid separationer. Han får ändå hälften av vinsten/förlusten av lägenheten men är kanske sen inte så sugen på att ge dig dina pengar i efterhand. Bättre är att du tar en större ägarandel nu så är du skyddad rent ekonomiskt. Under tiden kan ju han istället sätta in pengar på ett konto och smygspara sig in sen kan ni ju stämma av ägarandelen och reglera den med tiden utan någon ränta.

2 gillningar

Det är väl bättre din sambo lånar pengar utanför relationen, det finns så mycket som kan gå fel.

1. Ni separerar och det blir infekterat och du får inte tillbaka din pengar.

2. Även om du går in med dina 400k som insats för din sambo och ni reglerar det i avtal så blir det problematiskt om boendet har gått ner i värde när ni säljer, hur ska din sambo kunna täcka upp för det?

Om din partner inte kan lösa 400k via extern part så borde inte du heller bevilja sambon det lånet.

6 gillningar

Observera att t ex 1-års bunden SPAR-ränta idag ligger omkring 3% hos många banker/låneinstitut. (1-års horisont känns ganska rimlig med koppling till boende och rimlig upplåsning)

Så vill du verkligen kompensera fullt ut jämfört med vad du förlorar är det där räntan ligger idag.

1 gillning

Vad är hans förslag?
Hur länge har ni varit tillsammans?
Hur dyr bostad siktar ni på?
Vilken belåningsgrad siktar ni på?
Hur stora besparingar har han idag?
Vad är anledningen till att han ligger så långt efter dig? Arv, löneskillnad, slösaktighet etc.?

Beroende på hur svaren på ovanstående frågor ser ut hade jag hanterat situationen på olika sätt. Allt från att ge bort pengarna, låna ut dom utan ränta, be honom låna från bank, köpa nåt billigare eller vänta med köpet tills ni har sparat ihop mer.

Så som ränteläget kan ser ut framåt kan det handla om många tusenlappar som ska in varje månad. Därför är det viktigt att vara realistisk kring hur ekonomiskt simkunnig partnern är. Och då syftar jag inte på hög lön, utan på ekonomisk erfarenhet och mindset. Det är verkligen en björntjänst att dra ut en icke-simkunnig person på djupt vatten.

Ovanstående var väl lite utanför det du frågade efter, men jag tycker inte alls att det är självklartatt ta ut en ränta motsvarande bankkonto. Det går att argumentera både för nollränta och ränta motsvarande globalt aktieindex. Det viktigaste är att ni båda är bekväma med lösningen och förstår vilka långsiktiga konsekvenser den har för båda parter.

4 gillningar

Skriv avtal.Hoppas på det bästa,planera för det värsta

3 gillningar