Lösa delar av lånet

Hej,

jag och min sambo sitter med ett bundet bostadslån på cirka 3,5 miljoner som löper ut nu…
Jag har runt miljonen jag skulle kunna lägga in, men sambo inget att lägga in.
Är det värt att lägga in det, eller ska man börja betala hög ränta…? Om man nu skulle lägga in det, hur löser man det snyggt mellan oss?

Jag kan/vill inte ge något råd vad gäller om ni ska lösa del av lånet eller inte.

Men vad gäller hur ni löser det snyggt mellan er kan ni skriva ett skuldebrev där din sambo är låntagare och du är långivare.

1 gillning

Hej!

Om valet står mellan att amortera och ha pengarna investerade kanske följande avsnitt kan ge lite input:

Skuldbrev mellan varandra…

Viktigt att poängtera att ett skuldebrev är verkningslöst om ni inte också har ett samboavtal.

1 gillning

Bra poäng med samboavtal också.

Står ni på bostaden 50/50 spelar det ingen roll men i det fall att någon äger mer än den andra ska ni också ha ett samboavtal.

Här har du fel. Även om de äger lägenheten 50/50 krävs samboavtal om de ska skriva skuldebrev och amortera 1 miljon på lånet med TS pengar.

@Rimma , skriv samboavtal och skuldebrev.

1 gillning

Ditt inlägg var kanske inte riktat till mig, @Krombacher :slightly_smiling_face:

Hoppsan! Nej, det var till @erro
Sorry!

1 gillning

Även utan skuldebrev kan det krävas samboavtal i vissa specifika fall trots 50/50 men det är överkurs. :wink:

Har lärt mig något idag. Tack @CoooC :grinning:

1 gillning

Alla som är /blir sambo oavsett gemensamt lån på gemensam bostad eller inte bör absolut skriva samboavtal! Ta helst hjälp av familjejurist eller googla tillsammans fram fakta innan avtal skrivs. Superviktigt att komma ihåg att skriva testamente också. Sambos ärver aldrig varandra utan testamente! Extra viktigt om någon eller båda har barn sedan tidigare, oavsett om det är vuxna barn eller små barn.

Ska du göra helt vattentätt så skulle ni behöva besöka banken. Säg att bolånet är i två delar. Då skulle ni behöva skriva om det så att sambon står enbart på ena bolånet och du står ensam på den andra delen. Sen måste ni skriva samboavtal också.

Jag gjorde något motsvarande som kanske inte är helt vattentätt. Jag betalade av min del av bolånet medan frugan har kvar sin del. Vi har bara enskild egendom i äktenskapet så jag tror att jag teoretiskt skulle bli tvungen att betala av halva hennes slice om det skulle bli bråk. Men det är bara 650K.

Sen om man ska göra det beror det på hur ni gott ni sover om nätterna. Det du gör i princip är att slänga in miljonen och säkra upp den eventuella avkastning du tjänat på börsen. Hur ser erat kassaflödesituation? Arbetar båda?