Olika storlek på bolån som sambo när man äger huset 50/50?

Ja ni fatter, går det att ha olika storlek som sambos på bolånen, även om man äger huset 50/50. ?

Ja, borde funka. Om två personer köper ett hus ihop och bidrar med samma summa, då äger de 50% var. Om den ene redan har summan ihopsparad och den andre måste låna upp hela pengen, då har de olika lån. Är man dock gift är allt samma pengapåse pga all egendom är gemensam egendom.

1 gillning

Det beror lite på bank.
Jag har ägt en bostad 50% men haft 100% av lånet i mitt namn.
Handelsbanken gick med på detta men inte SBAB.

Jag hade då en fullmakt för pantsättning av den halvan jag inte ägde, så den halvan stod fortfarande som säkerhet för lånet.

I mitt fall handler det om att jag behöver låna själva lite till (utöka) och jag vill inte att min sambo ska stå på det skuldebrevet

Det kan nog gå bra beroende på eran belåningsgrad och din inkomst.

Enda risken är väl att sambon eventuellt kommer behöva skriva på en fullmakt för att överlåta en del av sin ägandedel som säkerhet till lånet.

Du borde i teorin kunna låna upp bara din del av bostaden, men lite tveksam till att banken godkänner detta!

1 gillning

Banker är generellt restriktiva med att tillåta den här typen av upplägg då de vill säkerställa att de har fullgod säkerhet för lånet (panten i bostaden). I de flesta vill därför banken ha två låntagare.

Om ni som sambor sinsemellan vill ha ett annat upplägg går det att lösa med ett så kallat regressavtal i kombination med samboavtal. Anlita en jurist för att säkerställa att avtalen blir korrekta.

1 gillning

Det går inte att skriva fullmakt på att överlåta en andel av en fastighet för att åstadkomma det som efterfrågas. Jag tror att du kanske blandar ihop detta med att make/sambo behöver lämna godkännande för pantsättning när bara ena maken/sambon vill belåna sin andel av en gemensam bostad.

1 gillning

Ok jag snakker om ett bolån som vi redan har 50/50 och som jag vil utöka litegrann i stället för ett dyrare privatlån åt mig

Blandar inte ihop någonting. Möjligtvis att det var felformulerat, självklart är det detta jag menar.

Ja, då behöver du stämma av med banken om den tillåter att enbart du ansvarar för den utökade delen av lånet (vanligtvis godtar banker inte det) eller upprätta regressavtal och samboavtal som reglerar den utökade delen av lånet.

1 gillning

Banken belånar inte en andel. Sambon får lämna en fullmakt att hela bostaden pansätts.

Om låntagaren hamnar på obestånd: Nästan omöjligt att sälja en del av en villa eller bostadsrätt.

1 gillning

Vid en försäljning delas köpeskillingen på mitten och samtidigt löser varje psrt sina lån. Personligen hade jag struntat I att lägga ut pengar på en jurist.

Detta under förutsättning att bostaden inte är överbelånad.

1 gillning

Precis, men då står sambon risken att behöva bli betalningsansvarig om personen som lånar upp mer pengar skulle få för sig att bete sig illa vid en separation.

Är nog upp till banken men för att det skall vara någon mening skall ni nog ha ett samboavtal också.

1 gillning

Den risken löper ju sambon alltid om säkerheten i bostaden inte räcker till. Då hjälper inga avtal, eftersom banken inte godkänner att man belånar del av fastighet eller bostadsrätt.

Sambon behöver ju inte rent fysikt betala in några pengar till banken men får inte ut del eller i extremfallet hela det överskott hon skulle ha.

Hon har i och för sig regressrätt mot sambon, i vilket fall som helst. Fördelen med ett avtal är att det går lättare att lagsöka sambon och att hen har det svårare att komma med ovidkommande invändningar.

1 gillning

Tack för jätte kunniga svar. Tror jag struntet i den idé verkar vara ganska komplicerat :woozy_face: