Vill inte betala hans skuld

Hej!

Min sambo har en skuld på 250 000 kr i privatlån. Vi funderar på att utöka bolånet för att betala av skulden och därmed sänka räntan.

Men jag vill inte betala för hans lån som kommer från innan jag träffande honom.

Går det att beräkna hur mycket mer han ska betala på huslånet varje månad för att kompensera för hans del av skulden?

1 gillning

Välkommen hit!

Ja, det är klart att ni kan räkna ut det. Det beror ju helt på hur stor del av lånet det kommer att utgöra. Han ska ju s a s själv stå för den delen.

Exempel: Är bolånet på en miljon och stiger till 1,25, då ska han står för 60% och du för 40%. Men sätt dig inte i en sits där det blir oklart vem som äger huset eller står på skulden. Då kan det bli problem om ni separerar eller andra skulder tillkommer.

Jag förstår idén, men gillar den inte.

2 gillningar

EDIT: ångrade mig, matten är enkel men det juridiska är knepigare. Bättre att någon annan svarar

Jag hann läsa det och håller med. Både om ursprungsposten och det du ändrat. :slight_smile:

1 gillning

När vi anlade poolen så utökade vi vårt bolån med 250.000. Det lånet fick en egen amortering och räntebetalning. Går säkert att ordna så att det dras direkt från hans konto.

Ordna med en revers sinsemellan på beloppet och du ska vara medveten om att du blir solidariskt betalningsskyldig för även denna del av lånet. Skulle din sambo inte kunna eller vilja betala så åker du på det. Det kan då vara svårt att få ut reversen.

Vad är det för ränta och amorteringstakt på privatlånet? Är takten låg och räntan hög så förstår jag tanken, men helt okomplicerat är det ju inte.

Man kan ju också tänka sig att man justerar så att ni inte äger 50/50 utan justerar motsvarande så att du äger mer av huset för att säkra de 250k. Lite som att din kontantinsats är 250k större.

Utan att veta hela bilden så är det ju svårt att råda. Ska de bli helt korrekt så får man nog ta hjälp av en jurist. Kostar kanske 2-3kkr.

Man ska akta sig för att låta pengar komma emellan men man vill ju inte sätta sig själv i klistret heller.

4 gillningar

Vlkommen till RT-forumet!

Om ni inte har delad ekonomi så skulle jag nog bara låta bli att baka in privatlånet i bolånet.

Om ni har möjlighet att minska ammorteringen på bolånet så kan han ju betala ner sitt privatlån snabbare och du kan kanske använda motsvarande belopp till att utöka ditt sparande.

Känns mest rättvist, enkelt och förutsägbart tycker jag.

7 gillningar

Hur mycket betalar sambon på sitt privatlån idag?

Tror han lägger 3 tusen i månaden på lånet varje månad.

Okej, så det är beräknat att det tar 7 år att betala tillbaka pengarna (med 0% ränta). Jag förstår varför ni (han :slight_smile: ) vill byta till ett lån med lägre ränta. Men det är viktigt att skilja på det utökade bolånet och skulden till dig, tycker jag. Om han eller du hamnar i en tajt ekonomisk situation så behöver du kunna driva in skulden på något sätt.

Jag hade gjort så här:

1. Ni lånar upp 250 000 kr på bolånet.
  2. Han lånar halva summan av dig, 125 000 kr. Detta skriver ni ett skuldebrev på. Räntan på skulden till dig kan ni sätta till att följa bolånet, eller så sätter du den till någon fast räntesats som du tycker är vettig (2-3%?)
  3. Han betalar 1500 kr till dig varje månad. Denna summan bör stå med i skuldebrevet som en miniminivå. Om han vill betala extra så tillåter du honom att göra det. För en loggbok över avbetalningarna. Varje månad skriver ni ner hur mycket han har betalat, hur mycket av det som var ränta sedan förra betalningen, hur mycket som är amortering och hur mycket av skulden som fortfarande finns kvar.
  4. Ni betalar 50/50 på bolånet.

I det här förslaget så är bolånet egentligen frikopplat från den skuld han har till dig.

3 gillningar

Jag läser det @emilv föreslår och tänker att det låter krångligt.

Jag skulle, som sagt, hålla isär hans lån från din ekonomi. Tänk om ni separerar innan allt är betalt. Då är det rätt skönt att bara lösa bolånet så är det klart.

