Låna ut pengar till sambo

Personligen skulle jag anse att det inte finns någon vits med ränta, om ni är sambos nu är väl slutmålet giftemål eller iallafall ett liknande upplägg. er hushållsekonomi består i stort sett av två konton då, ditt och hans. Ser ingen poäng med att flytta x kronor mellan konto a och b varje månad när man ändå delar på allt.

1 gillning

Tack!
Vi har bestämt oss för 2%.

Tack för att du tog dig tid att svara. Det är som du skriver mycket som påverkar. Vi har landat i en ränta på 2%.

Det är ju det som är så härligt med forum, det blir diskussion. Vi är inte kapitalrådgivare ellfer psykologer, vi har helt enkelt erfarenhet och pengar blir ofta en onödig kil.

Nästa gång ni ska betala något gemensamt kommer lånet alltid gnaga i huvudet.

Låt han köpa in sig i efterhand till samma pris, eller varför inte det pris som är marknadsmässigt då om du ändå funderar över räntan.

Han kan spara och betala en klumpsumma på lånet eller föra över månadsvis med kontrakt som reglerar procenten.

Pengar ska inte lånas ut mellan sambos imo.

Hej! Härligt med detta forum och så mycket engagemang på en enkel fråga :blush:
Jag borde gett lite mer bakgrundsinfo, ska tänka på det nästa gång jag vill få input kring en fråga!

1 gillning

Jag tror inte att du kommer få raka svar utan tolkning hur du än gör. Det är väl så vi funkar

Fattar inte varför ni kör detta upplägg. Låna från banken istället

1 gillning

Gör det inte. Antingen ordnar han med finansiering utifrån eller så väntar ni. Som jag ser det finns det tre scenarion:

1. Förhållandet tar slut. Du kommer potentiellt få en massa huvudvärk att få tillbaka dina pengar.

2. Förhållandet håller. Han ska på något vis leva på 400k + ränta under dina utgifter på x antal år, vilket kommer leda till en massa andra bekymmer.

3. Ni gifter er och du i praktiken efterskänker summan.

Obalans, precis så.

You dont shit where you eat
You dont loan where you love
You dont fuck where you work.

1 gillning