2 gillningar

Kanske det, men om han kan sänka sin ränta från 6% till 2% så sparar han 56000 kr. Beror helt klart på vilken sorts relation man har eftersom det handlar om ett åtagande på nästan ett decennium. Jag hade övervägt det.

3 gillningar

Håller med, om man tex är gift och har barn tillsammans så är vär 250k inget att bråka om. Bara ordna med delad ekonomi, baka in det i bolånet, and live happily ever after…

Men eftersom hon frågar så antog jag att de åtminstone inte har gemensamma barn. Eller så har de det fast med bonusbarn också.

Så jag tycker nog ändå att det är antingen eller, slå ihop allt och gå vidare eller håll allt uppdelat.

1 gillning

Nu förutsatte du mer än vad som skrevs. :slight_smile:

I övrigt kvarstår nog det som många av oss tänker. Vi behöver mer info för att kunna råda. Hur stort är lånet, hur gammal är relationen, finns det barn i bilden etc.

3 gillningar

Edit: såg nu att någon skrivit samma sak redan.
Baka in hans lån i bolånet och skriv ett skuldebrev med en avbetalningsplan, där han blir skyldig dig halva summan och sedan ökar hans del av räntan till bolånet med 250000x aktuell ränta.

Det ser ut hen inte vill betala sambos skuld som redan funnit innan förhållandet skapade. Kärleken och skulden är inte alltid en bra kombination när det handlar om ett förhålland.

1 gillning

Japp, jag kan bara hålla med.

Jag invände mot att Kent utgick ifrån att det var en heterosexuell relation och sedan fortsatte jag på spåret att 250k betyder olika mycket beroende på totalskuldens storlek, förhållandets längd och huruvida man är gift, har barn etc.

Har man 10 mille i lån på ett hus är 250k en mindre summa. Har man 500k i lån är summan enorm. Har man varit ihop ett kvartal är det viktigt. Har man tio år ihop är det mindre viktigt etc.

3 gillningar

OK. Vi har snart varit tillsammans i 10 år. Vi har 2 barn och ett hus som är värderat till ca 3 mil och lån på 2.2 milj. Ger det tillräcklig info? Hans skuld var större förut.

2 gillningar

Som jag ser det har ni några alternativ:

1. Låt honom ta ett eget lån med huset som säkerhet på 250k och så får han betala av den skulden. Det är så här vi har löst det hemma att jag har lånat på huset men inte min sambo.

2. Ta 500k i lån där han får 250k och kan betala av lånet och du får 250k som du kan investera. Detta skulle eventuellt kräva en omvärdering av huset och att banken går med på lånet samt att du är villig att få ut 250k som du kan investera.

3. Ta 250k i lån och att ni skriver ett skuldebrev där han är skyldig dig 125k och att han då betalar räntan på lånet * 250k extra på bolånet per år. Här finns risken att ni kommer få ökad amortering men detta är ju pengar som ni betalar till er själva.
    Exempel med 1% ränta: 250k*1% = 2.5k/år extra som han ska betala extra.

Utöver detta antar jag att han står för administrationskostnader, eventuella pantbrev osv.

3 gillningar

Grattis till ett långt förhållande och gemensamma barn!

Jag har inget att tillägga utöver de svar/alternativ som getts här i tråden.

Mitt förslag är att du gör det som känns rätt för dig/er.

Lycka till! :blush:

Vad vill din sambo göra med utrymme som uppstår om hans räntekostnad sjunker för hans privatlån? Ska det gynna familjens ekonomi eller något annat intresse för honom?

Rent krasst ekonomiskt kan vi så klart hjälpa dig att räkna på olika scenarion. Då behöver vi lite mer uppgifter om vad ni har för ränta på bolånet, eventuell amorteringsfrihet pga att ni har haft huset länge, ränta på hans privatlån och amortering. Ökar ni på huslånet med 250k så närmar ni er bolånetaket och med hus så vill man ju gärna ha lite svängrum om någon kostsam reparation dyker upp oväntat tidigt (nytt tak, badrum, värmepump etc etc).

Har din sambo haft lånet i över 10 år så kanske det bästa är att bita ihop och försöka betala av det så snart som möjligt.

Ett alternativ till att skriva mer detaljerat här år att boka tid med en konsument och kreditrådgivare, kan finnas hos kommunen.

1 gillning